Kari mentoring rendszer

Jelenleg a PPK-n zajlik a hallgatói mentorrendszer fejlesztése, amely a 2022 óta eltelt időszakban három oldalról járta körül a témakört. Első lépésben feltérképeztük az ELTE további karain (Állam- és Jogtudományi Kar, Informatikai Kar) elérhető hallgatói mentorrendszerek elemeit, azok működését, amelyek tágabb értelemben hozzájárulnak az egyetemi közösség szervezéséhez, a lemorzsolódás csökkentéséhez. Másik oldalról a kar szervezeti egységeinek vezetői egy többnyire nyitott kérdésekből álló kérdőívet töltöttek ki a karon jelenleg működő hallgatókat támogató lehetőségekről. Harmadik elemként pedig 2024. április-májusban a hazai és a nemzetközi hallgatókat kérdeztük meg egy kb. 20 perces online kérdőív segítségével arról, hogy milyen típusú támogatást, mentorálást kapnak a karon töltött idejük alatt. A kutatás célja a karon lévő mentorálási tevékenységek feltérképezése volt.

A kérdőívet 716 magyar és 181 külföldi hallgató töltötte ki egy hónap alatt. Közülük 505 alapszakos, 238 mesterszakos, 80 szakirányú továbbképzéses hallgatót és 74 doktoranduszt sikerült elérnünk. A kérdések arra irányultak, hogy minél többet megtudjunk arról, kiktől és milyen területeken érkezett a hallgatók számára segítség. A kvantitatív adatok részletes elemzése mellett a szöveges válaszok számszerűsítése is elkészült. A magyar hallgatók legfőképp az oktatóktól, hallgatóktól, a HÖK-től, valamint e csoportok kombinációjától kapnak a támogatást. Az oktatók leginkább a szakmai mentorálásban (231 fő) és a tanulásmódszertanban (143 fő) segítenek. A HÖK a közösségszervezés (247 válasz), míg a szolgáltató a krízistanácsadás (48 válasz) területén emelkedik ki. A magyar hallgatókhoz hasonlóan a külföldi hallgatók is a hallgatóktól és az oktatóktól kapnak a támogatást. Az oktatók többnyire a szakmai mentorálásban (42 fő) és a tanulásmódszertanban (31 fő) nyújtanak támogatást. A külföldi hallgatók a hallgatói mentorálásban (40 fő), valamint a közösségszervező aktivitásban (35 fő) segítenek. Ők sem találkoznak a mentorálási tevékenységek többségével.

Az értékes információkat felhasználva a munkacsoport 2025-re vállalt további feladata, hogy

  • a pillanatnyi mentorálás („mentor for the moment”) típusú segítségnyújtás elkülönítése a longitudinális nem-formális/informális/formális mentoring tevékenységtől, mert csak az utóbbit lehet igazán támogatni felkészítéssel/forrással/tudással,
  • a mentori munkacsoporthoz kapcsolódó tevékenységek tisztázását követően egyrészt ajánlásokat fogalmaz meg a tisztázott mentortevékenység kari fejlesztésére vonatkozóan a kari vezetés felé,
  • másrészt azokat a hallgatói szolgáltatásokat, amelyeket a hallgatók hiányolnak, de nem tartozik a mentori munkacsoport felelősségi körébe, kommunikálja szintén a dékáni vezetés felé.