Az oktatási egyenlőtlenségek és a korai iskolaelhagyás (drop out) társadalmi aspektusai
Akkreditált két féléves programunk a legfrissebb nemzetközi és hazai elméletekre és jó gyakorlatokra támaszkodva bevezetést ad az oktatási egyenlőtlenségek és a lemorzsolódás szerteágazó problematikájába, a korai iskolaelhagyás megelőzésének sikeres európai és hazai gyakorlataiba, miközben gyakorlati foglalkozások és esetmegbeszélések segítségével a hallgatókat felkészíti a korai iskolaelhagyás megelőzését célzó fejlesztő és közvetlen nevelési/pedagógiai munkába.
A képzés adatlapja
A képzés szakmai felelőse: | ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar |
A képzés indítását engedélyező OH-határozat száma: |
FNYF/1662-4/2017 |
A képzés megnevezése: |
az oktatási egyenlőtlenségek és a korai iskolaelhagyás (drop out) társadalmi aspektusai (Educational Inequalities and Early School Leaving /Drop-Out/ - Social Aspects) |
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: |
az oktatási egyenlőtlenségek és a korai iskolaelhagyás megelőzésének specialistája (Specialist in Prevention of Educational Inequalities and Early School Leaving /Drop-out/) |
Képzési terület: | pedagógusképzés |
A képzés időtartama, kreditértéke: |
2 félév, 60 kredit |
Tervezett munkarend: |
Esti |
A képzés helyszíne: |
Budapest: 1075 Budapest, Kazinczy utca 23-27. |
Irányszám: |
25 < 30 (A képzés csak abban az esetben indul, ha a jelentkezések száma eléri az indításhoz szükséges minimális irányszámot. Az egyes választható tanulmányi területek legalább 10 fő jelentkezése esetén indulnak. ) |
Költségek: |
önköltséges képzés A jelentkezési díjat és a képzés féléves önköltségének összegét a meghirdetési oldalon tesszük közzé. |
A képzés célja
Akkreditált két féléves programunk a legfrissebb nemzetközi és hazai elméletekre és jó gyakorlatokra támaszkodva bevezetést ad az oktatási egyenlőtlenségek és a lemorzsolódás szerteágazó problematikájába, a korai iskolaelhagyás megelőzésének sikeres európai és hazai gyakorlataiba, miközben gyakorlati foglalkozások és esetmegbeszélések segítségével a hallgatókat felkészíti a korai iskolaelhagyás megelőzését célzó fejlesztő és közvetlen nevelési/pedagógiai munkába.
Felvételi követelmények
Pedagógusképzésben szerzett, legalább alapképzési oklevél, ide számítva a szociálpedagógia szakot is, illetőleg az ezeknek megfeleltethető, korábbi egyetemi vagy főiskolai oklevél.
A jelentkezőtől elvárt személyes adottságok:
- elkötelezett a társadalmi esélyegyenlőség iránt,
- nyitott a diverzitás formáinak és összetettségének megértésére,
- nyitott a sokféleségből eredő és az azokkal kapcsolatos különböző attitűdök összefüggésrendszerének és okainak feltárására,
- felismeri, hogy a sokféleség iskolai reprezentációja valójában a társadalmi integráció alapja, a tanári és tanulói eredményesség egyik meghatározó eleme,
- az iskolában található sokféleséget kiaknázandó lehetőségnek is tekinti, miközben igyekszik a nehézségekkel tudatosan bánni,
- nyitott a korai iskolaelhagyás jelenség fontosságának, általános és konkrét (helyi) jellemzőinek felismerésére,
- motiválttá válik a drop-out, annak intézményi szintű, tanári együttműködéseken alapuló, valamint egyéni pedagógiai kezelésére,
- tiszteletben tartja az emberi jogokat, az emberek közötti egyenlőséget és az emberi méltóságot,
- törekszik az előítéletes attitűdök megváltoztatására,
- nyitott mások és más kultúrák, identitások és értékvilágok megértésére és elfogadására,
- érzékeny a társadalmi/szociális diszkrimináció és igazságtalanságok minden formájára,
- kialakítja azt az attitűdöt, amely a szegregáció minden formáját problematikusnak tartja,
- elismeri és elfogadja a méltányosság elvének fontosságát az oktatásban,
- nyitott új módszerek alkalmazására, melyek a méltányosság és eredményesség elősegítését teszik lehetővé,
- érzékeny, reflektív és aktív az oktatási egyenlőtlenségek terén, igyekszik felismerni és alkalmazni a személyes cselekvési lehetőségeit.
Meghirdetési információk:
A szakirányú továbbképzéseket a www.felvi.hu oldalon és a kar felvételi meghirdetéseket tartalmazó oldalán is közzétesszük a keresztféléves, általános és pótfelvételi eljárás időzítésének megfelelően.
