Fejlesztőpedagógus
A képzés célja olyan szakemberek (pedagógusok) képzése, akik komplex pszichológiai-pedagógiai ismereteik birtokában szakszerűen végezhetik a különböző beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő (BTMN) gyermekek pedagógiai szűrését, fejlesztését, prevencióját és korrekcióját csoportos és egyéni formában.
A képzés adatlapja
A képzés szakmai felelőse: | ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar |
A képzés indítását engedélyező OH-határozat száma: | OH-FRKP/1389-6/2007 |
A képzés megnevezése: |
fejlesztőpedagógus (Learning Development) |
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: |
fejlesztőpedagógus (Teacher of Learning Development) |
Képzési terület: | pedagógusképzés |
A képzés időtartama, kreditértéke: |
4 félév, 120 kredit (A képzési idő 4 félév, ami az előzetes tanulmányok beszámításával maximum 2 félévvel csökkenthető.) |
Tervezett munkarend/képzési napok: |
Heti 1 nap személyesen, mintatanterv szerinti 1-2. félév: péntek; mintatanterv szerinti 3-4. félév: szombat |
A képzés helyszíne: |
1075 Budapest, Kazinczy utca 23-27. |
Irányszám: |
25 < 50 (A képzés csak abban az esetben indul, ha a jelentkezések száma eléri az indításhoz szükséges minimális irányszámot.) |
Költségek: |
a képzés önköltséges, amelynek összege 180.000 Ft/félév A felvételi jelentkezési díjról a meghirdetési oldalon lehet tájékozódni. |
A képzés célja
A képzés célja olyan szakemberek (pedagógusok) képzése, akik komplex pszichológiai-pedagógiai ismereteik birtokában szakszerűen végezhetik a különböző beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő (BTMN) gyermekek pedagógiai szűrését, fejlesztését, prevencióját és korrekcióját csoportos és egyéni formában.
Felvételi követelmények
-
pedagógusképzés képzési területen: óvodapedagógus, tanító, gyógypedagógia, konduktor alapképzési szakokon szerzett szakképesítés;
-
bármely képzési területen tanári szakon szerzett szakképzettség;
-
pedagógia, pszichológia képzési ágban: pszichológia, pedagógiai szakon szerzett szakképesítés;
és
-
az a), b) pontban leírt szakképzettséggel pedagógus munkakörben eltöltött legalább két év gyakorlat.
-
a c) pontban leírt szakképesítéssel oktatási-nevelési intézményben eltöltött legalább két év gyakorlat.
Meghirdetési információk:
A szakirányú továbbképzéseket a www.felvi.hu oldalon és a kar felvételi meghirdetéseket tartalmazó oldalán is közzétesszük a keresztféléves, általános és pótfelvételi eljárás időzítésének megfelelően.
Program, tanterv
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
Ismeretek:
Ismeri a fejlődés-fejlesztés főbb elméleti koncepcióit, a személyiség és az értelmi fejlődés életkori és individuális jellemzőit. Elsajátította a tanulási nehézségek pszichológiai és pedagógiai diagnosztikáját. Tisztában van a fejlesztés elméleti és gyakorlati kérdéseivel, azok prevenciós és korrekciós formáival, egyéni és csoportos módszereivel.
Az ismeretek alkalmazása a gyakorlatban:
Képes a tanulási nehézségek pedagógiai diagnosztikájának gyakorlati alkalmazására, az eredmények elemzésére és értelmezésére. Módszertani ismereteit óvodai, iskolai csoportokban, egyéni és kiscsoportos fejlesztési eljárásokban alkalmazni tudja. Képes felismerni a tanulási zavarra utaló jeleket, diagnosztizálás céljából tovább irányítja ezeket a várhatóan a kompetenciakörén kívül eső a tanulókat.
Elvárt szakmai hozzáállás és feladatok:
Speciális elméleti és módszertani felkészültsége révén hatékonyan elősegíti az alapkészségek elsajátítását a készségek, képesség fejlesztését a lassúbb érési tempójú és a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekeknél, egyben szerepet vállal a tehetségek felismerésében és gondozásában.
