Fiatal kutatók kihívásai az új Educatioban

2025.06.04.
Fiatal kutatók kihívásai az új Educatioban
Az Educatio folyóirat Széll Krisztián, Pásztor Adél és Kováts Gergely szerkesztésében megjelent tematikus lapszáma azt járja körül, hogyan építik fel szakmai identitásukat a pályájuk elején járó oktatók és kutatók, miként birkóznak meg az intézményi és tudományos elvárásokkal, és milyen támogatás segítheti őket ezen az úton.

Havasi Dávid, Ruppert Tamás, Tóth Emőke, Zsidó András és Zsila Ágnes tanulmányukban a pályaelhagyás lehetséges okait vizsgálják. A szerzők szerint egyre kevesebb fiatal kutató marad a szakmájában pusztán a tudomány szeretete miatt, a motivációkat inkább olyan anyagi és személyes tényezők határozzák meg, mint a bérszínvonal, a biztonság, a megbecsültség és a munkahelyi légkör.

Toarniczky Andrea, Kun Zsuzsanna és Juhászné Klér Andrea cikke azzal foglalkozik, hogyan birkóznak meg a fiatal oktató-kutatók a velük szemben támasztott növekvő kutatási teljesítményelvárásokkal. A szerzők az egyéni felelősség helyett a kollektív megküzdési stratégiákra fókuszálnak, egy csoport részeként elemezve a pályakezdőket.

Míg korábban a felsőoktatók munkájának gerincét elsősorban a kutatási tevékenység és az ehhez kapcsolódó előadások alkották, ma már sokkal szerteágazóbb feladatokat kell ellátniuk: mindez olyan nyomást helyez rájuk, ami kihat az egészségükre és a teljesítményükre is. Kovács Klára tanulmányában azt vizsgálja, milyen demográfiai és munkajellemzők, illetve munkahelyi stressz- és erőforrások befolyásolják öt közép-kelet-európai ország oktatóinak jóllétét és produktivitását.

Kovács Karolina Eszter, Bíró Kinga, Frölich Georgina, Mátyás-Rausch Petra, Modrián-Horváth Bernadett, Szalma Ivett, Gselmann Eszter és Solymosi Katalin a magyar kutatónők helyzetét elemzik, rámutatva, hogy a tudományos munkakörökben jelentősen kevesebb nő dolgozik, aminek hátterében a szakmai hálózatokhoz való nehezebb hozzáférés, a mentorálás hiánya, valamint a nemi sztereotípiák állhatnak.

Dékány Éva írásában áttekinti a kutatói teljesítményértékelés reformjáról szóló megállapodás, az Agreement on reforming research assessment (ARRA) irányelveit. Pásztor Adél kutatásában mélyinterjúk segítségével tárta fel a doktori képzéshez való hozzáférés valós és észlelt akadályait az Egyesült Királyságban.

A teljes lapszám ide kattintva olvasható.