UZDOC 2.0 az ELTE részvételével – tudásmegosztás a PPK-n

2019.04.10.
UZDOC 2.0 az ELTE részvételével – tudásmegosztás a PPK-n
Az ERASMUS+ projektek az elmúlt években a hagyományos oktatói, hallgatói és személyzeti mobilitás mellett jelentős pénzügyi támogatásban részesítik a felsőoktatási intézmények stratégiai partneri viszonyainak kiépítését célzó kezdeményezéseket is.

Ezek az úgy nevezett kulcsterületi projektek (Key Action 2., 3.). Egy ilyen pályázati kiírás keretében az ELTE együttműködésben az Európai Fővárosok Felsőoktatási Intézményeit (UNICA Network of Universities from the Capitals of Europe) tömörítő hálózatával, valamint a granadai (Universidad de Granada), a torinói (Politecnico di Torino), továbbá a brüsszeli egyetemmel (Université libre de Bruxelles) és 7 üzbég felsőoktatási intézménnyel lehetőséget kapott egy 36 hónap időtartamban megvalósításra kerülő fejlesztési projekt lebonyolítására, melynek fő célja az üzbég Doktori képzés fejlesztése (Furthering the quality of doctoral education at Higher Education Institutions in Uzbekistan), annak illesztése az Európai Unióban kialakult képzési szisztémához. A projekt keretében képzések, konferenciák, workshopok és tanulmányutak megszervezésére kerül sor, valamint kiemelkedően fontos összetevőként jelenik meg minden projekt eseményhez és a teljes fejlesztési tevékenységhez kapcsolódóan a minőségügyi gondolkodás korszerű elgondolásainak és módszertanának a terjesztése, mely projektelem megvalósításának fő felelőse az ELTE. A projektben a Pedagógiai Pszichológiai Kar két munkatársa is részt vesz (Dr. Felvinczi Katalin és Dr. Halász Gábor), az ELTE felelősségi körébe tartozó tevékenységek szakmai irányítója Dr. Orosz Éva, egyetemünk korábbi Oktatási rektorhelyettese, a Társadalomtudományi Kar Szociálpolitika doktori programjának vezetője.

A projekt keretében 2019. március 13-án egy egynapos workshopra, projektnyelven szólva knowledge sharing event-re került sor, amelynek keretében előadások hangzottak el a magyar doktori képzés 90-es évek eleje óta tartó fejlődéséről, az átalakulási folyamatokról, a nemzeti és intézményi szintű szabályozásról, az egyes doktori iskolák és/vagy programok tapasztalatairól a közelmúltban lezajlott és éppen első tapasztalatait szerző új képzési rendszer működéséről. Az esemény egyik különösen is fontos programpontja volt a témavezetői munka támogatásáról szóló workshop.

Ennek keretében a Neveléstudományi Intézet a témavezetők munkájának fejlesztési lehetőségeit célzó workshopot szervezett. A 90 perces párhuzamos szekciókban zajló munkát alapos fejlesztési folyamat előzte meg, amelynek során leglényegesebb alapelveink a következők voltak: a PhD hallgatói életutak sokféleségének fontossága, a témavezetői támogatás fejlesztése a PhD hallgatók tanulási útjai alapján, a doktori iskola szervezeti fejlesztésének lehetőségei a témavezetői munka minőségét javító stratégiák mentén. Mindezek érdekében a workshopon fiktív hallgatói életutak narratíváit, illetve a PhD hallgatók jóllétének grafikus ábrázolását használtuk, majd kiscsoportos beszélgetésekben erre építettük a témavezetői szerepek és feladatok azonosítását, valamint a doktori iskolák támogatási stratégiáinak végiggondolását.

A felsőoktatás tanulásközpontú szemléletet erősítő workshop tartalmában és módszereiben is újat hozott: egyrészt a doktori képzések szintjén a tanulástámogatás lehetőségeit állította középpontba, a doktori képzést pedagógiai perspektívából értelmezte; másrészt innovatív, gyakorlatias módszereket próbált ki.

A fejlesztői csapat tagjai közt a Neveléstudományi Doktori Iskola képviselői, valamint a Felsőoktatás-pedagógiai Módszertani Központ tagjai is részt vettek: Dr. Halász Gábor és Dr. Horváth H. Attila professzorok, illetve Dr. Kálmán Orsolya és Káplár-Kodácsy Kinga. Az üzbég doktori iskolák képviselőinek tartott workshop lebonyolítását továbbá támogatták a Neveléstudományi Doktori Iskola külföldi PhD hallgatói is: Taisia Muzafarova, Dana Nurmukhanova és Saule Anafinova.

További információ és képek: http://www.uzdoc.eu/node/30