Gyakran ismételt kérdések a hibrid oktatás félévében

Az alábbiakban a hibrid oktatással kapcsolatban felmerülő kérdésekre igyekszünk segítő válaszokat adni. Ahogy a kérdések is folyamatosan megújulnak, az alábbi szöveg is frissül. Kérjük, hogy amennyiben nem talál választ kérdésére, problémájára, keressen minket bizalommal tavolleti.oktatas@ppk.elte.hu e-mail címen vagy az utolsó pontban megadott elérhetőségeken.

1. rész: ÁLTALÁNOS AJÁNLÁSOK

Milyen általános kérdéseket érdemes megfontolni a félévkezdéskor?

1. Fontos, hogy az oktató egyeztessen a hallgatókkal arról, hogy hogyan fognak együttműködni a félév során, milyen körülmények között fog zajlani a közös munka. Ez egy atipikus félév, melynek sajátos jellemzőit, lehetőségeit és buktatóit egyaránt meg kell, hogy ismerjék és értsék a hallgatók. Megoldás lehet, ha a félév során az oktató a hallgatókkal közösen hoz döntést az oktatás menetéről, az együttműködés teréül szolgáló offline és online tanulási környezet(ek)ről.

2. A kurzus menetrendjének kidolgozásakor mérlegeljünk olyan szempontokat, mint:

a. a távolléti formában esetlegesen felmerülő technikai problémák (pl. internet elakadása) vagy

b. a kontaktóra kapcsán az óraszervezés és menedzselés új nehézségei (pl. 1,5 méteres távolságtartás és maszkviselés, nehézkesebb csoportmunka stb.) vagy

c. a hibrid formában megvalósuló óra kapcsán az online bejelentkező és jelen lévő hallgatók közötti kommunikációs nehézségek (pl. az online bekapcsolódó hallgatók nehezebb bevonása az órába, a folyamatos minőségi hangi és képi közvetítés biztosítása, esetleges időeltolódás stb.).

3. A kontaktóra kapcsán tartsuk szem előtt, hogy elsősorban nem az a lényeg, hogy a hallgatók egyszerre legyenek jelen, hanem hogy érezzék, hogy az oktató meg akarja őket ismerni, kíváncsi rájuk! Így akár kisebb hallgatói csoportokban, rövidebb idősávokban is szervezhetjük a kontaktóránkat.

4. Abban az esetben, ha úgy döntünk, hogy kizárólag online, távolléti formában tartjuk az órákat, akkor is érdemes megfontolni, hogy a félév során 1-2-3 személyes konzultációt is biztosítsunk (nem az online órán felül, hanem annak terhére), akár kisebb csoportokban (pl. az első, a hatodik és az utolsó óra jelenléti formában valósul meg; az óra első felében a csoport első, a második felében a második fele részére vagy kisebb csoportra osztva stb.).

5. A kurzusok során használt online platformok tekintetében számos lehetősége van az oktatóknak, azonban azok megválasztása során feltétlenül tartsuk szem előtt azt, hogy a hallgatóknak rendkívül megterhelő, ha több oktatójuk különböző felületeket használnak.

6. Folyamatosan kövessük nyomon a járványhelyzettel kapcsolatos egyetemi és kari híreket! Nagyban befolyásolhatják aktuális terveinket, adhatnak segítséget a kurzus további menetrendjének előzetes, tudatosabb tervezéséhez. Az ELTE JOKT hivatalos weboldalát itt, az ELTE PPK kari munkacsoportjának információit, oktatással kapcsolatos segédanyagait itt érik el.

7. Amennyiben elsőéves hallgatói csoportot is tanítunk, úgy igyekezzünk számukra valamilyen formában biztosítani kontakt alkalmakat a félév során, hogy egyetemi tanulmányaikat minimalizált hátrányokkal, felsőbbéves társaikhoz hasonlóan tudják megkezdeni. Azonban esetükben is elsősorban tartsuk szem előtt a biztonsági szempontokat!

2. rész: AJÁNLÁSOK A KIZÁRÓLAG ONLINE TÉRBEN MEGVALÓSULÓ, TÁVOLLÉTI OKTATÁSI FORMÁHOZ

Hol találok tippeket, leírásokat, útmutatókat, ha távolléti oktatás formájában szeretném megvalósítani a kurzusomat?

A távolléti oktatás bevezetésekor számos ajánlást tettünk, illetve kézikönyveket készítettünk el, amelyek segítik az oktatói munkát, legyen szó tervezésről, aszinkron vagy szinkron formában megvalósuló óráról vagy éppen a hallgatók teljesítményének értékeléséről.

