Ez is Nevtud!

Ez is Nevtud!

Ez is Nevtud!

Az ELTE PPK Neveléstudományi Intézetének podcastsorozata az oktatás, a pedagógia világát és az egyetemi életet érintő témákkal várja a hallgatókat. Az egyes epizódok elérhetők a podcast Spotify-csatornáján és az alábbi linkeken: 

Van-e szándék az oktatás minőségének, hatékonyságának növelésére?

Oktatáskutatók beszélgetnek a világ legrosszabb és legjobb oktatási rendszereiről.

Az Ez is Nevtud! 24. adásában Fehérvári Anikó vendége Széll Krisztián.


Megszólal-e valamikor egy beszédgeneráló program palócul?

Nyelvi változatosság, nyelvi és társadalmi különbségek, többnyelvűség, káromkodás, identitás vagy a közösségi média nyelvhasználata – többek között ezekről a témákról beszélget Fehérvári Anikó a 22. adásban Szabó Gergely nyelvésszel (ELTE BTK).


'A pozitív iskolai viszonyulás egy védőtényező'

Paksi Borbála a közel négy évtizede zajló HBSC (Health Behaviour in School-Aged Children) kutatásról beszélget Németh Ágnessel és Várnai Dórával az Ez is Nevtud podcast 21. adásában.


Nevtud filmklub - 2

Az Ez is Nevtud! második filmklubjában négy, a tehetséggondozás, valamint az elhanyagolás és az iskolai lemorzsolódás témájához kapcsolódó filmről beszélget Lanszki Anita és Fehérvári Anikó.

 


"Érdemes sokkal jobban bevonódni a gyerekek világába"

A Budapesti Longitudinális Kutatás (Budapest Longitudinal Study – BLS) célja a dohányzás, az alkoholfogyasztás, a droghasználat, illetve a különböző viselkedési addikciók (pl. problémás videojáték-, illetve szerencsejáték- vagy közösségimédia-használat, munkafüggőség, kényszeres vásárlás) kialakulásával, változásával, fennmaradásával vagy megszűnésével kapcsolatos folyamatok vizsgálata serdülők és fiatal felnőttek körében. Az Ez is Nevtud új epizódjában Paksi Borbála a BLS kutatás eredményeiről, a viselkedési addikciók kockázatát hordozó magatartások okairól beszélget Király Orsolyával, Koronczai Beatrixszal és Kökönyei Gyöngyivel.

 


"Mindenre rá lehet és rá is kell kérdezni"

Mi a különbség drámapedagógia és színházpedagógia között? Milyen kompetenciákat fejleszt a drámapedagógia? Mi történik a Perspektíva Drámaműhelyben? Mi mindenre is jó a játék? Kik és mit tanulnak az ELTE PPK Neveléstudományi Intézetének színházi nevelés és színházpedagógia specializációján, vagyis a ’színházspecin’? Ezekről a kérdésekről beszélget Patonay Anita drámatanárral, a PPK oktatójával a műsorvezető, Fehérvári Anikó.


„Ha nincsenek minták, nem tudunk továbblépni…”

Szocioökonómiai hátrány, láthatatlanság, tanári kompetenciák, aspirációs különbségek, az osztályzat értéke – kulcskifejezések a 17. epizódból, melynek szakirodalmi kiindulópontja Solvor M. Lauritzen és Tuva S. Nodeland “What is the problem represented to be?” Two decades of research on Roma and education in Europe” című tanulmánya. Az adásban Breszkovics Józseffel, Kőszegi Krisztiánnal, Orsós Annával és Varga Arankával beszélget Fehérvári Anikó a roma gyerekek oktatásáról.


Nevtud filmklub

Az Ez is Nevtud! podcast új rovatában a bullying témaköréhez kapcsolódó két skandináv és két magyar alkotásról beszélget Lanszki Anita és Fehérvári Anikó.


Digitális média és történetmesélés az oktatásban és kutatásban

Hogyan változtatta meg az internet, az okoskészülékek és a közösségi platformok térhódítása a tudásátadás ősi formáit? Mi az a digitális történetmesélés? Milyen formái és technikái vannak? Hogyan használhatóak ezek a módszerek a köz- és felsőoktatásban? A podcast hallgatói ezekre a kérdésekre kaphatnak választ Lanszki Anita egyetemi docenstől, a Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban c. könyv szerzőjétől.


"Egy blogbejegyzés vagy egy tudományos forrás ugyanolyan releváns az MI számára"

Hogyan alakítja át a mesterséges intelligencia az oktatást? Vajon az MI hátráltatja vagy erősíti a kritikai gondolkodást? Fehérvári Anikó a Neveléstudományi Intézet két oktatójával, Gulya Nikolettával és Rausch Attilával beszélget arról, hogyan használhatjuk a digitális technológiákat a tanulásban és az oktatásban.

 


„Ha látom és érzem a problémát, akkor felelősségem van…”

Mennyi nonprofit szervezet működik Magyarországon? Mi jellemzi a magyar fiatalok értékválasztását? Hogyan működik egy hátrányos helyzetű gyerekeket támogató oktatási nonprofit szervezet? Mit jelent az epizodikus önkéntesség?

