Fulbright vendégoktató a PPK-n

2021.11.05.
Fulbright vendégoktató a PPK-n
Prof. Aspiranti az őszi félévben Fulbright vendégkutatóként csatlakozott az ELTE PPK-hoz, ahol jelenleg tanulási és viselkedési beavatkozásokat, illetve kutatásmódszertant tanít az egyetem magyar és nemzetközi diákjainak.

Kathleen Aspiranti a Tennessee-Knoxville Egyetem Pszichológiai Iskolájában szerezte doktori fokozatát, jelenleg a Kentucky Egyetem docense. Magyarországon most jár először, így a tanítás mellett arra is nagy hangsúlyt fektet, hogy minél több szakmai kapcsolatot építsen ki az ELTE kutatócsoportjaival, megalapozva az esetleges jövőbeli szakmai együttműködéseket.

Kentuckyban egyetemi feladatai mellett a KASPIR lab kutatócsoportot is vezeti, amelynek tagjai a tanulási és viselkedési intervenciók fejlesztésén, megvalósításán és validálásán dolgoznak, első sorban közoktatási intézményi keretek között. A vizsgálatokban főként tanulási vagy viselkedési szempontból kockázatnak kitett diákok vesznek részt. A KASPIR lab által kezdeményezett, bizonyítékokon alapuló pozitív viselkedéses támogatási rendszer arra ösztönzi a pedagógusokat, hogy pozitív elvárásokat állítsanak a gyerekek elé ahelyett, hogy azt ismételgetnék, mit ne csináljanak. Egyúttal az iskolákat is arra biztatják, hogy jutalmazzák mind a tanárok, mind a diákok pozitív viselkedését. A magyarországi tartózkodás arra is jó lehetőséget ad számára, hogy egy egészen más kulturális közegből is gyűjthessen visszajelzéseket a KASPIR lab által használt módszerekre, mondta Kathleen Aspiranti.

A pedagógia és pszichológia területén nincs túl sok Fulbright pályázati lehetőség, magyarázta Prof. Aspiranti, ezért is örült meg annyira, amikor részt vett a bizottság magyarországi igazgatójának, Jókay Károlynak egy előadásán, aki említést tett az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán elérhető lehetőségekről. Bár semmilyen szakmai kapcsolat nem kötötte az ELTE-hez, mégis azonnal kedvet kapott a jelentkezéshez. Mivel doktori fokozatát az iskolapszichológia területén szerezte, illetve a kutatás és az alkalmazás egyaránt érdekli, magától értetődő volt, hogy az ELTE PPK kiváló választás lesz a szakmai előrehaladása szempontjából. 

Az ELTE-n töltött időszak alatt Prof. Aspiranti Kaló Zsuzsannával, Pajor Gabriellával, Fodor Szilviával és számos más kutatóval dolgozik együtt. Emellett szeretne a lehető legjobban megismerkedni a magyar iskolarendszerrel és az itt elérhető iskolapszichológiai szolgáltatásokkal is. Különösen érdeklődik a különböző iskolák viselkedési és mentálhigiénés támogatási rendszerei iránt, ezen a téren az ELTE budapesti gyakorlóiskoláitól a vidéki, roma többségű települések általános iskoláiig terjed a paletta. Minden lehetőséget megragad a szakmai kapcsolatépítésre, amely esetleg jövőbeli együttműködésekhez vezethet, ezzel a céllal vett részt a debreceni Iskolapszichológiai konferencián is. Az ELTE PPK mesterszakos és PhD hallgatóinak is előnyére válik prof. Aspiranti magyarországi látogatása: mind magyar, mind nemzetközi diákok  részt vesznek „Academic and Behavioral Interventions” és „Single Case Design Research Methodology” című óráin.

Kathleen Aspiranti férjével és három gyermekükkel együtt költözött Magyarországra, és családjával minden lehetőséget kihasználnak, hogy itt-tartózkodásuk alatt jobban felfedezzék a környéket. Prof. Aspiranti élményeit személyes blogján is megosztja az érdeklődőkkel.