Felsőoktatás- és tudománymenedzsment

A szakirányú továbbképzési szak célja olyan szakemberek képzése, akik a megszerzett felsőoktatás-elméleti, vezetéstudományi, szervezetlélektani, jogi, humán kutatói-elemzői és minőségbiztosítási ismereteik és módszertani jártasságuk alapján alkalmasak szervezeti egységekben, projektekben irányítói, vezetői, tudományszervezési és kommunikációs feladatok ellátására. 

A képzés adatlapja

A képzés szakmai felelőse: ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar
A képzés indítását engedélyező OH-határozat száma: OH-FHF/135-4/2011. 
A képzés megnevezése:

felsőoktatás- és tudománymenedzsment 

(Higher Education and Research Management) 

A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése:

felsőoktatási és tudományos irányítási szakember 

(Higher Education and Research Management Expert) 

Képzési terület: bölcsészettudomány
A képzés időtartama, kreditértéke: 4 félév, 120 kredit

Tervezett munkarend/képzési napok: 

Esti / Kéthetente 2 munkanap (csütörtök, péntek). 

A képzés helyszíne: 

Budapest (ELTE PPK 1075 Budapest, Kazinczy utca 23-27. és 1064 Budapest, Izabella utca 46.)

Irányszám: 

20 < 25

(A képzés csak abban az esetben indul, ha a jelentkezések száma eléri az indításhoz szükséges minimális irányszámot.)

Költségek:

a képzés önköltséges, amelynek összege 200.000 Ft/félév

A felvételi jelentkezési díjról a meghirdetési oldalon lehet tájékozódni.


A képzés célja

A szakirányú továbbképzési szak célja olyan szakemberek képzése, akik a megszerzett felsőoktatás-elméleti, vezetéstudományi, szervezetlélektani, jogi, humán kutatói-elemzői és minőségbiztosítási ismereteik és módszertani jártasságuk alapján alkalmasak szervezeti egységekben, projektekben irányítói, vezetői, tudományszervezési és kommunikációs feladatok ellátására. 


Felvételi követelmények

  1. bármely képzési területen mesterképzésben vagy korábbi rendszerű egyetemi képzésben szerzett végzettség és szakképzettség, valamint 

  1. 2 év felsőoktatási vagy tudományos intézményben eltöltött szakmai gyakorlattal. 

A jelentkezők felvételi beszélgetésen vesznek részt, ami a jelentkező érdeklődési körét, motivációját, korábbi gyakorlati tapasztalatait, illetve a szakterülettel kapcsolatos jövőbeni elképzeléseit, terveit járja körül. 


Program, tanterv

A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek: 

A felsőoktatási és tudományos irányítási szakember szakirányú továbbképzésben végzettek ismerik: 

  • a felsőoktatás hazai és nemzetközi intézményrendszerét, történetét, 
  • a felsőoktatás-elmélet, illetve felsőoktatás és tudományszociológia alapjait, 
  • a felsőoktatás hazai jogi környezetét és a felsőoktatás-politikai folyamatok jellemzőt és ezek európai, globális kontextusát, 
  • a vezetés- és szervezetlélektan és az innovációmenedzsment alapjait, 
  • a tudománykommunikáció és a marketing feladatait és eszközrendszerét, 
  • az intézményi irányítás, illetve projektvezetés sajátosságait az akadémiai szférában, 
  • az oktatási szférában alkalmazott minőségbiztosítás modelljeit, felsőoktatási kihívásait és megvalósításának eszközrendszerét, 
  • a felsőoktatás-kutatás módszertanát, nemzetközi és hazai eredményeit, 
  • a felnőttoktatás és az élethosszig tartó tanulás sajátos intézményi környezetét. 
  • A felsőoktatási és tudományos irányítási szakember szakirányú továbbképzésben végzettek a megszerzett szakképzettség birtokában alkalmasak: 
  • a felsőoktatás komplex jelenségeinek intézményi szempontú elemzésére, értékelésére, 
  • a felmerülő problémák szakszerű elemzésére, megoldási javaslatok megfogalmazására, 
  • adatgyűjtés és elemzés segítségével meghozott vezetői döntés előkészítésre, 
  • felsőoktatási fejlesztési projektek megalkotására, megtervezésére, 
  • felsőoktatási folyamatok minőségbiztosításával kapcsolatos feladatok ellátására, irányítására, 
  • kutatások szervezésére, irányítására, az eredmények hatékony kommunikációjára, 
  • intézményi kommunikációs, marketing és PR feladatok ellátására, 
  • általában koordinációs, irányítási feladatok ellátására, 
  • felsőoktatás-kutatásban való részvételre. 

Személyes adottságok, készségek: 

  • csoportmunkára való képesség, 
  • csoportdinamika, szervezeti folyamatok elemzésének képessége, 
  • szervezőkészség, 
  • irányítói, vezetői készségek, 
  • kreatív problémamegoldó készség, 
  • jogalkalmazási jártasság, 
  • normakövető attitűd, etikai érzék, 
  • stratégiai gondolkodás, és döntéskészség, 
  • felelősségtudat és minőségorientáltság, 
  • kommunikációs készség. 

A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök: 

  • Általános alapozó képzési szakasz: felsőoktatás- és tudományelméleti, kommunikációelméleti és közgazdaságtani alapozó ismeretek. 
  • Szakmai törzsanyag: Felsőoktatás- és tudományszociológia, felsőoktatás jogi szabályozása és felsőoktatáspolitika, felsőoktatási rendszerek összehasonlító elemzése, szervezetlélektan, innovációmenedzsment. 
  • Készségfejlesztés 
  • Szabadon választható tárgyak 
  • Specializációs modulok: 
  • tudománykommunikáció, 
  • felsőoktatás- és tudomány-menedzsment, 
  • felsőoktatás-kutatás és minőségbiztosítás, 
  • felsőoktatás-marketing, 
  • tudományos projektmenedzsment. 
  • Szakdolgozat. 

Az aktuálisan folyó képzések mintatantervei ezen az oldalon érhetők el. 


Diploma után

A szakképzettség alkalmazása: 

A felsőoktatás belső és külső környezete az elmúlt évtizedekben alapvetően alakult át, új szervezeti, működési kihívások elé állítva az intézményt. A képzés során elsajátított elméleti és gyakorlati ismeretek és jártasságok segítségével az intézményi menedzsment, PR, marketing, tudománykommunikáció, felsőoktatás-kutatás, emberi erőforrás fejlesztés és minőségbiztosítás terén a döntés-előkészítés, a stratégiai tervezés, az operatív ügyintézés és a folyamatszervezés hatékonyabb ellátása biztosítható. 


2021.04.28.