Mentortanár-képzés
A szakirányú továbbképzés célja a résztvevők pedagógiai, pszichológiai, szociológiai és szakmódszertani tudásának bővítése, frissítése célzottan a tanárjelöltek és a pályakezdő tanárok eredményes segítése érdekében.
A képzés adatlapja
A képzés szakmai felelőse: |
ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar |
A képzés indítását engedélyező OH-határozat száma: |
OH-FHF/1199-6/2009. |
A képzés megnevezése: |
mentortanár-képzés (Mentor Teacher Training) |
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: |
mentortanár (Mentor Teacher) |
Képzési terület: |
pedagógusképzés |
A képzés időtartama, kreditértéke: |
2 félév, 60 kredit |
Tervezett munkarend/képzési napok: |
levelező |
A képzés helyszíne: |
Budapest: 1075 Budapest, Kazinczy utca 23-27. |
Irányszám: |
25 < 40 (A képzés csak abban az esetben indul, ha a jelentkezések száma eléri az indításhoz szükséges minimális irányszámot.) |
Költségek: |
önköltséges képzés A képzés féléves önköltségének összege 202.000 Ft/félév. |
A költségek egészét vagy egy részét gyakran átvállalja a munkáltató, amennyiben úgy dönt, hogy szeretné emelni alkalmazottai tudásszintjét. Ha a hallgató nem saját maga vállalja a képzés költségeit, félévente nyilatkozhat a féléves önköltség befizetőjéről a tanulmányi rendszerben. Az ún. számlakérő nyilatkozaton megjelölhető befizetőként például a munkahely, vagy akár a saját vállalkozás is. A költségeket lehet egyben, vagy akár a befizetők között megosztva is teljesíteni.
Felvételi követelmények
A felvétel feltételei:
-
legalább alapképzésben szerzett oklevél és tanári szakképzettség,
-
5 éves tanári munkakörben eltöltött gyakorlat, valamint
-
pedagógus szakvizsga (ld. „Egyéb kiegészítő információk” c. pont).
A képzésre olyan pedagógusok jelentkezését várjuk, akik a képzés 2. félévében vállalni tudják egy intézményükben dolgozó pályakezdő pedagógus, vagy az ELTE PPK tanárszakos hallgatóinak tanítási gyakorlatában történő mentortanári közreműködést.
Egyéb kiegészítő információk:
A képzés a pedagógus szakvizsga szakirányú továbbképzéssel együtt, annak választható moduljaként is indul, amelynek teljes képzési ideje: 4 félév. Ha a jelentkező nem rendelkezik pedagógus szakvizsgával, de a többi bemeneti feltételnek megfelel, akkor a pedagógus szakvizsga szakirányú továbbképzésre tud jelentkezni a felvételi eljárás során a mentortanár választható modult megjelölve.
Beküldendő dokumentumok
Minden szükséges dokumentumot elektronikus formában (szkennelt pdf dokumentumként, vagy olvasható, jó felbontású képfájlként; a szakmai önéletrajzokat akár word formátumban) kell csatolni az elektronikus jelentkezési laphoz. (A jelentkezéssel kapcsolatos információk a meghirdetési oldalon olvashatók!)
A határidő után beérkező, hiányos, valamint e-mailben, faxon vagy postai úton küldött, illetve személyesen benyújtott dokumentumokat nem áll módunkban elfogadni.
Beküldendő dokumentumok:
- oklevél másolata,
- szakmai önéletrajz,
- a jelentkezési díj (9000,- Ft) befizetéséről szóló bizonylat másolata,
- szakmai gyakorlat igazolása,
- pedagógus szakvizsgát igazoló oklevél másolata.
A képzés célja
A szakirányú továbbképzés célja a résztvevők pedagógiai, pszichológiai, szociológiai és szakmódszertani tudásának bővítése, frissítése célzottan a tanárjelöltek és a pályakezdő tanárok eredményes segítése érdekében. Annak támogatása, hogy a legfontosabb reflektív és tanácsadói elméletek és módszerek ismerete és alkalmazásának tapasztalatai alapján kialakíthassák saját szerepértelmezésüket, képessé váljanak a pedagógiai szituációk tervezésében, megvalósításában és értékelésében mintát adni, az önfejlesztésre motiválni.
Program, tanterv
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
- azoknak az elméleti ismereteknek, gyakorlati eljárásoknak az elsajátítása, amelyek szükségesek a tanárjelöltekkel és a pályakezdő tanárokkal való munka szakszerű előkészítéséhez, irányításához, értékeléséhez;
- jártasság teljes és szelektív megfigyelési jegyzőkönyvet készítésében, ennek alapján képesség a jelöltek, a pályakezdő kollégák munkájáról komplex, reális és segítő értékelés adására mind a tanítási órákra, mind egyéb pedagógiai feladatokra vonatkozóan;
- felkészültség olyan bemutató órák vagy más jellegű pedagógiai foglalkozások tartására, amelynek előkészítése, megvalósítása és elemzése szaktárgyi, pedagógiai, módszertani értelemben is mintaként szolgálhat;
- a tanácsadási stratégiák, használatuk követelményeinek elméleti birtoklása, és jártasság a tanácsadói módszerek adaptív alkalmazásában;
- annak megértése, elfogadása, közvetítése, hogy milyen szerepe és alkalmazási lehetősége van a reflektív gondolkodásnak a pályafejlődésben, a segítő kapcsolatban.
Személyes adottságok, készségek:
- A pedagógus kompetenciák magas szintű, tudatos alkalmazása jellemzi saját iskolai tevékenységét, önállóság, kreativitás saját oktató-nevelő munkájában.
- Kezdeményező a saját intézményi fejlesztésben innovációs tevékenységben.
- Nyitott a jelöltek, illetve pályakezdők szakmai, pedagógiai kezdeményezései iránt.
- Segítő, támogató kapcsolat kialakítására, fenntartására törekvő.
- Folyamatos önreflexió alapján alakítja szerepét a mentoráltakkal, akik fejlődését pozitív visszajelzésekkel támogatja.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök:
Elméleti ismeretek:
- a mentortanár szerepe az iskolában;
- a mentori tevékenységet megalapozó elméleti szociológiai, pszichológiai, pedagógiai ismeretek;
- a mentori szerep pszichológiai, pedagógiai elméletei;
- a reflektivitás szerepe, fejlesztésének módszerei;
- a pályafejlődés szakaszai;
- tantárgy-pedagógiai ismeretek.
Szakmai gyakorlati képzés:
- önismeret, kommunikáció, reflektivitás fejlesztése;
- a mentori tevékenységet megalapozó pszichológiai, pedagógiai készségek fejlesztése;
- a mentori szerep pedagógiai és pszichológiai gyakorlata;
- a tanárjelöltek, pályakezdő tanárok problémáinak rétegei, a pályafejlődés lehetséges változatai;
- korszerű tantárgy-pedagógiai ismeretek és gyakorlat.
Szakdolgozat
Az aktuálisan folyó képzések mintatantervei ezen az oldalon érhetők el.
Diploma után
A szakképzettség alkalmazása:
A továbbképzésben részt vevők szerzett elméleti és gyakorlati ismereteik alapján a közoktatás szakrendszerű képzéseiben tanító, gyakorlati félévüket végző tanárjelöltek, illetve kezdő tanárok iskolai munkájának eredményes támogatását végezhetik, jellemzően nem gyakorlóiskolákban.