IKT oktatásmódszertan
A szakirányú továbbképzés célja olyan pedagógus szakemberek képzése, akik az oktatás területén az eredményesség érdekében hatékonyan használják az információs- és kommunikációs technológia oktatást támogató eszközeit és alkalmazásait, beleértve a tanítási-tanulási folyamat tanórai és tanórán kívüli tevékenységeinek térbeli és időbeli kiterjesztését is.
A képzés adatlapja
A képzés szakmai felelőse: | ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar |
A képzés indítását engedélyező OH-határozat száma: |
FF/1105-2/2012 |
A képzés megnevezése: |
IKT oktatásmódszertan (Teaching and Learning with Technology) |
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: |
információs és kommunikációs technológiák oktatásmódszertani szaktanácsadója (Specialist in Teaching and Learning with Technology) |
Képzési terület: | pedagógusképzés |
A képzés időtartama, kreditértéke: |
2 félév, 60 kredit |
Tervezett munkarend: |
Esti |
A képzés helyszíne: |
Budapest:1075 Budapest, Kazinczy utca 23-27. |
Irányszám: |
15 < 20 (A képzés csak abban az esetben indul, ha a jelentkezések száma eléri az indításhoz szükséges minimális irányszámot.) |
Költségek: |
önköltséges képzés A jelentkezési díjat és a képzés féléves önköltségének összegét a meghirdetési oldalon tesszük közzé.
|
A képzés célja
A szakirányú továbbképzés célja olyan pedagógus szakemberek képzése, akik az oktatás területén az eredményesség érdekében hatékonyan használják az információs- és kommunikációs technológia oktatást támogató eszközeit és alkalmazásait, beleértve a tanítási-tanulási folyamat tanórai és tanórán kívüli tevékenységeinek térbeli és időbeli kiterjesztését is. A képzés eredményeként a pedagógusok olyan innovációs készségre, célorientált eszközhasználatra és módszertani kultúrára tesznek szert, amellyel biztos alapon, hatékonyan tudnak akár a hagyományos, akár az újszerű módszertani megoldásokkal dolgozó oktatási-nevelési intézmények keretei között is tevékenykedni. A szakirányú továbbképzés megfelelő alapot adhat a pedagógusoknak a saját személyes tanulási környezetük továbbfejlesztéséhez is.
Felvételi követelmények
A felvétel feltételei:
Pedagógusképzés képzési területen alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett oklevél.
Meghirdetési információk:
A szakirányú továbbképzéseket a www.felvi.hu oldalon és a kar felvételi meghirdetéseket tartalmazó oldalán is közzétesszük a keresztféléves, általános és pótfelvételi eljárás időzítésének megfelelően.
Program, tanterv
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
A képzésben részt vevő minden pedagógus az oklevél megszerzéséig az alábbi ismereteket, képességeket és attitűdöket sajátítja el:
Ismeretek:
- Ismeri az információs társadalom támasztotta új elvárásokat, kompetenciákat, érti az információs társadalom alapelveit, értékeit, működését;
- Ismeri a digitális generációk információfeldolgozásának, eszközhasználatának és tanulásának a sajátosságait, a nemzedékek közötti különbségek lehetséges okait és következményeit;
- Ismeri a különböző előismeretekkel, attitűddel rendelkező, akár életkorban is jelentősen különböző tanulók fejlesztésének alapjait, lehetséges céljait, a fejlesztés folyamatának fontosabb korlátait és a fejlesztés értékelésének módjait;
- Ismeri az online tanulási környezetekkel kapcsolatos főbb elméleti koncepciókat, a tartalomközpontú és a tevékenységközpontú megközelítések jellemzőit;
- Ismeri a különböző tanulási környezetek (multimédiás és interaktív eszközökkel ellátott osztálytermi környezet, számítógéppel és internettel támogatott osztálytermi környezet, online környezet, online közösségek) nevelési hatásrendszerét és a résztvevők közötti kommunikációs és interakciós lehetőségeket;
- Ismeri a sajátos nevelési igényű tanulók információs- és kommunikációs technológiával támogatott oktatásának sajátosságait, lehetőségeit és korlátait;
- Ismeri az osztálytermi környezetben és online környezetben zajló információs és kommunikációs folyamatokat, ezek technológiai megoldásait.
