Meditációval javítható a gyermekkori figyelemzavar
A gyerekeknek szóló mindfulness-alapú programok hatékonyságát vizsgálta Vekety Boglárka, a Neveléstudományi Doktori Iskola hallgatója témavezetőivel, Garai-Takács Zsófiával (Neveléstudományi Intézet) és Alexander Logemannal (Pszichológiai Intézet). A metaanalízis során összesen 21 kutatás tapasztalatainak összevonásával nézték meg, milyen eredmények érhetőek el az ún. tudatos jelenlét terápiával a figyelemzavaros és hiperaktív-impulzív viselkedésre. A napjainkban nagy népszerűségnek örvendő mindfulness (tudatos jelenlét) alapú meditációs foglalkozások során a résztvevők a figyelmüket a jelen történéseire irányítják és annak ítélkezésmentes elfogadását gyakorolják.
Az eredmények szerint a 3-12 éves korosztály figyelem- és impulzuskontrolljára pozitív hatással vannak a mindfulness-alapú programok, a viselkedésproblémák csökkenést mutattak. A kutatók megfigyelték, hogy ez a hatás csak a tanári értékelések alapján volt kimutatható, a gyerekek és a szülők nem észlelték a viselkedésváltozást.
A kutatásból az is kiderült, hogy azok a gyerekek, akik a hátrányos szociális helyzetük vagy fejlődési zavar (pl. ADHD) miatt rizikós csoportba tartoztak a figyelem- és impulzuskontroll szempontjából, nagyobb mértékű fejlődést mutattak ezen a területen a tipikusan fejlődő társaikhoz képest.
A részletes eredményeket összefoglaló teljes publikációt ide kattintva érheti el.