Az MTA doktora lett Aczél Balázs

2025.06.03.
Az MTA doktora lett Aczél Balázs
Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen 2024-ben tizenheten nyerték el a Magyar Tudományos Akadémia doktora címet; közülük karunkról Aczél Balázs egyetemi tanár, tudományos dékánhelyettes szerezte meg az elismerést.

Nyolcvanegy kutató nyerte el 2024-ben a Magyar Tudományos Akadémia doktora címet. A kiemelkedő tudományos munkásságukat egy doktori műben összegző kutatók a rangos cím megszerzését igazoló oklevelüket 2025. május 29-én vehették át az MTA Székházban a tiszteletükre rendezett ünnepségen.

Olyan korban, amikor ömlenek ránk az álhírek, veszélyes áltudományos okfejtések és féligazságok, szükség van egy biztos és hiteles pontra, ez a pont 200 éve az MTA – emelte ki Freund Tamás, az Akadémia elnöke. Az MTA-doktori eljárással kapcsolatban kiemelte, hogy az független és szigorú, az egyes diszciplínák sajátosságait tiszteletben tartó tudományos követelményrendszer, amely egy vagy akár több évig tartó, nagyon sok szereplő bevonásával folyó eljárás eredményes befejezését igényli a címet megszerezni szándékozó kutatótól. 

Aczél Balázs az ELTE-n végzett pszichológia szakon, majd doktori fokozatát a Cambridge-i Egyetem kísérleti pszichológiai tanszékén szerezte. 2011 óta oktat az ELTE PPK-n, ahol megalapította a Metatudomány Kutatócsoportot. Akadémiai doktori értekezése a tudományos kutatások átláthatósági és megbízhatósági kríziséhez is vezető publikációs szokások, kényszerek hatását elemzi. A munka gerincét a nemzetközi közleményekből kiválasztott adathalmazok metaszintű elemzése adja. Az eredmények túlmutatnak a pszichológiai tudományok határain, s megerősítik, hogy (1) a szerzői és bírálói terhek jelentősen megnőttek, és fenntarthatatlanok, a kialakult rendszerek nem hatékonyak; (2) a szerzői hozzájárulás nyilvántartása és megítélése nélkülözi a szakmai konszenzust; (3) a súlyos adatkezelési hibák azonosítása gyakran elmarad; (4) a statisztikailag nem jelentős (nem szignifikáns) eredmények evidenciaként való kezelése elterjedt, százalékos arányuk a pszichológiai tanulmányokban magas; (5) hiányoznak a kutatási eredmények és a statisztikai elemzések bemutatásának általános standardjai. Eredményei rámutatnak a tudományművelés kialakult gyakorlatának számos hibájára, javaslatai — útmutatók, applikációk, konkrét módszerek — a tudományos publikációs gyakorlat megújítását célozzák.

Az ELTE új akadémiai doktorairól itt olvashat bővebben.