Az akadémiai szabadság múltja és jelenje
Kováts Gergely és Rónay Zoltán tanulmánya áttekinti a tudományos és felsőoktatási tevékenységgel kapcsolatban közreadott nemzetközi dokumentumokat, valamint a tudományos szakirodalomban megjelenő különféle, az akadémiai szabadsággal kapcsolatos vélekedéseket, megközelítéseket. A két szerző bemutatja az akadémiai szabadság hagymamodelljét, amelynek segítségével értékelhető egy adott országban az akadémiai szabadság.
Fleck Zoltán, Matyasovszky-Németh Márton és Fábián Áron cikkükben amellett érvelnek, hogy az akadémiai szabadság puszta jogi garanciává üresítése elégtelen védelmet nyújt a felsőoktatást érő kettős – politikai-ideológiai, neoliberális gazdasági – fenyegetéssel szemben. Ehelyett egy olyan megközelítést javasolnak, amely az akadémiai szabadság intézményi, kulturális oldalára fókuszál.
Az akadémiai szabadság nemcsak a felsőoktatás alapvető értéke, hanem a jól működő demokratikus társadalmak előfeltétele is. Az Európai Parlament 2022-ben elindította az Academic Freedom Monitort, amely éves jelentéseket tesz közzé az akadémiai szabadság állapotáról a tagállamokban. Peter Maassen ezen jelentések módszertanát és elemzési szempontjait ismerteti, illetve bemutatja az országokban kirajzolódó főbb tendenciákat.
Fábri György az akadémiai szabadság veszélyeztetettségének lehetséges okait írja le az Egyesült Államokban, a „szabadság földjén”. Polónyi István az intézményi autonómia történelmi alakulását tekinti át hazánkban, visszatekintve a rendszerváltás óta eltelt harminc évre.
Kirs Eszter tanulmánya a FreeSZFE jogérvényesítési törekvéseire, az intézményi autonómiáért kiálló diákok esetére összpontosít. Az általuk kezdeményezett jogi eljárásokon keresztül tárja fel, hogy az alapjogok védelmére rendelt intézmények hogyan teljesítenek a hallgatói jogok és az intézményi autonómia őreiként.
A legfrissebb kutatási eredményeket bemutató Kutatás Közben rovatban olvashatunk az egyetemi közösségi szerepvállalást támogató tényezőkről, az utánpótlás-nevelésről, a sporttehetségről, valamint a szülők ideális tanári interakcióról vallott nézeteiről.
A Szemle rovatban két kutató mutat be egy-egy könyvet az akadémiai szabadság témájában.
A teljes lapszám itt elérhető.