Család-iskola együttműködési szaktanácsadó pedagógus
A képzés célja olyan pedagógus szakemberek képzése, akik nevelési-oktatási intézményekben, családsegítő vagy gyermekjóléti szolgálatoknál, ifjúsági- vagy gyermekotthonokban képesek ellátni a gyermekjóléti, gyermekvédelmi feladatokat, a család- és gyermekvédelemmel kapcsolatos preventív és korrekciós munkát.
A képzés adatlapja
A képzés szakmai felelőse: | ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar |
A képzés indítását engedélyező OH-határozat száma: |
OH-FHF/1193-7/2009. |
A képzés megnevezése: |
család-iskola együttműködési szaktanácsadó pedagógus (School Cooperation Consultant Teacher) |
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: |
család-iskola együttműködési szaktanácsadó pedagógus (School Cooperation Consultant Teacher) |
Képzési terület: | pedagógusképzés |
A képzés időtartama, kreditértéke: |
2 félév, 60 kredit |
Tervezett munkarend: |
Esti |
A képzés helyszíne: |
Budapest: 1075 Budapest, Kazinczy utca 23-27. és 1064 Budapest, Izabella utca 46. |
Irányszám: |
18 < 40 (A képzés csak abban az esetben indul, ha a jelentkezések száma eléri az indításhoz szükséges minimális irányszámot.) |
Költségek: |
önköltséges képzés A jelentkezési díjat és a képzés féléves önköltségének összegét a meghirdetési oldalon tesszük közzé. |
A képzés célja
Olyan pedagógus szakemberek képzése, akik nevelési-oktatási intézményekben, családsegítő vagy gyermekjóléti szolgálatoknál, ifjúsági- vagy gyermekotthonokban képesek ellátni a gyermekjóléti, gyermekvédelmi feladatokat, a család- és gyermekvédelemmel kapcsolatos preventív és korrekciós munkát. Célunk olyan ismereteket nyújtani, melyek segítenek eligazodni a szervezeti, intézményi, jogi keretek és lehetőségek között. Fontosnak tartjuk erősíteni a gyermek-és személyközpontú szemléletet, fejleszteni a szociális érzékenységet és a segítő-fejlesztő attitűdöt.
Felvételi követelmények
A felvétel feltételei:
Legalább alapképzésben szerzett pedagógus szakképzettséget igazoló oklevél.
Meghirdetési információk:
A szakirányú továbbképzéseket a www.felvi.hu oldalon és a kar felvételi meghirdetéseket tartalmazó oldalán is közzétesszük a keresztféléves, általános és pótfelvételi eljárás időzítésének megfelelően.
Program, tanterv
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
- A gyermekjóléti, gyermek- és ifjúságvédelmi, kulturális- és szabadidő-, illetve az ifjúsági civil világhoz tartozó intézményrendszerek jelenének, működésük jogi és törvényi hátterének ismerete;
- a gyermekvédelmi munkában felhasználható források és szervezetek ismerete;
- az egészségnevelési, mentálhigiénés és preventív programok ismerete és azok szakszerű megszervezésének képessége;
- a különböző nevelési színterek, különösen a család személyiségfejlődésben betöltött szerepének megértése;
- módszertani felkészültség a családokkal való kapcsolattartáshoz.
Személyes, társas és módszertani kompetenciák:
- átlátja és érti az egyenlőtlenség társadalmi problémáit, és a társadalmi intézmények és szakemberek felelősségi körét, esélynövelő vagy esélycsökkentő jelentőségét;
- személyes kompetenciája, képességeinek és készségeinek fejlesztése révén alkalmas és képes mentálhigiénés segítő kapcsolat kialakítására és fenntartására;
- képes a gyermekvédelemi problémák felismerésére és pedagógiai eszközökkel történő kezelésére, a feladatok tervezésére, szervezésére, kivitelezésére;
- szociálisan érzékeny, empatikus, döntésképes, rendelkezik önismerettel, képes ezeket a saját és mások fejlődésének szolgálata során érvényesíteni;
- képes különböző szakmai szituációkban nyílt és hiteles kommunikációra a partnerek életkorának, kultúrájának megfelelően, képes felismerni és értelmezni kommunikációs nehézségeit és ezen a téren önmagát fejleszteni, továbbá képes a konfliktuskezelés konstruktív megoldásait támogatni;
- a kisebb-nagyobb szakmai csoportok, teamek tagjaként képes partneri együttműködésre a tanulókkal, kollégáival, a szülőkkel, más szakmai csoportok munkatársaival, intézményekkel, szervezetekkel a pedagógiai folyamatban betöltött szerepüknek megfelelően. Hatékonyan együttműködik a családokkal és a szakmai, gondozó szervezetekkel.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök:
A család- és gyermekvédelemmel összefüggő, elméleti megalapozást szolgáló területek: szociológiai és szociálpolitikai ismeretek, kisebbségszociológiai alapok, család- és gyermekvédelmi jog, érzelmi, tanulási és beilleszkedési zavarok, krízisek pszichológiája, devianciaszociológia, kriminálpedagógia.
Gyakorlati ismeretek: a család- és gyermekvédelmi jelzőrendszer és működése; a gyermekvédelmi intézmények légköre, szerepek a gyermekvédelmi intézményben, az együttműködés jellegzetességei és nehézségei, a teammunka alapjai; a közoktatási intézmény család- és gyermekvédelmi feladatai; a gyermekvédelmi felelős feladatköre; tanácsadás és konzultáció az iskolában; az iskola kapcsolódásai a szociális és civil szférához, szociális munka az iskolában.
Önismeret fejlesztése és az erre épülő problémafelismerési és problémakezelési készségek elsajátítása; a gyermekvédelmi munkához szükséges kapcsolatkezelési és segítő kapcsolati készségek elsajátítása; a diákok beilleszkedési, életvezetési, kapcsolati és iskolai tanulási problémáinak felismerése és ezek kezelésének lehetőségei; tipikus konfliktusok és konfliktuskezelési stratégiák, a mediáció.
Szakdolgozat
Az aktuálisan folyó képzések mintatantervei ezen az oldalon érhetők el.
Diploma után
A szakképzettség alkalmazása:
A képzésben résztvevők szakértelmét mindenekelőtt a köznevelési intézmények, a szakképzési intézmények, valamint az ifjúsági tanácsadók, a családsegítő és gyermekjóléti szolgálatok /központok, a gyermekotthonok, a különféle lelki segélyszolgálatok igénylik.