Szociális és érzelmi készségek, képességek fejlesztése az iskolában

A továbbképzés célja olyan szakemberek képzése, akik nevelő-oktató munkájuk során képesek magas színvonalon, hatékonyan fejleszteni a különböző életkorú (általános és középiskolás) gyerekek szociális és érzelmi készségeit, képességeit tanítási órákon és azokon kívüli tevékenységek során.

A képzés célcsoportja: A köznevelési intézményekben nevelő-oktató munkát végző, illetve vezetői feladatokat ellátó pedagógusok.

A tanfolyamot tartja: Solymosi Katalin és Winkler Zsófia

A kezdés időpontja: 2025.02.28.

Jelentkezni várhatóan 2024 november közepétől lehet, a honlapunkon elérhető elektronikus űrlapon.

A képzés adatlapja

A képzés szakmai felelőse: ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar

A képzés megnevezése:

Szociális és érzelmi készségek, képességek fejlesztése az iskolában

 

A képzés elvégzésekor kapott igazolás:
A tanfolyamot sikeresen teljesítő résztvevők felnőttképzési tanúsítványt kapnak.
Képzési terület:
pedagógusképzés

A képzés időtartama, kreditértéke:

3 nap, 30 óra, 10 kredit

Tervezett képzési napok: 

2025.02.28., 03.01.,03.07. 

A képzés helyszíne: 

A képzést Budapesten hirdetjük. (ELTE PPK 1075 Budapest, Kazinczy utca 23-27.)

Irányszám: 

18 < 22

(A képzés csak abban az esetben indul, ha a jelentkezések száma eléri az indításhoz szükséges minimális irányszámot.)

Költségek:

önköltséges képzés

A tanfolyam díja: 65.000 Ft.

A felvételi eljárás díja: 4.500 Ft.


Felvételi követelmények

bármely szakos pedagógus, tanító, tanár, gyógypedagógus, kollégiumi nevelő, szociálpedagógus, szakoktató

Beküldendő dokumentumok

oklevél elektronikus másolata.

Program

A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
1.    
Ráhangolódás a témára, diagnózis elkészítése
1.1.    Ismerkedés, ráhangolódás
A megérkezést és az egymásra hangolódást segítő gyakorlatok (warm up)
1.2.    A képzés tartalma és tematikája
Résztvevői elvárások, a képzés tartalma és tematikája, fókuszai, követelmények, az értékelés módja
1.3.    Bemutatkozás
Metaforikus bemutatkozás a tanári szerep szempontjából
1.4.    Szervezeti diagnózis
A saját intézményhez kötődő szervezeti diagnózis a szociális és érzelmi jóllét és biztonság szempontjából
1.5.    Reziliencia
A reziliencia fogalma és jelentősége, növelésének lehetőségei
1.6.    Az iskola rezilienciájának növelése
Szervezet fejlesztési lehetőségei a reziliencia szempontjából
2.
A pedagógus pszichológiai jóllétét és rezilienciáját támogató technikák
2.1.    A feltöltődésünk eszközei és technikái
Mi tölt fel, mi kapcsol ki?
2.2.    A kiégés jelensége és felismerése
A burnout jelensége
2.3.    Énerősítő gyakorlat – erőforrásaink
Az önbecsülés növelése
2.4.    Napzáró reflexió
Reflexió és visszajelzés az első napról
3.    
Szociális és érzelmi tanulás az iskolában
3.1.    Ráhangolódás
Az előző napi élmények, tanulságok megbeszélése
3.2.    A jól működő osztályközösség feltételei
Az osztály működésével kapcsolatos tanári elképzelések azonosítása, a jó közösség feltételeinek tudatosítása
3.3.    A SEL modell
A szociális és érzelmi tanulás – a SEL modell
3.4.    A SEL modell elemei: önismeret és éntudatosság
Az önismeret fejlesztésének lehetőségei a pedagógiai munkában
3.5.    A SEL modell elemei: önmenedzselés segítése, stresszkezelés
Koncentráció fejlesztése mindfulnessel a hatékonyabb stresszkezelés érdekében
3.6.    A SEL modell elemei: önmenedzselés – motiváció
A motiváltság fontossága a céljaink elérése érdekében – jó gyakorlatok gyűjtése motiválás témában-
3.7.    A SEL modell elemei: társas tudatosság, tolerancia, a másság elfogadása
3.8.    Reflexió
3.9.    Ráhangolás
3.10.    A SEL modell elemei: felelős döntéshozatal
Az értékek, normák, szabályok szerepe a felelős döntéshozatalban
3.11.    A SEL modell elemei: társas készségek fejlesztése konfliktus-helyzetekben
3.12.    A SEL modell elemei: társas készségek fejlesztése – kommunikációs készségek
A kommunikáció jelentőségének felismerése, a hatékony kommunikáció jellemzőinek tudatosítása
3.13.    A SEL modell elemei: társas készségek fejlesztése – kommunikációs modellek
3.14.    A SEL modell elemei: a társas készségek fejlesztésének egyéb lehetőségei
Az elfogadás, empátia, segítségnyújtás és segítségkérés, az együttműködő készség stb. fejlesztése
4.    A továbbképzés zárása. A fejlődési terv megbeszélése. Összegző értékelés, reflexiók.
4.1. Felkészítés az egyéni fejlődési terv készítésére
A szervezeti diagnózisra épülve a szociális és érzelmi kompetenciák részterületeihez kapcsolódóan az egyéni fejlődési terv készítésének lépései
4.2. Altéma
Reflexív visszajelzés, a képzés zárása


A szakképzettség alkalmazása (a tanfolyam elvégzése után milyen kompetenciákkal, jogosítványokkal fog rendelkezni a tanfolyamot sikeresen elvégző):
A továbbképzés elvégzését követően a pedagógusok alkalmasak
(1) Különböző életkorú (általános és középiskolás korosztályba tartozó) gyerekekkel végzett nevelő-oktató munkájuk során a játékos fejlesztés módszereit és eszközeit tervszerűen alkalmazni;
(2) A szociális és érzelmi készségeket, képességeket fejlesztő munkaformákat, elemeket tartalmazó foglalkozások, órák levezetésére, a különböző játékok szakszerű használatára, a foglalkozások szakszerű elemzésére;
(3) Az önreflexivitás, a kritikai gondolkodás és a kreativitás fejlődésének segítésére;
(4) A NAT szociális kompetencia fejlesztésével kapcsolatos részei szerinti nevelésre-oktatásra;
(5) A fejlesztő módszereket tantárgyi keretektől függetlenül is alkalmazni;
(6) A fejlesztésekkel kapcsolatos tervezési, szervezési ismereteiket az iskolák életében sokoldalúan – foglalkozásokhoz kötötten és nem kötötten, tantárgyi és nem tantárgyi keretek között – hasznosítani;
(7) A különböző fejlesztő módszerekkel végzett pedagógiai tevékenységeik eredményességének, hatékonyságának korszerű, szakszerű értékelésére.

Kiemelten fejlesztett pedagógus kompetenciák:
1. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés,
nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység.
2. A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség: a játékok során lehetőség nyílik a tanulói kompetenciaterület majd minden részének fejlesztésére.
3. Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás.