Oktatás nélkül nincs jövő

2023.08.31.
Oktatás nélkül nincs jövő
Harminc országból több mint kétszáz hazai és nemzetközi kutató, oktató, döntéshozó és gyakorlati szakember vitatta meg a tanárképzés és az oktatás előtt álló kihívásokat, jó gyakorlatokat és friss kutatási eredményeket az Association for Teacher Education in Europe (ATEE) éves konferenciáján, amelynek 2023. augusztus 27. és 30. között az ELTE PPK adott otthont.

A konferencia központi témája – „Teacher Education on the Move” – utal arra az új trendre, hogy az oktatásnak és vele együtt a tanárok oktatásának folyamatosan reagálnia kell a dinamikusan változó környezetre. Erre a gondolatra reflektálva tartották meg köszöntőjüket az esemény felkért vendégei a háromnapos tanácskozást megmegnyitó ünnepségen.

A megnyitók sorát a konferencia elnöke, Kopp Erika, a PPK egyetemi docense kezdte, aki felhívta a figyelmet a tanárképzésről történő közös gondolkodás fontosságára, melynek a megrendezésre kerülő konferencia inspiráló, interaktív platformot kívánt biztosítani.

Az oktatás minden társadalom alapköve, ahol a tanárok építészek módjára formálják a felnövekvő generációk elméjét, szívét és életét – fogalmazott megnyitó beszédében Borhy László, az ELTE rektora, hangsúlyozva, hogy épp ezért elengedhetetlen a tanárképzés folyamatos fejlesztése, a pedagógusok számára azoknak az ismereteknek és eszközöknek a biztosítása, amelyekkel eligazodnak a modern oktatási környezet komplex világában. A konferencia témája egy olyan oktatási környezet megteremtésének közös vízióját tükrözi, amely elősegíti a befogadást, az innovációt és az élethosszig tartó tanulást.

Bősz Anett, Budapest humán területekért felelős főpolgármester-helyettese az egymást követő válságok fiatalokra gyakorolt hatását, és ezen keresztül a tanárok megnövekedett feladatait emelte ki. Meglátása szerint a kihívások soha nem voltak olyan mértékűek, mint manapság, épp ezért tiszteletét fejezte ki a pedagógusok és a tanárképzésben dolgozó szakemberek iránt, akik ebben a bizonytalan korszakban is képesek motivációt találni a munkájukban.

Niedermüller Péter, az ELTE PPK-nak otthont adó VII. kerület polgármestere beszédében arra hívta fel a figyelmet, hogy az oktatáshoz és tudáshoz való egyenlőtlen hozzáférés az egyik legkomolyabb társadalmi probléma egész Európában.

Az egyre növekvő kihívásokról beszélt Michiel Heijnen, az ATEE elnöke is: a poszt-Covid tünetek, a tanárhiány, a tanári hivatás társadalmi megbecsültségének csökkenése és a migráció következményei mind új megoldásokat igényelnek az oktatás területén dolgozóktól. Ebben segít a jelen konferencia és mindennapi munkája során az ATEE mint szervezet is.

Rónay Zoltán, a PPK oktatási dékánhelyettese az egyetemek tanárképzésben betöltött szerepét és felelősségét hangsúlyozta. Mint fogalmazott, az egyetemek közvetetten alakítani tudják a társadalmi attitűdöt, hiszen az általuk képzett pedagógusok kezében a lehetőség, hogy tudatos, kritikusan gondolkodó polgárokat neveljenek. E cél elérése érdekében az intézményeknek minden lehetséges erőfeszítést meg kell tenniük, szögezte le.

A konferencia három napja alatt az érdeklődők számos workshopon, előadáson és beszélgetésen vehettek részt, amelyeken szó volt többek között hibrid pedagógiáról, a nem kormányzati szervezetek szerepéről, motivációról, fenntarthatóságról, de a résztvevők kutatásaikhoz vagy a publikációs tevékenységükhöz is kaphattak hasznos tanácsokat. A programban az ELTE több munkatársa is szerepelt előadással vagy poszterrel. Az esemény egyik kiemelt előadójaként Dorner Helga, az ELTE PPK Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet igazgatója tartott prezentációt a pályakezdő pedagógusok mentorálásának fontosságáról.  

A rendezvény titkárai Erdei Luca Alexa, a PPK egyetemi adjunktusa és Pongor-Juhász Anna Orsolya, a PPK egyetemi tanársegédje voltak.

További fotók az eseményről a konferencia honlapján találhatók.