Milyen felületet használjak a szinkron (egyidejű) online órámhoz? MS Teams vs. ZOOM (intézeti hozzáférés)?
  • Az oktatás átláthatósága és a hallgatók eligazodásának támogatása érdekében az online órák egyidejű megtartásra elsősorban a Teams felületet javasoljuk, 40 fős hallgatói létszámig. Az oktató egy egyszerű Neptun integrációval automatikusan létrehozhatja a kurzusához tartozó Teams csoportot (kb. 1 nap átfutási idővel), majd a rendszer automatikusan hozzárendeli a kurzus hallgatóit a Teams kurzus felületéhez. Erről bővebben itt.
    Ne felejtse el aktiválni a Teams csoportot miután kurzusának csoportja megjelenik a a Teams felületen (a csoportba belépve a kék színű ’Aktiválás’ gombra kattintva)!
  • Előfordulhat, hogy a Teams kurzuscsoporthoz valamilyen hiba folytán nem kerül be minden hallgató. Ebben esetben ön is hozzá tud adni hallgatókat a csoporthoz nevük/Neptun-kódjuk/ELTE-s hallgatói e-mail címük megadásával a kurzus melletti három pöttyre kattintva (Tagok hozzáadása). Abban az esetben, ha olyan hallgató is hozzárendelődött a kurzus Teams csoportjához, aki már nincs a kurzus hallgatói között, ne felejtse el manuálisan eltávolítani, mert ezt a rendszer automatikusan nem teszi meg.
  • Amennyiben 40 főnél nagyobb létszámú hallgatói csoportokat tanítunk (pl. előadások) és ezeket is szinkron formában kívánjuk megtartani (például elsőévesek esetében a “könnyebb” akklimatizáció érdekében), úgy javasoljuk a ZOOM használatát. A kar az intézetek számára egy-egy ZOOM Business előfizetést biztosít, amely 300 főig korlátlan idejű óra megtartásra ad lehetőséget jó hang és képminőségben, kiegészítő funkciókkal (pl. kiscsoportos szobák; beépített szavazórendszer stb.).
Hogyan használja egyszerre több oktató az intézeti ZOOM fiókot?

Az intézeti ZOOM felületen egyszerre csak egy oktató tud egyidejűleg órát tartani. Javasoljuk, hogy a ZOOM-ban megtartani kívánt óra pontos időintervallumát, az oktatott tantárgy nevét és az oktató nevét minden esetben rögzítsék a ZOOM Schedule (azaz tervező) részében az esetleges ütközések elkerülése érdekében. Érdemes lehet erre egy intézeti közös tervezési felületet és igénylési rendet kialakítani, melynek rendszerét az intézetvezetővel és az intézeti titkársággal érdemes egyeztetni, összehangolni. Hogyan dolgozhatnak a hallgatók páros- vagy csoportmunkában az online térben? A Teams és Zoom egyaránt lehetőséget ad a kiscsoportos munkára. Míg a MS Teamsben a kisebb csoportokat manuálisan, alcsatornák létrehozásával, úgy a Zoom-ban ezt akár manuálisan, akár automatikusan „breakout room”-ok formájában tudjuk megvalósítani.

Hogyan tehetem interaktívvá az órámat az online térben?
  • A páros- vagy csoportmunkák mellett a MS Teams és a ZOOM esetében is elérhető egy chatfal is, ahová kérdéseket tehetünk fel, melyre a hallgatók válaszolhatnak vagy akár ők tehetnek fel kérdéseket. Emellett fájlok feltöltésére is van lehetőség, melyet a MS Teams emoticonokkal, GIF-ekkel egészít ki. A ZOOM felületén emellett az interaktivitást ösztönző gombok is elérhetők (pl. taps, pipa, szünet stb.).
  • Mindezek mellett akár a vita-alapú tanítás és tanulás eszközeivel is elő tudjuk segíteni a hallgatói aktivitást, melyhez rengeteg ötletet találhatunk itt.
  • Amennyiben a MS Teams és Zoom felületen kívül további interaktivitást igénylő, aktivitásra ösztönző tevékenységet kívánunk integrálni, úgy számtalan egyéb felület és megoldás áll rendelkezésünkre, mely a kurzusunk tanulási célját szolgálni tudja. Ezekkel kapcsolatosan keresse fel mentorát vagy akár egyeztessen időpontot a Kari Távolléti Oktatást Támogató Munkacsoport valamely tagjával, hogy átbeszéljük az Ön kurzusának egyedi igényeit, lehetőségeit!

