Pályaorientáció, szövegértés és kortárs mentorálás az új Neveléstudományban
![Pályaorientáció, szövegértés és kortárs mentorálás az új Neveléstudományban](https://ppk.elte.hu/media/fa/e2/163c420b153a0ad94334f7a9a54c621dfa582df440216970bb5d9e7c1aff/iskola-gyerekek-thumb.png?v202209270307)
A Kitekintés rovatban Tatiana Matolinets az orosz oktatási rendszer keretein belül értelmezi a történelemtanítást mint a hazafiasságra való nevelés és a politikai propaganda eszközét. A szerző tanulmányában a 2013-ban egységesített orosz történelemtanítási rendszerben használt 10. osztályos tankönyvek tartalmát elemzi.
Pálvölgyi Lajos cikkében a tanulók pályaorientációs jellemzőit tekinti át annak érdekében, hogy jobban megérthessük, milyen út vezet ahhoz a fontos döntéshez, hogy egy gimnazista hol tanuljon tovább. Vizsgálatának eredményei szerint a magasabb évfolyamokon nem kedvezőbbek a pályaorientációs változók értékei, ami arra utal, hogy a tanulóknak nagyobb támogatásra lenne szükségük a pályaválasztás folyamatában.
Simon Viktória tanulmányának célja a tizenkettedikes tanulók történelem tantárgyhoz kapcsolódó szövegértési szintjének vizsgálata az érettségi vizsga tükrében. A vizsgálat azt is feltérképezte, hogy a kapott eredmények milyen összefüggést mutatnak az általános szövegértési szinttel és a történelmi háttértudással.
Tizenkét empirikus tanulmány tartalomelemzésének segítségével Felső Edit és Fehérvári Anikó azt mutatják be, milyen szerepe van a kortárs mentorprogramoknak az iskolai lemorzsolódás csökkentésében. A cikk ismerteti a programok jellemzőit, céljait és hatékonyságát.
A Szemle rovatban két kötet ajánlóját olvashatjuk. Berzsenyi Emese Bűnös vagy ártatlan? című monográfiája a középkori keresztény fogyatékosságképet dolgozza fel. Révész László A sporttehetség-gondozás elmélete és gyakorlata című könyvében összetett képet nyújt a tehetséggondozásról pedagógusoknak, edzőknek, sportszakembereknek és szülőknek.