Új felületen és formában megjelent az Alkalmazott Pszichológia új száma
Az aktuális hírek és a friss lapszámok ezentúl az ojs.elte.hu/ap címen érhetőek el. Az archívum feltöltése folyamatos, a teljes átköltözésig a korábbi számok továbbra is olvashatók az eddigi, ap.elte.hu weboldalon. A kéziratok benyújtása a későbbiekben szintén az új felületen történik majd, de átmenetileg e-mailben fogadják azokat, Kocsel Natália főszerkesztőnek címezve a kocsel.natalia@ppk.elte.hu e-mail címen.
A 2024/1-es szám tanulmányait már az új felületen érik el, amelyekről az alábbiakban közlünk rövid ismertetőt:
Empirikus tanulmányok
A lexikai hozzáférés és a szekvenciális dekódolás megbízható mérése: A Vasi Olvasásteszt
Kemény Ferenc, Pachner Orsolya, P. Remete Eszter, Aranyi Gábor, Landerl Karin és Laskay-Horváth Claudia kutatásának célja egy olyan, kutatók és szakemberek számára is ingyenesen elérhető olvasásteszt kidolgozása volt, amely segítségével felmérhető és az életkori standardokkal összevethető a gyerekek aktuális olvasási képessége. A tanulmányból megismerhetik a Vasi Olvasásteszt kidolgozásának módját, működését és alkalmazási területeit.
Molnár Adrienn és Fodor Szilvia kutatásából megismerhetjük a Munkahelyi Erősséghasználat Kérdőív hazai adaptálásának lépéseit és a mérőeszköz pszichometriai tulajdonságait, valamint a munkahelyi erősséghasználat és a különböző jóllét komponensek közti kapcsolat természetét, különös tekintettel az észlelt szervezeti támogatásra és munkahelyi jóllétre.
Az Irracionális Teljesítményhiedelmek Leltárának (iPBI-HUN) hazai validációja
Tóth Renátó, Turner Martin James és Tóth László kutatásukban egy olyan mérőeszközt validáltak amatőr és profi sportolók körében, amely lehetővé teszi az irracionális, dogmatikus hiedelmek azonosítását. A tanulmányból megismerhetjük az Irracionális Teljesítményhiedelem Leltár magyar változatának faktorstruktúráját, konstruktum és prediktív validitását, megbízhatóságát és felhasználásának lehetőségeit.
Módszertani áttekintések
Nagy Zsófia, Bagdy Emőke és Császár-Nagy Noémi módszertani áttekintő tanulmányukban vetik össze a hazai klinikai gyakorlatban legelterjedtebb Mérei-féle Rorschach jelölési rendszert a nemzetközi R-PAS (The Rorschach Performance Assessment System) rendszerrel. Tanulmányukból nemcsak a jelölési, de az értelemzési különbségeket is megismerhetjük, illetve fontos összefoglalásokat olvashatunk az előnyökkel és az alkalmazási területekkel kapcsolatban is.
Az érzelemmegértés fejlődése és fejlesztése óvodás- és kisiskoláskorban
Német Orsolya, Fodor Szilvia és Zsolnai Anikó módszertani tanulmányukban arra vállalkoztak, hogy rendszerezzék és definiálják az érzelemmegértés fogalmát, majd bemutassák és elemezzék azokat az intervenciókat, amelyek a konstruktumhoz kapcsolódó mérőeszközt, a TEC-tesztet használták. A tanulmányban a nemzetközi intervenciós programok mellett a hazai fejlesztésű reflektív meseterápia kereteibe is bepillantást nyerhetünk.
Patányi Anikó Lilla, Vekety Boglárka, Kassai Réka, Takács Zsófia K. és Fodor Szilvia fókuszált tudományos szakirodalmi összefoglalójukban arra a kérdésre keresték a választ, hogy milyen jó gyakorlatok és fejlesztő programok állnak rendelkezésre óvodás és iskolás gyerekek végrehajtói funkcióinak fejlesztésére. Tanulmányukból megtudhatjuk, hogy mely módszerek tűnnek a leghatékonyabbnak a tipikusan és az atipikusan fejlődő gyermekek esetében.
Konfirmatív faktoranalízis ROP-R-rel
Vargha András módszertani tanulmánya a konfirmátoros faktorelemzés (röviden CFA) elméleti hátterét is bemutatva, példákon keresztül segíti az olvasót a CFA-elemzések lényegének megértésében. Megismerhetjük az elemzés lehetőségeit a legújabb szoftver, a ROP-R keretében, valamint hiánypótló áttekintéseket olvashatunk két ingyenesen használható statisztikai szoftver a jamovi és a JASP CFA elemzésével kapcsolatban is.
A teljes lapszám egyben megtekinthető, letölthető ezen a linken.