3. rész: AJÁNLÁSOK A JÁRVÁNYHELYZET MIATT MEGVÁLTOZOTT JELENLÉTI, KONTAKT OKTATÁSHOZ

Hogyan kell elképzelni egy jelenléti alkalmat a távolságtartási és maszkviselési szabályok figyelembevételével?
  • A jelenléti oktatás során a korábban alkalmazott pedagógiai módszerek és tanulásszervezési megoldások nem, vagy korlátozottan működnek. A csoportmunka megvalósítása nehézkes (pl. sokkal hangosabban kell beszélni a távolság és a maszk miatt, ami igen erős zajszintet generál stb.), ezért akár kontaktóra során is érdemes az online, digitális eszközökön keresztül történő kommunikációt (pl. chat, közös dokumentum szerkesztése stb.) erősíteni a jelenlévők között.
  • A higiénés szabályok betartását a csoportmunka alkalmával az eszközhasználatra (pl. filctoll, táblahasználat, handoutok) vonatkoztatva is figyelembe kell venni: az eszközök folyamatos fertőtlenítése, áttörlése ajánlott, melyhez a digitális eszközökkel ellátott tantermekben (pl. Kazy 313; Kazy 217) fertőtlenítő folyadék és papírtörlő rendelkezésre áll. • Hívjuk fel a hallgatók figyelmét a folyamatos kézmosásra, a folyosókon és egyes tantermekben kihelyezett szenzoros kézfertőtlenítők használatára! A terembe való belépés előtt kérjük, hogy fertőtlenítsék le a kezüket, amennyiben rendelkezésre áll, úgy akár saját maguk által hozott kézfertőtlenítővel.
  • Kis létszámú csoport esetén kerüljük a további csoportbontást, vagy fizikális mozgást igénylő feladatokat:
    • alkalmazzuk a hagyományos, frontális tanulásszervezésre építő módszereket az egész csoport egyidejű bevonásával,
    • a hallgatók között páros vagy csoportos kommunikációt helyezzük át az online térbe (Teams csatornák, informális chat-felületek).

4. rész: AJÁNLÁSOK A HIBRID OKTATÁSHOZ

Mikor érdemes a hibrid oktatási formához folyamodni?
  • A hibrid oktatási forma lényege, hogy a hallgatók egy része kontakt formában van jelen az órán, másik részük pedig (pl. aki ezt járványügyi okokból külön kérvényezte) online csatlakozik be az órába (pl. MS Teams vagy ZOOM felületen).
  • Fontos, hogy ez az oktatási forma csak azon oktató kollégák számára ajánlott, akik számára a váratlanul felmerülő technikai nehézségek, esetleges problémák nem jelentenek túlzott megterhelést és nem generálnak stresszhelyzetet! Amennyiben bizonytalannak érzi magát a digitális technológiák ilyen célú használatában, úgy a hibrid megoldást Önnek nem javasoljuk. • Ha csak egy-két hallgató kérte a távolléti oktatást, akkor érdemes megfontolni számukra a kivételes tanulmányi renddel azonos – külön feladatok kiadásával megvalósuló – oktatást az esetlegesen megterhelőbb, hibrid tanulási környezet biztosítása helyett.
  • Ha több hallgató kérte a távolléti oktatást, akkor ajánlott a hibrid oktatás, azonban figyeljünk oda az alábbiakra:
    • A hallgatók hozzanak magukkal saját digitális eszközt (okostelefon, tablet, laptop) a tanterembe, hogy a csoportos feladatok online térbe áthelyezhetők legyenek.
    • Fel kell készülni arra, hogy a wifi hálózat túlterhelődhet, ilyenkor érdemes a hallgatókat arra kérni, hogy csatlakozzanak le a közös wifi hálózatról, hogy a tanári gépen online bekapcsolódó hallgatók bevonása, a hangi és képi minőség ne csökkenjen, az így bekapcsolódó hallgatók ne essenek ki az óra menetéből.
    • Jó jelerősségű wifi esetén a többi, teremben jelenlévő hallgató is használhatja a wifi hálózatot (sőt akár a Teams aszinkron csevegésbe is becsatlakozhat, ha az óra menete ezt megkívánja). 
  • A csoport létszámának harmadát, felét meghaladó távolléti igény esetén érdemes fontolóra venni a kurzus távolléti formában történő megvalósítását!
Milyen módszerrel tudom egyszerre lekötni az online és a fizikális térben jelenlévő hallgatókat?

Az alábbi cikk (angol nyelven elérhető) 6 olyan tanulásszervezési módszert mutat be, amelyek hatékonyabbá tehetik a hibrid modalitású oktatást az online bekapcsolódó hallgatók aktív bevonásával. Amennyiben konkrét, saját kurzusához kapcsolódó módszertani kérdése merülne fel vagy segítséget kérne, úgy kérjük, keresse fel mentorát vagy akár egyeztessen időpontot a Kari Távolléti Oktatást Támogató Munkacsoport valamely tagjával, hogy átbeszéljük az Ön kurzusának egyedi igényeit, lehetőségeit!

További/specifikus kérdésem van, kitől kérhetek személyre szabott segítséget?

Elsősorban a már előző félévben létrehozott mentorrendszer során az Ön számára szakmai segítségként szolgáló mentorától tud segítséget kérni. Amennyiben mentora nem elérhető vagy nem tud válaszolni kérdésére, lehetősége van személyes konzultációs időpont kérésére a Kari Távolléti Oktatást Támogató Munkacsoport valamely tagjától. Az online konzultációs alkalmak időpontjait és a kollégák elérhetőségeit ITT találja.

2020.09.17.