Minőségfejlesztés - Neveléstudományi Doktori Iskola

Minőségfejlesztés - Neveléstudományi Doktori Iskola

Küldetés

Az NDI küldetése, hogy interdiszciplináris neveléstudományi doktori képzési programjaival felkészítse hallgatóit a felsőoktatásban, a tudományos kutatásban és az oktatási ágazat egyéb, magas szintű kutatói kompetenciákat igénylő területein való sikeres munkavégzésre. Meghatározó szerepet kíván betölteni a neveléstudományi kutatók képzésében, fejlesztve önálló kutatói és fejlesztői képességeiket, valamint támogatva a kutatási eredmények megosztását és gyakorlati alkalmazását.

Jövőkép

Az NDI jövőképe egy olyan, a kari képzési-kutatási szervezettel szorosan integrált szervezeti egység, amelynek minden doktori programja mögött a nevelés és oktatás létező társadalmi kihívásainak megoldásához kapcsolódó, koherens kutatási stratégia áll. Ennek érdekében az NDI a globális oktatáskutatási trendekhez dinamikusan alkalmazkodva folyamatosan fejleszti képzési és kutatási portfólióját, valamint eklektikus szemlélettel erősíti kutatásmódszertani tudásbázisát, hogy nemzetközi mércével is elismert, problémaérzékeny tudásközpontként működjön.

Az NDI minőségfejlesztési politikájának alapelvei

Az ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola (NDI) magas színvonalú működésének megőrzése és fejlesztése érdekében – a vonatkozó jogszabályok, egyetemi és kari szabályzatok, továbbá az Európai Felsőoktatási Minőségbiztosítási Sztenderdek és Irányelvek (ESG 2015) alapján – minőségfejlesztési politikát alkotott.

Az NDI minőségfejlesztési politikája az alábbi általános elveken alapul:

  • Folyamatos minőségfejlesztés: A minőség biztosítása és folyamatos fejlesztése a NDI működésének szerves része, célunk a minőséget támogató szervezeti kultúra kialakítása.
  • Komplex eszközrendszer: A minőségfejlesztés szabályozási, ösztönzési, szakmai támogatási, kommunikációs és szervezési elemeket egyaránt magában foglaló eszközrendszerrel valósul meg.
  • Önértékelés alapú stratégia: A minőségfejlesztési stratégiai terv alapját a programszintű önértékelésekre épülő, részletes doktori iskolai önértékelés adja.
  • Szabályzatok és stratégiai dokumentumok: A NDI működési szabályzata és mellékletei, valamint a kari és egyetemi szintű doktori szabályzatok képezik a minőségfejlesztési gyakorlat kiindulópontját.
  • Globális és európai trendek, standardok figyelembe vétele: A minőségbiztosítás és fejlesztés a doktori képzés fejlődését jellemző globális és európai trendek, különösen az Európai Egyetemi Szövetség (EUA) és doktori képzési tanácsa (EUA CDE) elemzései és ajánlásai alapján történik, az ESG standardoknak megfelelően.
  • Képzési és kutatási minőség kombinálása: A doktori iskolák céljainak és működésének sajátosságaiból kiindulva egyszerre alkalmazzuk a képzés és a kutatás minőségét szolgáló eszközöket.
  • Egyetemi és kari keretek: A NDI minőségbiztosítása és fejlesztése az ELTE és a PPK általános minőségbiztosítási és fejlesztési stratégiájának és tevékenységének keretei között, azokkal összhangban valósul meg.
  • Fokozatos fejlődés: Az eszközrendszer és mechanizmusok fejlesztése a korábban elindult folyamatokra építve, a fokozatos fejlődés elvét követve történik.
  • Partneri bevonás: Kiemelt figyelmet fordítunk a partnerek bevonására és a velük való együttműködésre a minőségfejlesztés területén.
  • Minden folyamat támogatása: Támogatunk minden olyan szervezeti folyamatot, amely hozzájárulhat a minőség fejlődéséhez (pl. nemzetköziesedés, kutatásetikai engedélyezési folyamatok, hallgatói kezdeményezések, programszintű önértékelés stb.).

Az NDI Minőségfejlesztési Politikája

1. sz. melléklet: Önértékelési folyamat és szempontrendszer
2. sz. melléklet: Útmutató a doktori képzési programok felülvizsgálatához, új programok indításához
3. sz. melléklet: A témavezetésre vonatkozó minőségbiztosítási irányelvek
4. sz. melléklet: A témavezetői szűrés folyamata


Minőségcélok

2021-2022

  • MAB jelentés feldolgozása és beavatkozási pontok megfogalmazása (megvalósult)

2022-2023

  • Felvételi eljárás rendszerének frissítése és nyilvánossá tétele (megvalósult)
  • Képzési terv és tantárgyleírások közzététele (megvalósult)
  • Külső és belső témavezetők feladatkörének szabályozása (megvalósult)
  • Doktori csoportok szolgáltatásfejlesztése (megvalósult: kreditfelvételi lap digitális ügymenet; folyamatban)

2023-2024

  • Doktori honlap és további kommunikációs felületek felülvizsgálata (megvalósult)
  • Szabályzatok frissítése (megvalósult)
  • Doktori csoportok szolgáltatásfejlesztése (megvalósult: felvételi eljárás elektronikus rendszeren; folyamatban)

2024-2025

  • Doktori Iskola minőségfejlesztési politikájának frissítése (megvalósult)
  • Doktori csoportok szolgáltatásfejlesztése (megvalósult: kreditfelvételi lap és félévi beszámoló összevonása az űrlapban; folyamatban)

2025-2026

  • Egyeztetés alatt

Szakmai beszámolók

Önértékelés

  • 2020
  • 2025 (szerkesztés alatt)

Statisztikák

  • Felvételi
      2020 2021 2022 2023 2024 2025
    J F J F J F J F J F J F
    magyar 46 38 48 27 36 24 45 35 30 24    
    angol 26 20 23 15 32 28 39 29 20 18    
    J – jelentkezők száma
    F – felvettek száma

Komplex vizsgák

  • 2020: 44 jelentkező/40 sikeres teljesítés (90,91%)
  • 2021: 46 jelentkező/46 sikeres teljesítés (100%)
  • 2022: 36 jelentkező/33 sikeres teljesítés (91,6%)
  • 2023: 27 jelentkező/25 sikeres teljesítés (92,59%)
  • 2024: 40 jelentkező/37 sikeres teljesítés (92,5%)

Abszolutórium

régi rendszerű (3 éves) képzés

  • 2020 ősz: 1 önköltséges hallgató
  • 2021 tavasz: 2 önköltséges hallgató

új rendszerű (2+2 éves) képzés

  • 2020 tavasz: 12 fő (4 ösztöndíjas, 8 önköltséges)
  • 2020 ősz: 11 fő (1 ösztöndíjas, 10 önköltséges)
  • 2021 tavasz: 18 fő (8 ösztöndíjas, 10 önköltséges)
  • 2021 ősz: 5 fő (1 ösztöndíjas, 4 önköltséges)

Fokozatszerzés

  • 2020: 20 fő
  • 2021: 13 fő
  • 2022: 16 fő (13 summa cum laude, 3 cum laude)
  • 2023: 22 fő (17 summa cum laude, 4 cum laude, 1 rite)
  • 2024: 29 fő (26 summa cum laude, 2 cum laude, 1 rite)