Feltáratlan közoktatási kérdések a Neveléstudomány új számában
Az ELTE PPK pedagógiai kutatással foglalkozó, negyedévente megjelenő folyóirata ezúttal négy friss kutatási eredmény összegzésével jelentkezik.
Hrabéczy Anett saját kutatási eredményeire támaszkodva mutatja be, hogy a fogyatékossággal élő személyek munkaerőpiaci helyzete hogyan alakul a diplomaszerzést követően, továbbá hogy a felsőfokú végzettség társadalmi mobilitást elősegítő szerepe hogyan érvényesül a fogyatékossággal élők esetében, s támogatja-e a munkaerőpiaci elhelyezkedésüket.
Sebestyén Krisztina tanulmányában a Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében végzett, nyelvtanulási motivációra vonatkozó kérdőíves kutatásuk adatait elemzi SPSS program segítségével. A felmérésben azt vizsgálták, hogy a tanulható idegen nyelvek más tényezőkhöz képest mennyire befolyásolták a középiskola-választást, van-e különbség az eltérő idegen nyelv(ek)et tanulók között a középiskolák képzéstípusát és fenntartóját tekintve.
Mészáros Tímea és Egervári Júlia írása két olyan pedagógia összevetésére vállalkozik, amelyek nagy hangsúlyt fektetnek az oktatási intézmény és a tanuló összekapcsolására a környezetével és a közösséggel, a társadalmi közeggel, melyben működik. A tanulmány bemutatja a Waldorf- és a place-based pedagógia elméleti, módszertani alapjait, rámutatva keresztmetszetükben a közösség és a hely szerepére az oktatási-nevelési folyamatban.
Az Imre Sándor alelnöksége az Országos Közoktatási Tanácsban. I. Kétségek – szolgálat – program 1943-ban című tanulmányban Donáth Péter az Országos Közoktatási Tanácsnak egy a neveléstudományban, neveléstörténetben alig ismert időszakáról szolgál nagyrészt eddig ismeretlen forrásokkal. Bemutatja a testület megalakulásának folyamatát, Imre Sándor kétségeit, majd feladatvállalását és ismerteti a művelődéspolitikai hattyúdalává lett programadó beszédét az akkor új összetételben felálló OKT teljes üléséről.
A Szemlében ezúttal a Szenzoros információfeldolgozás, mozgás, nyelvi képesség. A Frostig-elven alapuló nevelési terápia elmélete és gyakorlata, valamint a Tabu a gyermekirodalomban című köteteket ajánlják az olvasók figyelmébe.
A teljes lapszám itt olvasható.