Társas kapcsolati konfigurációk nemzetközi diákok körében
PPK-s szerző cikke az az International Journal of Intercultural Relations c. folyóiratban
Kiterjedt kutatás foglalkozik a nemzetközi diákok kultúraközi adaptációját befolyásoló tényezőkkel, a korábbi vizsgálatok azonban főként a társas kapcsolatok specifikus forrásaira és az adaptációs kimenetek közötti összefüggésekre fókuszáltak. Kevesebbet tudunk arról, hogy vajon a társas kapcsolatok különböző kombinációi hogyan hatnak a nemzetközi diákok boldogulására és ezek a hatások változnak-e a különböző – iskolán belüli és iskolán kívüli – kontextusoktól függően. A szerzők vizsgálatukban személyközpontú megközelítést alkalmaztak a nemzetközi diákok társas kapcsolatai konfigurációjának feltárására. Ebben az azonos országból érkező, helyi (magyar) és más nemzetközi diákokkal való kontaktus gyakoriságára építettek.
A tanulmány szerzői összesen 291, különböző magyar egyetemeken tanuló nemzetközi diák válaszát látens profilelemzésnek alávetve öt kapcsolati profilt azonosítottak: 1) izoláltak (12,7%), 2) csak más nemzetközi diákokkal kontaktálók (14,4%), 3) más nemzetközi és magyar diákokkal kontaktálók (12,4%), 4) csak honfitársakkal kontaktálók (35,4%) 5) honfitársakkal és magyar diákokkal kontaktálók (24,7%). A kapcsolatok mintázatai konzisztensnek bizonyultak a különböző kontextusokon keresztül. A kapcsolati profilok különböző akkulturációs orientációkat és pszichológiai jólléti indikátorokat tükröztek. A befogadó társadalom iránti erős akkulturációs orientáció a helyi magyarokkal fenntartott gyakori kontaktust mutató profilokkal (3. és 5. profil), míg a származási ország és kultúra iránti erős orientáció a honfitársakkal fenntartott gyakori kontaktust mutató profilokkal (4. és 5. profil) függ össze. Mind a helyi, mind pedig a származási országbeliekkel gyakori kontaktust mutató profilhoz tartozik a legkedvezőbb pszichológiai jóllét, míg az izoláltak alacsony szintű pszichológiai jóllétet mutatnak. Mindent egybevetve, az eredmények a társas kapcsolatok konfigurációjának a jelentőségére hívják fel a figyelmet.
A cikk itt érhető el: Social contact configurations of international students at school and outside of school: Implications for acculturation orientations and psychological adjustment
Ágnes Szabó, Zsuzsanna Z. Papp, Lanh Anh Nguyen Luu