Múzeumpedagógiai szaktanácsadó
A szakirányú továbbképzés tartalma jól illeszkedik a közoktatásban a Nemzeti Alaptanterv, a kerettanterv valamint a helyi tantervek célkitűzéseihez. A múzeumpedagógia egyik legfontosabb feladata, a magyar kulturális örökség közkinccsé tétele, a különböző korosztályú gyermekek múzeumlátogató, a művészeteket értő és befogadó felnőttekké nevelése.
A képzés adatlapja
A képzés szakmai felelőse: | ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar |
A képzés indítását engedélyező OH-határozat száma: | OH-FHF/279-2/2009. |
A képzés megnevezése: |
múzeumpedagógiai szaktanácsadó (Museum Education) |
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: |
múzeumpedagógiai szaktanácsadó (Specialist of Museum Education) |
Képzési terület: | bölcsészettudomány |
A képzés időtartama, kreditértéke: | 4 félév, 120 kredit |
Tervezett munkarend/képzési napok: |
Esti, heti 1 nap (csütörtök) személyesen/alkalmanként online, szabadon választható kurzusok esetenként egyéb hétköznapokon (is lehet). |
A képzés helyszíne: |
Budapest (ELTE PPK 1075 Budapest, Kazinczy utca 23-27.), valamint a főváros különböző múzeumaiban |
Irányszám: |
25 < 40 (A képzés csak abban az esetben indul, ha a jelentkezések száma eléri az indításhoz szükséges minimális irányszámot.) |
Költségek: |
a képzés önköltséges, amelynek összege 180.000 Ft/félév A felvételi jelentkezési díjról a meghirdetési oldalon lehet tájékozódni. |
A képzés célja
A szakirányú továbbképzés tartalma jól illeszkedik a közoktatásban a Nemzeti Alaptanterv, a kerettanterv valamint a helyi tantervek célkitűzéseihez. A múzeumpedagógia egyik legfontosabb feladata, a magyar kulturális örökség közkinccsé tétele, a különböző korosztályú gyermekek múzeumlátogató, a művészeteket értő és befogadó felnőttekké nevelése. A múzeumi foglalkozások nem helyettesíthetik az iskolai tanítási órákat, de a tanulók a múzeumban hasznosíthatják az iskolában tanultakat, az iskolai órán pedig alkalmazhatják a múzeumi tapasztalatokat. Tekintettel az élethosszig tartó tanulás lehetőségeinek biztosítására is, a képzés célja olyan képzőművészeti, történettudományi, természettudományi, művelődéstörténeti és pedagógiai/andragógiai ismeretek átadása, melynek birtokában a végzett szakemberek képesek lesznek múzeumi keretek között tanórákat, szakköröket, felnőttek csoportjainak, családoknak fakultatív foglalkozásokat tartani. Ezért az általános pedagógiai/andragógiai kompetenciák mellett speciális múzeumpedagógusi kompetenciák kialakítása szükséges.
Felvételi követelmények
Pedagógusképzés, bölcsészettudomány vagy természettudomány képzési területen alapképzésben (korábban főiskolai képzésben) szerzett szakképzettség.
Program, tanterv
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
Tudja, hogy a múzeumpedagógia hogyan járulhat hozzá a gyermekek, fiatalok és felnőttek művelődéséhez,
- ismeri az iskolai és az „iskolán kívüli” - a múzeumokban szerezhető - tudás integrációjának szükségességét,
- ismeri a múzeumi szakóra szervezésének feltételrendszerét, pedagógiai többletértékeit,
- tudja, hogy hogyan építse be a tanítási-tanulási folyamatba a tanulók által a tanórán kívül, nem direkt tanulási céllal (egy múzeumlátogatás során) használt, tanulási forrásokat,
- ismeri a megismerési folyamat pszichológiai jellemzőit, az ezeket befolyásoló tényezőket és képes az aktivitást, interaktivitást elősegítő életkori sajátosságoknak megfelelő tanítási stratégiákat, módszereket alkalmazni a múzeumi foglalkozásokon,
- ismeri a múzeumi kommunikáció fontosabb jellegzetességeit.
Képes a múzeumlátogató gyermekek, fiatalok és felnőttek fejlettségi szintjének megfelelő tananyagrendszerek tervezésére és tanítására,
- forrásalapú múzeumi foglalkozást tervezni és előkészíteni,
- a megfelelő módszerek és eszközök megválasztására és alkalmazására, elősegítve az értő befogadást és az alkotó kreativitást, miközben teret ad a személyes érdeklődésnek, az egyéni ötleteknek, az önálló vélemények megfogalmazásának,
- a tanulói önállóságot, aktivitást és a tanulók közti interaktivitást inspiráló tanulási környezetet biztosítani,
- elméleti és gyakorlati tevékenységek összehangolására,
- együttműködni a múzeumok munkatársaival, a szülőkkel, a pedagógus kollégákkal, a múzeumi szakemberekkel.
Meggyőződése, hogy a múzeum által közvetített tudás eszközként alkalmazható a gyermekek, fiatalok és felnőttek különböző kompetenciáinak fejlesztésében,
- a múzeumok által kínált művelődési formák képesek az egész életen át tartó tanulást támogatni,
- vallja, hogy képzőművészeti, történettudományi, természettudományi múzeumokban megszerezhető specifikus és non-specifikus ismeretek, készségek és képességek a mindennapi életben is eredményesen használhatók, a hétköznapi helyzetekre transzformálhatók valamennyi korosztály számára,
- nyitott, empatikus és toleráns, elkötelezett híve a fenntarthatóságnak.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök:
- Elméleti képzés: a múzeumpedagógia, történeti, pszichológiai, muzeológiai alapismeretek;
- Képzőművészeti, történettudományi, természettudományi és művelődéstörténeti múzeumtípusok szakirányú tevékenységének, közművelődési munkájának megismerése;
- Módszertani-gyakorlati ismeretek (projektpedagógia, élménypedagógia, drámapedagógia);
- Szakmai gyakorlatok.
- Szabadon választható tárgyak.
- Szakdolgozat.
Az aktuálisan folyó képzések mintatantervei ezen az oldalon érhetők el.
Diploma után
A szakképzettség alkalmazása:
A múzeumpedagógiai szaktanácsadó végzettséggel rendelkező feladata: erősíteni a különböző korosztályú látogatókat abban, hogy tartós múzeumlátogató és művészetet kedvelő személlyé váljanak.
A szakirányú továbbképzés során szerzett ismeretek és módszertani, gyakorlati felkészültség alapján képes:
- múzeumpedagógiai foglalkozások tervezésére, azok megtartására (online és offline formában), megvalósítva a differenciáló, adaptív oktatás-nevelés gyakorlatát,
- kapcsolatot tartani a régió köznevelési-közoktatási intézményeivel és partnereivel,
- múzeumon kívüli – iskola-foglalkozások, szakkörök megszervezésére és megtartására,
- aktívan részt vesz és közreműködik a múzeumi nagyrendezvények, projektek és tárlatvezetések múzeumpedagógiai-múzeumandragógiai elemeinek megtervezésében és lebonyolításában, a családi napok megszervezésében,
- közreműködik a múzeumpedagógiai témájú pályázatírásban,
- munkájával hozzájárul a múzeum sikeres kommunikációjához (honlap, közösségi média).
Elhelyezkedési lehetőségek:
- hazai állami, egyházi és magán muzeális intézményekben, levéltárakban és galériákban