Matematikatanár-képzés Csehországban és Magyarországon
A két ország matematikatanár-képzési jellemzőit feltáró kutatásban Győri János, az ELTE PPK Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Inétzetének oktatója a magyar és a cseh matematikatanítás-kutatás vezető szakembereivel dolgozott együtt. Kutatásuk eredményeként a szerzők úgy látják, hogy az egyébként kisebb történelmi-szociális-kulturális különbségek is hosszú távon jelentős különbségekhez vezetnek az egyes oktatási rendszerekben. Eredményeik között megemlítik, hogy mivel Magyarországon Varga Tamás komplex matematikatanítási módszere jelentős, a matematikatanár-képzésre is kiható változásokat hozott már a szocializmus idején is, ezért a rendszerváltozást követően Magyarországon kevésbé volt szükség mélyreható változásokra a matematikatanár-képzésben, mint Csehországban. Ugyanakkor miközben Magyarországon egy rövid decentralizációs periódus után az oktatás újra-centralizálása játszódott le a rendszerváltozást követő évtizedekben, a cseh egyetemi életben és azon belül a matematikatanár-képzésben is jelentős decentralizációs folyamatok zajlottak le.
A tanulmány szerzői végül megállapítják, hogy a tanári tudás, a tantermi munka, valamint a tanulók tanulási jellemzőinek mélyebb megértéséhez elkerülhetetlenül szükségesek a tanárképzési rendszerekre vonatkozó komparatív kutatások.
Az online-first kiadásban megjelent tanulmány ide kattintva érhető el.
Kapcsolódó hírek
- A kelet-európai matematikatanítás jellemzői a rendszerváltozás után
- Tehetségek együtt – 50 éve és most