Felsőoktatás- és tudománymenedzsment
A szakirányú továbbképzési szak célja olyan szakemberek képzése, akik a megszerzett felsőoktatás-elméleti, vezetéstudományi, szervezetlélektani, jogi, humán kutatói-elemzői és minőségbiztosítási ismereteik és módszertani jártasságuk alapján alkalmasak szervezeti egységekben, projektekben irányítói, vezetői, tudományszervezési és kommunikációs feladatok ellátására.
A képzés adatlapja
A képzés szakmai felelőse: | ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar |
A képzés indítását engedélyező OH-határozat száma: | OH-FHF/135-4/2011. |
A képzés megnevezése: |
felsőoktatás- és tudománymenedzsment (Higher Education and Research Management) |
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: |
felsőoktatási és tudományos irányítási szakember (Higher Education and Research Management Expert) |
Képzési terület: | bölcsészettudomány |
A képzés időtartama, kreditértéke: | 4 félév, 120 kredit |
Tervezett munkarend/képzési napok: |
Esti / Kéthetente 2 munkanap (csütörtök, péntek). |
A képzés helyszíne: |
Budapest (ELTE PPK 1075 Budapest, Kazinczy utca 23-27. és 1064 Budapest, Izabella utca 46.) |
Irányszám: |
20 < 25 (A képzés csak abban az esetben indul, ha a jelentkezések száma eléri az indításhoz szükséges minimális irányszámot.) |
Költségek: |
a képzés önköltséges, amelynek összege 200.000 Ft/félév A felvételi jelentkezési díjról a meghirdetési oldalon lehet tájékozódni. |
A képzés célja
A szakirányú továbbképzési szak célja olyan szakemberek képzése, akik a megszerzett felsőoktatás-elméleti, vezetéstudományi, szervezetlélektani, jogi, humán kutatói-elemzői és minőségbiztosítási ismereteik és módszertani jártasságuk alapján alkalmasak szervezeti egységekben, projektekben irányítói, vezetői, tudományszervezési és kommunikációs feladatok ellátására.
Felvételi követelmények
-
bármely képzési területen mesterképzésben vagy korábbi rendszerű egyetemi képzésben szerzett végzettség és szakképzettség, valamint
-
2 év felsőoktatási vagy tudományos intézményben eltöltött szakmai gyakorlattal.
A jelentkezők felvételi beszélgetésen vesznek részt, ami a jelentkező érdeklődési körét, motivációját, korábbi gyakorlati tapasztalatait, illetve a szakterülettel kapcsolatos jövőbeni elképzeléseit, terveit járja körül.
Program, tanterv
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
A felsőoktatási és tudományos irányítási szakember szakirányú továbbképzésben végzettek ismerik:
- a felsőoktatás hazai és nemzetközi intézményrendszerét, történetét,
- a felsőoktatás-elmélet, illetve felsőoktatás és tudományszociológia alapjait,
- a felsőoktatás hazai jogi környezetét és a felsőoktatás-politikai folyamatok jellemzőt és ezek európai, globális kontextusát,
- a vezetés- és szervezetlélektan és az innovációmenedzsment alapjait,
- a tudománykommunikáció és a marketing feladatait és eszközrendszerét,
- az intézményi irányítás, illetve projektvezetés sajátosságait az akadémiai szférában,
- az oktatási szférában alkalmazott minőségbiztosítás modelljeit, felsőoktatási kihívásait és megvalósításának eszközrendszerét,
- a felsőoktatás-kutatás módszertanát, nemzetközi és hazai eredményeit,
- a felnőttoktatás és az élethosszig tartó tanulás sajátos intézményi környezetét.
- A felsőoktatási és tudományos irányítási szakember szakirányú továbbképzésben végzettek a megszerzett szakképzettség birtokában alkalmasak:
- a felsőoktatás komplex jelenségeinek intézményi szempontú elemzésére, értékelésére,
- a felmerülő problémák szakszerű elemzésére, megoldási javaslatok megfogalmazására,
- adatgyűjtés és elemzés segítségével meghozott vezetői döntés előkészítésre,
- felsőoktatási fejlesztési projektek megalkotására, megtervezésére,
- felsőoktatási folyamatok minőségbiztosításával kapcsolatos feladatok ellátására, irányítására,
- kutatások szervezésére, irányítására, az eredmények hatékony kommunikációjára,
- intézményi kommunikációs, marketing és PR feladatok ellátására,
- általában koordinációs, irányítási feladatok ellátására,
- felsőoktatás-kutatásban való részvételre.
Személyes adottságok, készségek:
- csoportmunkára való képesség,
- csoportdinamika, szervezeti folyamatok elemzésének képessége,
- szervezőkészség,
- irányítói, vezetői készségek,
- kreatív problémamegoldó készség,
- jogalkalmazási jártasság,
- normakövető attitűd, etikai érzék,
- stratégiai gondolkodás, és döntéskészség,
- felelősségtudat és minőségorientáltság,
- kommunikációs készség.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök:
- Általános alapozó képzési szakasz: felsőoktatás- és tudományelméleti, kommunikációelméleti és közgazdaságtani alapozó ismeretek.
- Szakmai törzsanyag: Felsőoktatás- és tudományszociológia, felsőoktatás jogi szabályozása és felsőoktatáspolitika, felsőoktatási rendszerek összehasonlító elemzése, szervezetlélektan, innovációmenedzsment.
- Készségfejlesztés
- Szabadon választható tárgyak
- Specializációs modulok:
- tudománykommunikáció,
- felsőoktatás- és tudomány-menedzsment,
- felsőoktatás-kutatás és minőségbiztosítás,
- felsőoktatás-marketing,
- tudományos projektmenedzsment.
- Szakdolgozat.
Az aktuálisan folyó képzések mintatantervei ezen az oldalon érhetők el.
Diploma után
A szakképzettség alkalmazása:
A felsőoktatás belső és külső környezete az elmúlt évtizedekben alapvetően alakult át, új szervezeti, működési kihívások elé állítva az intézményt. A képzés során elsajátított elméleti és gyakorlati ismeretek és jártasságok segítségével az intézményi menedzsment, PR, marketing, tudománykommunikáció, felsőoktatás-kutatás, emberi erőforrás fejlesztés és minőségbiztosítás terén a döntés-előkészítés, a stratégiai tervezés, az operatív ügyintézés és a folyamatszervezés hatékonyabb ellátása biztosítható.