Kompetenciája:
Azokra a gyermekekre terjed ki, akik legalább normál intelligencia övezetben helyezhetők el, ép érzékszervekkel rendelkeznek, és érésbeli lemaradásuk vagy tanulási nehézségeik elsősorban a környezeti károsító hatásokkal indokolhatóak. Kompetenciája nem terjed ki a sajátos nevelési igényű (tanulási zavar BNO kóddal) tanulók diagnosztizálására, sem ezek terápiájára (ez gyógypedagógus szakember kompetenciája). A sajátos nevelési igényű tanulók kiszűrésében együttműködik a Szakértői Bizottsággal és tanulási zavar esetén a szakszerű terápia biztosítása céljából a gyógypedagógus kollegákkal.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök:
Alapozó ismeretek:
- a fejlődés, fejlesztés elméleti kérdései, a szocializáció mechanizmusa,
- a személyiségfejlődés életkori és egyéni sajátosságai, a személyiségfejlesztés főbb feladatai,
- az értelmi fejlődés főbb koncepciói, életkori sajátosságok,
- a tanulási képességet meghatározó pszichés funkciók fejlődése,
- az iskolai tanulást befolyásoló kognitív és affektív tényezők,
- a pedagógus szerepe és lehetőségei,
- adaptivitás a pedagógiai gyakorlatban.
Speciális ismeretkörök:
- neveléspszichológia, életkorok pszichológiai jellemzői, devianciák, veszélyeztetettség
- iskolai szociálpszichológia, speciális, problémás pedagógiai helyzetek elemzése és kezelése,
- a tanulási nehézségek oki háttere és tünetei (az olvasási és számolási nehézségek elméleti és gyakorlati kérdései), prevenció és fejlesztés,
- tanulásmódszertan,
- komplex szűrések a fejlesztőpedagógus szolgálatában: a szűrőeljárások menete, etikája, az eredmények értékelése, a fejlesztőpedagógus kompetenciája,
- a fejlesztés fő területei, módszertani alapok,
A gyakorlati képzés fő területei:
- a gyermek/tanuló személyiségének megismerésére szolgáló neveléspszichológiai és pedagógiai eljárások,
- az értelmi fejlettség, tanulási képességek mérésére, szűrésére szolgáló eljárások elemzése, esetmegbeszélések,
- testséma-, percepciófejlesztés gyakorlati eljárásai,
- a mozgás mint a prevenciós fejlesztés fő területe,
- a játék szerepe a prevenciós korrekciós fejlesztésben, fejlesztő játékok alkalmazásának gyakorlati lehetőségei
- a zene szerepe a prevenciós és korrekciós fejlesztésben,
- tehetséggondozás.
Szakdolgozat
Az aktuálisan folyó képzések mintatantervei ezen az oldalon érhetők el.
A korábban szerzett ismeretek, gyakorlatok beszámítása:
Beszámítható:
- a Fejlesztőpedagógus 120 órás tanfolyam, akkreditációs száma: T-300730-340/1999.;
- a gyógypedagógus végzettség;
- az ELTE pedagógus szakvizsga szakirányú továbbképzése keretében a preventív és korrektív pedagógiai pszichológia moduljának teljesítése.
A fenti tanulmányok/végzettségek meglétét kérjük, a felvételi eljárás során a jelentkezési lapon jelezze, hogy a megfelelő tanulócsoportba kerüljön beosztásra. A formális kreditbeszámításra a beiratkozás után kerül sor egy ún. kreditátviteli eljárás keretében, a tanfolyami tanúsítvány/végzettség/elvégzett tárgyak igazolását akkor szükséges bemutatni.
A kreditátviteli eljárás során egyéb korábbi tanulmányok egyedi beszámítása is lehetséges az erre szolgáló kérelem és csatolmányainak benyújtásával.
Egyéb kiegészítő információk:
A fejlesztőpedagógus szakirányú továbbképzésen szerzett oklevél birtokában jelentkezve a pedagógus szakvizsgára, a felvételi eljárás során a preventív és korrektív pedagógiai pszichológia modult megjelölve, a választáson alapuló ismeretkör 55 kreditjét befogadtatva, annak képzési ideje 2 félévre rövidül.
Diploma után
A szakképzettség alkalmazása:
A pedagógiai szakszolgálatokban végzett pedagógiai-pszichológiai vizsgálatok alapján beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel (BTMN) diagnosztizált gyermekek/tanulók fejlesztését a köznevelési törvény értelmében az intézmény (óvoda/iskola) látja el. A fejlesztőpedagógus végzettséget megszerzett pedagógusok az intézményben végzik a BTMN gyermekek/tanulók fejlesztését, egyéni vagy kiscsoportos formában.
A BTMN gyermekek/tanulók nagy száma és az intézményi ellátási kötelezettség miatt jelenleg óriási a kereslet erre a képzettségre. Emellett foglalkoztatnak fejlesztőpedagógusokat a pedagógiai szakszolgálatok és fejlesztőházak is.