Nyerteseink a 2023-as OTKA-pályázatokon

2023.11.23.
Nyerteseink a 2023-as OTKA-pályázatokon
Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karáról hat projekt nyert összesen több mint 235 millió forint támogatást az NKFIH egyéni kutatókat és kutatócsoportokat célzó OTKA-pályázatainak keretében.

A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által meghirdetett úgynevezett OTKA-típusú programok a tudományos életpálya különböző szakaszaira épülő pályázati kategóriákban támogatnak kiválósági alapon kutatási projekteket. A felhívásokra idén mintegy 1400 érvényes pályázat érkezett, és a pályázók több mint fele olyan fiatal kutató volt, aki 12 éven belül szerzett tudományos fokozatot. A meghirdetett három kategóriában több mint 360 kutató és kutatócsoport részesül költségvetési támogatásban összesen 13,8 milliárd forint értékben. Az ELTE PPK-ról hat projekt szerepel a nyertesek listáján több mint 235 millió forint keretösszeggel.

A 12 évnél nem régebbi tudományos fokozattal rendelkező kutatók számára külön programban meghirdetett Fiatal kutatói kiválósági program (FK_23) arra ad lehetőséget, hogy a nyertesek saját kutatócsoportot alapítva Magyarországon indítsanak önálló kutatást. A felhívás PPK-s nyertese:

  • Horváth László - A mesterséges intelligencia pedagógiailag tudatos használata és adaptálása a felsőoktatási intézmények tanítási-tanulási gyakorlatában

A Posztdoktori kiválósági program (PD_23) pályázati eljárásában a már tudományos fokozattal rendelkező, de a kutatói pályát most kezdő kutatók nyerhettek három évre a kutatói bért, valamint a kutatásukhoz kapcsolódó költségeket biztosító támogatást. A PPK részéről támogatást nyert:

  • Arató Nikolett – Nevetni vagy jelenteni? - A cyber szemlélőkre ható faktorok és a cyberbullying prevenciójának vizsgálata

A kutatói kíváncsiság által vezérelt, bármely tudományterületről kezdeményezett projekteket támogató Kutatási témapályázat (K_23) keretében idén négy új PPK-s kutatási projekt indulhat:

  • Urbán Róbert – Kognitív, metakognitív és érzelemszabályozási mechanizmusok a megterhelő élethelyzetekkel való megküzdésben
  • Dorner Helga – Nemzetköziesítés itthon az egyetemi ökoszisztéma szolgálatában: szervezeti dimenziók vizsgálata oktatói, hallgatói és támogató munkatársi perspektíván keresztül
  • Simonovits Borbála – Konzorcium, társ p.: Társadalmi bizalom, részvétel és észlelt kockázatok a megosztott mobilitási szolgáltatásokkal szemben. Hogyan lehet elősegíteni a megosztott szolgáltatások használatát Magyarországon?
  • Krekó Péter A szorongás paradoxona társadalmi kontextusban: Milyen körülmények között csökkenti, illetve növeli a szorongás az összeesküvés-elméleti hiedelmeket?