Andragógia a változó társadalomban

2024.12.18.
Andragógia a változó társadalomban
A társadalmi-gazdasági változások révén az oktatás, és benne a felnőttek tanulásának szerepe soha nem látott mértékben felértékelődött. A nemrégiben elhunyt Csoma Gyula előtt tisztelegve ajánljuk figyelmükbe az egyre aktuálisabb Bevezetés az andragógia elméletébe és módszertanába című kötetet, amely közérthetően foglalja össze a tanulás, tanítás és felnőttképzés legfontosabb kérdéseit és kihívásait.

Az élethosszig tartó tanulás a társadalom, a gazdaság és az egyén szintjén egyaránt kényszerű szükségletté vált. A fejlett országok versenyképességük növelése érdekében egyre inkább hangsúlyozzák az emberi erőforrásba történő beruházás fontosságát. A változások hatására kialakuló új pedagógiai paradigma konceptuális váltást jelent a korábbihoz képest, középpontjában hangsúlyosan a bármilyen formában - formális, nem formális vagy informális úton - megvalósuló tanulás áll. A tanulási-tanítási folyamat módszertanában a szervezett és irányított tanulási formák mellett nagy figyelem hárul az egyre szélesebb körben önirányítóvá váló tanulás módszertanára. Megváltozik, gazdagodik az információszerzés és -feldolgozás módja, a tanulási folyamat szervezése, következésképp a tanulók, a pedagógusok és felnőttoktatók szereprendszere. Kitágul az oktatás intézményrendszere, a köznevelésen, a felsőoktatáson, a szak- és felnőttképzésen túl egyre nagyobb jelentőségű a tapasztalati, a munkaalapú, vagy a munkahelyi tanulás. A gazdasági és civil szervezetek számára kiemelt fejlesztési területté válik a humánerőforrás-gazdálkodás, ezen belül az oktatás-képzés feladatköre, azonban a képzéssel foglalkozó munkatársak gyakran nem rendelkeznek megfelelő pedagógiai-andragógiai felkészültséggel a felnőttek szakszerű fejlesztéséhez.

Ezért ajánlható mindenkinek, aki a tanulásban bármily formában érintett, az ELTE „Európai Léptékkel a Tudásért” c. kutatóegyetemi projektjének 2012-ben megjelent kiadványa. Kraiciné Szokoly Mária és Csoma Gyula munkája közérthető nyelven, a pedagógia és andragógia közös nézőpontjából foglalja össze a tanulással kapcsolatos legfontosabb elméleti kérdéseket és a tanítás-tanulás módszertanának főbb kérdéseit. A korszerű szemlélet középpontjában az ember áll, aki spontán vagy szándékolt módon egész életében tanul. Bár e tanulási folyamat szakaszolása gyermek- és felnőttkorra a sajátosságok számbavétele szempontjából indokolt lehet, a tanulási szakaszok egyre inkább összefüggenek, egymásra épülnek. E szemlélet alapján a szerzők a kötet megírásakor bíztak abban, hogy a jövőben a tanulást mint az ember életútját végig kísérő, egyik legfőbb élettevékenységet hazánkban is sokszínű intézményhálózat és a pedagógusok mellett jól képzett felnőttképzési szakember gárda fogja szolgálni, támogatni.