Az „Ez is Nevtud!” podcast 13. adásában Kassai Réka és Szarka Alexandra, az ELTE PPK Neveléstudományi Intézetének doktori hallgatói beszélgetnek saját önkéntes tevékenységük kapcsán az önkéntességről, a Bagázs Egyesület, a Deviszont Közösségi Tér és a Pro Talentis Közhasznú Alapítvány munkájáról.

 


"Az akadémiai szabadságot csak kollektív fellépéssel lehet megvédeni”

Az Európai Parlament nemrég tette közzé azt a jelentést, amely a tudományos élet szabadságának jelenlegi ellenőrzési, illetve értékelési módszereiről és eljárásairól nyújt átfogó képet. A tanulmány szerzői, Kováts Gergely (BCE) és Rónay Zoltán (ELTE PPK) voltak az ’Ez is Nevtud’ podcast 12. epizódjának vendégei. A beszélgetés során olyan kérdésekre is választ kerestek és adtak, mint hogy miért fontos és hogyan mérhető az akadémiai szabadság; mi ma az egyetem társadalmi feladata és szerepe, vagy hogy miként szolgálja a tudomány fejlődését az akadémiai szabadság.

 


„Az elvárásokat cseréljétek le kíváncsiságra és nyitott szemre”

Az "Ez is Nevtud!” podcast legfrissebb adásában két neveléstudomány mesterszakos hallgató, Darai Zsófia és Jáger Borbála mesélnek osztrák és holland felsőoktatási tapasztalataikról, Erasmusos élményeikről.

 


Mindfulness mosogatás közben

Vekety Boglárka, Kassai Réka és Patányi Anikó, a Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport tagjai beszélgetnek a mindfulnesshez kapcsolódó kutatásaikról, saját élményeikről, valamint arról, hogyan tudják használni a felnőttek, kamaszok és gyerekek a tudatos jelenléten alapuló gyakorlatokat és technikákat.

 


Négylábú segédek az oktatásban

Az Ez is Nevtud! vendége Csorbáné Szigetvári Melinda, a Pata és Mancs Terápiás és Oktatási Egyesület vezetője, akit az állatasszisztált oktatás fontosságáról, a gyerekek és idősek segítéséről, a kutyás terapeuták képzéséről kérdeztünk.


Egy értelmes oktatási reformba be kell vonni a pedagógusokat

Fehérvári Anikó a tanárhiány okairól, a bérek alakulásáról, a tanárképzésre jelentkezők számának és tudásának változásáról kérdezte a műsor vendégeit: Varga Júliát, az ELKH Közgazdaságtudományi Intézet tudományos tanácsadóját és Polónyi István oktatáskutatót. A műsorban kitértek arra is, hogyan és hol tűnnek el a pedagógusok képzés- és településtípusonként.

 


Az angol nélkül ma már nem lehet boldogulni

Tényleg jobban tanít egy anyanyelvi nyelvtanár? Hogyan vált az angol világnyelvvé? Hol történik a nyelvtanulás? Megtörik-e valaha az angol nyelv hegemóniája? – a Neveléstudományi Intézet podcastjában Fehérvári Anikó intézetigazgató ezúttal Medgyes Péterrel, az ELTE BTK professor emeritusával beszélget, akinek Az angol nyelv és a globalizáció című tanulmánya hamarosan olvasható az Educatio folyóirat legújabb lapszámában.


A két lábon járó neveléstörténet

A közelmúltban gyémántdiplomát vehetett át Nádasi Mária professor emerita, akit ennek apropóján Szabolcs Éva kérdezett szakmai életútjáról, a pedagógiához fűződő kapcsolatáról, a tanító- és tanárképzésről – vagyis az elmúlt 60 évről.
 


Ma már az a kérdés, ki tudja másképp

Fehérvári Anikó ez alkalommal Lannert Judit oktatáskutatóval, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. vezetőjével beszélget a jelenleg zajló PISA 2022 mérésről, amelyben már 83 ország vesz részt. Ez a Covid-időszak utáni első mérés, ami megmutatja, mekkora tudást veszíthetett a világ, nőnek-e az egyenlőtlenségek az országok között; s első abban is, hogy egy új területet, a kreatív gondolkodást is méri majd.

 


Négy évtized

Fehérvári Anikó, Széll Krisztián és Horváth László beszélget Halász Gábor oktatáskutatóval, a Neveléstudományi Intézet professor emertitusával a professzor 70. születésnapja alkalmából.

1. rész
2. rész


Kell egy műhely..

Fehérvári Anikó az Educatio folyóirat A tudomány expanziója című 2022-es nyári száma kapcsán beszélget Kováts Gergely egyetemi docenssel (Vezetéstudományi Intézet, Corvinus Egyetem) és Toarniczky Andrea egyetemi docenssel (Vezetéstudományi Intézet, Corvinus Egyetem).


Megtalálni az egyensúlyt…

Az első adásban Fehérvári Anikó intézetvezető beszélget Az év legjobb szakdolgozata díj alap- és mesterszakos nyerteseivel, Lőkös Laurával és Gáspár Bernadett-tel.