Program, tanterv
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
Az oktatási egyenlőtlenségek és a korai iskolaelhagyás megelőzésének specialistája elsajátítja:
-
az oktatási egyenlőtlenségek eredetét, társadalmi, közösségi, családi és egyéni működésmódjait magyarázó pedagógiai, szociológiai, nevelésszociológiai és szociálpszichológiai, pedagógiai pszichológiai elméleteket,
- a korai iskolaelhagyás eredetét, a társadalmi, közösségi, családi és egyéni összetevőit magyarázó kulturális, pedagógiai, nevelésszociológiai, szociálpszichológiai és további pszichológiai elméleteket,
- a különböző családi rendszerek sajátosságait és azok szocializációs hatásait, valamint ezeknek az oktatásban megnyilvánuló hatásait,
- az előítéletek kialakulására és fennmaradására vonatkozó legfontosabb szociálpszichológiai elméleteket, valamint ezek hatását a tanulók társas kapcsolataira, tevékenységére és eredményességére az oktatásban,
- a szelekciós és szegregációs mechanizmusokat az oktatásban, különös tekintettel az oktatás hazai világára,
- széles körben mindezen jelenségek megelőzésének, szükség esetén kezelésének elméleti modelljeit és hatékony gyakorlatát nemzetközi és hazai kontextusban egyaránt,
- a család és az iskola kapcsolatának az oktatásban maradás és a tanulói teljesítmény növelése érdekében megvalósítható módszereit,
- a méltányosság és eredményesség integrálásának hazai és nemzetközi környezetben hatékony példáit, elméleti modelljeit és jó gyakorlatát a társadalompolitika, az oktatáspolitika, az iskolák, a családok és az egyes tanulók szintjén.
Az oktatási egyenlőtlenségek és a korai iskolaelhagyás megelőzésének specialistája képes:
- azonosítani a magyar oktatási rendszerben és konkrétan saját iskolájában a társadalmi előnyöket fenntartó folyamatokat,
- felismerni a diverzitás értékeit és a sokféleség-szemlélet szükségességét,
- a multikulturális tanulási környezet alakításához szükséges folyamat megtervezésére a saját területén,
- a tanulók veszélyeztetettségét a korai iskolaelhagyást illető helyzetek felismerésére,
- olyan módszereket használni, amelyekkel hatékonyan megelőzhető vagy korrigálható a korai iskolaelhagyás,
- felismerni azokat a mechanizmusokat, jelenségeket, amelyek az iskolai szelekciót és szegregációt eredményezik,
- reflektálni a saját kulturális keretére, társadalmi státuszának a hatására,
- reflektálni saját attitűdjeire, prekoncepcióira és sztereotípiáira és a pedagógiai tevékenysége szempontjából leginkább hasznos módon kezelni, valamint mindezekhez a képességekhez a tanítványait hozzásegíteni,
- a család – a tanuló helyzetéhez alkalmazkodó pedagógusi szerep végiggondolására,
- a családi kultúrák és az iskolai kultúra közti inkongruencia elemzésére és a kultúraazonos pedagógiai gyakorlat szükségességének felismerésére,
- értelmezni és elemezni a méltányossághoz kapcsolódó jelenségeket az oktatási rendszerben,
- a méltányosság szempontjából jó gyakorlatnak tekinthető módszereket, eljárásokat felismerni, nyitott közeg esetén bizonyos elemeket alkalmazni,
- a hazai és nemzetközi jó gyakorlatokat kritikai személettel elemezni, ezeket a saját gyakorlattal összevetni.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök:
Elméleti ismeretek és tárgykörök:
-
Az egyenlőtlenségek különböző formái és az iskola,
- A korai iskolaelhagyás jelensége és tendenciái, szelekció és szegregáció az oktatásban,
- Család, kultúra, társadalmi státusz, tanulás,
- Eredményesség, méltányosság és jó gyakorlatok az oktatásban.
Módszertani kurzusok:
- Esetvezetés/megbeszélés,
- Művészeti narratívák az oktatási egyenlőtlenségekről.
Szakmai gyakorlati képzés:
- A diverzitás megjelenése az iskolarendszerben és az iskolában,
- Előítélet-csökkentés, emberi és állampolgári jogok,
- Előítéletek és társadalmi identitások,
- A családi kultúrák megismerési lehetőségei,
- Stratégiák a korai iskolaelhagyás megelőzésére,
- Pedagógiai fejlesztések a gyakorlatban.
Szabadon választható tárgyak.
Szakdolgozat.
Az aktuálisan folyó képzések mintatantervei ezen az oldalon érhetők el.
Diploma után
A szakképzettség alkalmazása:
Az oktatási egyenlőtlenségek és a lemorzsolódás problematikájának, társadalmi aspektusainak a megértése, a korai iskolaelhagyás megelőzése módszereinek, gyakorlatainak az ismerete nélkülözhetetlen a közvetlen nevelési, oktatási, fejlesztési munkát végző, valamint az oktatást segítő, irányító intézményekben. Így az iskolákban, a formális és nonformális oktatásban, a pedagógiai szakszolgálatokban (pályaorientáció, tehetségkoordinátor, nevelési tanácsadás), családsegítő központokban, gyermekjóléti intézményekben, speciális nevelőintézményekben, az oktatással foglalkozó civilszervezetekben, tanodákban, önkormányzatok oktatásért felelős egységeiben, a Klebelsberg Központokban, Pedagógiai Oktatási Központokban.