Mesterséges intelligencia és oktatás

2024.05.29.
Mesterséges intelligencia és oktatás
Az Educatio folyóirat 2024/1. száma azt a kérdést járja körül, hogy a mesterséges intelligencia hogyan hasznosítható az oktatásban: a tanulmányok rávilágítanak a tanulás digitalizációjának előnyeire, hátrányaira és jogi vonzataira.

Buda András a lapszám bevezető tanulmányában áttekintést nyújt a mesterséges intelligencia dinamikus fejlődésének folyamatáról, és ismerteti mindazokat a lehetőségeket, amelyeket a MI kínál az oktatóknak és a tanulóknak.

Z. Karvalics László bemutatja, milyen korábbi tudástechnológiai törekvésekre lehet válasz a mesterséges intelligencia, és milyen célokat segíthet megvalósítani egyfajta „tudásprotézisként”. A tanulmány kiemeli azt is, milyen korlátai vannak ennek az új digitális eszköznek, mik azok a helyzetek, amikor a MI nem bizonyul elégnek.

Szűts Zoltán az ember-gép együttműködés lehetőségeit és kihívásait veszi számba az oktatásban és a pedagógusképzésben. A tanulmány érdekessége, hogy megírásához a szerző két mesterségesintelligencia-szoftvert, a Google Bardot és a ChatPDF-et is használta.

Horváth László a mesterséges intelligenciát mint a pedagógusok munkáját támogató eszközt értelmezi: azt vizsgálja, miként alkalmazható ez az új technológia a tanórák megtervezésében. A szerző arra is reflektál, hogy egy esetleges paradigmaváltás milyen új lehetőségeket, szerepeket és kompetenciákat hozna magával.

 Ollé János tanulmányában mesterséges intelligencia alapú szoftverek és algoritmusok felhasználhatóságát vizsgálja az oktatási programfejlesztésben.

Az MI alkalmazása a mérés-értékelésben lehetővé teszi nagy adathalmazok gyors elemzését és a személyre szabott visszacsatolást, ezzel hatékonyabbá téve a tanulást. Molnár Gyöngyvér tanulmányában számba veszi azokat a lehetőségeket és új kihívásokat, amelyek ezzel a módszerrel járnak.

Csepeli György arra a kérdésre keresi a választ, hogy az emberiség a jövőben vajon képes lesz-e az általa létrehozott technológia kontrollálására. Hova vezet vajon a mesterséges intelligencia gyors ütemű fejlődése?

A legfrissebb kutatási eredményeket bemutató Kutatás Közben rovatban olvashatunk a ChatGPT szerepéről a matematikaoktatásban és az tanulásszervezésben, valamint többet megtudhatunk arról, hogyan alkalmazhatóak a robotok készítésében a bábtervezés módszertani elemei.

A Szemle rovatban négy neves kutató mutatja be kedvenc mesterséges intelligenciáról szóló könyvét.

A teljes lapszám itt olvasható.