Képességek:
- Képes felismerni a digitális generációk együttélésének szabályait, és megfelelő alapokat teremt a hatékony, közös munka érdekében;
- Gazdag módszertani repertoárja alapján képes változatos tanulásszervezésre, az információs- és kommunikációs technológiák, alkalmazások és eszközök adekvát használatára;
- Képes online tanulási környezetek differenciált és adaptív kialakítására, menedzselésére, szükség esetén a sajátos nevelési igényű tanulók sajátosságainak figyelembevételével;
- Képes információs- és kommunikációs technológiák, alkalmazások és eszközök eredményes tanórai, tanórán kívüli alkalmazására, figyelembe véve a tanulók közötti különbségeket;
- Képes a tanulók személyiségének, előzetes tudásának és kognitív jellemzőinek megismerésére, a megismert sajátosságok oktatási folyamatban való felhasználására;
- Képes az információs- és kommunikációs technológiák, alkalmazások, eszközök alkalmazására a pedagógiai folyamatok tervezésekor és értékelésekor;
- Képes aktív közösségi és tartalom-előállító szereplőként online közösségek kialakítására, formálására;
- Képes az információk értékének megállapítására, az információk szelektálására, a közösségi értékek meghatározása, információfeldolgozás szabályozására;
- Képes szakmai önfejlesztésre és önművelésre a folyamatosan változó technológiai környezethez, és a pedagógusokkal szemben támasztott elvárásoknak való megfelelésre.
Attitűdök:
- Elfogadja, hogy az infokommunikációs technológiák használata nem múló divat, hanem a társadalmi, gazdasági és kulturális fejlődés elengedhetetlen része;
- Elfogadja, hogy az információs társadalomban változik a pedagógus szerepe, előtérbe kerülnek a mentoráló, facilitáló tevékenységek és tanulóit az egész életen át tartó, önszabályozó tanulásra készíti fel;
- Elkötelezett a tanulók digitális kompetenciájának fejlesztésében és az önművelés, önfejlesztés területén is;
- Nyitott a pedagógiai innovációra és a részvételen alapuló, produktív és információmegosztó számítógép- és internethasználatra;
- Elfogadja a tanulási-tanítási folyamat időben és térben való kiterjesztését és a nyitott iskola és nyílt oktatás felé történő pedagógiai elmozdulást;
- Elkötelezett a digitális eszközök kulturált, konstruktív, produktív használatára és a digitális kultúra formálására, kialakításának elkötelezett és aktív szereplője.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök:
Általános pedagógiai, módszertani témakörök:
- információs társadalom,
- oktatásmódszertan,
- digitális nemzedékek.
Információs és kommunikációs kompetenciafejlesztés:
- online és offline tartalomkezelés,
- online eszközrendszerek és alkalmazások,
- kollaboratív tartalomfejlesztés.
Oktatásmódszertani kurzusok:
- a prezentálás módszertana,
- multimédia az oktatásban,
- az interaktív tábla módszertana,
- online tanulási környezetek és tartalomkezelő rendszerek I.- II.,
- IKT által támogatott pedagógiai tervezés és értékelés,
- IKT által támogatott differenciálás,
- online identitás és ePortfolió.
Pszichológia társtudományi témakörök:
- az információs társadalom pszichológiája.
Gyakorlati képzés:
- intézményi gyakorlat,
- mikrotanítás.
Szakdolgozat.
Az aktuálisan folyó képzések mintatantervei ezen az oldalon érhetők el.
Diploma után
A szakképzettség alkalmazása:
A végzettség adta elhelyezkedési lehetőségek, ellátható feladatkörök:
- Információs és kommunikációs technológiák oktatásmódszertani szaktanácsadójaként tanácsadói feladatok ellátása a vállalati szférában (pl. oktatási ágazat, belső továbbképzések stb.);
- Digitális oktatásért felelős vezetői feladatok ellátása köznevelési intézményekben, felsőoktatási intézményekben és civil szervezeteknél.