Múzeumpedagógiai szaktanácsadó
A szakirányú továbbképzés tartalma jól illeszkedik a közoktatásban a Nemzeti Alaptanterv, a kerettanterv valamint a helyi tantervek célkitűzéseihez. A múzeumpedagógia egyik legfontosabb feladata, a magyar kulturális örökség közkinccsé tétele, a különböző korosztályú gyermekek múzeumlátogató, a művészeteket értő és befogadó felnőttekké nevelése.
A jelentkezés határideje meghosszabbítva: 2024.07.20. 24:00 óra.
A jelentkezéssel kapcsolatos információk: A JELENTKEZÉS HATÁRIDEJE ÉS MÓDJA>>>
A jelentkezéseket elektronikus jelentkezési lapon lehet benyújtani: JELENTKEZÉSI LAP
A képzés adatlapja
A képzés szakmai felelőse: |
ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar |
A képzés indítását engedélyező OH-határozat száma: |
OH-FHF/279-2/2009. |
A képzés megnevezése: |
múzeumpedagógiai szaktanácsadó (Museum Education) |
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: |
múzeumpedagógiai szaktanácsadó (Specialist of Museum Education) |
Képzési terület: |
bölcsészettudomány |
A képzés időtartama, kreditértéke: |
4 félév, 120 kredit |
Tervezett munkarend/képzési napok: |
levelező Kéthetente péntek és szombat. |
A képzés helyszíne: |
Budapest (ELTE PPK 1075 Budapest, Kazinczy utca 23-27.), valamint a főváros különböző múzeumaiban |
Irányszám: |
25 < 40 (A képzés csak abban az esetben indul, ha a jelentkezések száma eléri az indításhoz szükséges minimális irányszámot.) |
Költségek: |
önköltséges képzés A képzés féléves önköltségének összege 213.000 Ft/félév. |
A költségek egészét vagy egy részét gyakran átvállalja a munkáltató, amennyiben úgy dönt, hogy szeretné emelni alkalmazottai tudásszintjét. Ha a hallgató nem saját maga vállalja a képzés költségeit, félévente nyilatkozhat a féléves önköltség befizetőjéről a tanulmányi rendszerben. Az ún. számlakérő nyilatkozaton megjelölhető befizetőként például a munkahely, vagy akár a saját vállalkozás is. A költségeket lehet egyben, vagy akár a befizetők között megosztva is teljesíteni.
Felvételi követelmények
Bármely alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség és szakképzettség.
Beküldendő dokumentumok
Minden szükséges dokumentumot elektronikus formában (szkennelt pdf dokumentumként, vagy olvasható, jó felbontású képfájlként; a szakmai önéletrajzokat akár word formátumban) kell csatolni az elektronikus jelentkezési laphoz. (A jelentkezéssel kapcsolatos információk a meghirdetési oldalon olvashatók!)
A határidő után beérkező, hiányos, valamint e-mailben, faxon vagy postai úton küldött, illetve személyesen benyújtott dokumentumokat nem áll módunkban elfogadni.
Beküldendő dokumentumok:
- oklevél másolata,
- szakmai önéletrajz,
- a jelentkezési díj (9000,- Ft) befizetéséről szóló bizonylat másolata.
A képzés célja
A szakirányú továbbképzés tartalma jól illeszkedik a közoktatásban a Nemzeti Alaptanterv, a kerettanterv valamint a helyi tantervek célkitűzéseihez. A múzeumpedagógia egyik legfontosabb feladata, a magyar kulturális örökség közkinccsé tétele, a különböző korosztályú gyermekek múzeumlátogató, a művészeteket értő és befogadó felnőttekké nevelése. A múzeumi foglalkozások nem helyettesíthetik az iskolai tanítási órákat, de a tanulók a múzeumban hasznosíthatják az iskolában tanultakat, az iskolai órán pedig alkalmazhatják a múzeumi tapasztalatokat. Tekintettel az élethosszig tartó tanulás lehetőségeinek biztosítására is, a képzés célja olyan képzőművészeti, történettudományi, természettudományi, művelődéstörténeti és pedagógiai/andragógiai ismeretek átadása, melynek birtokában a végzett szakemberek képesek lesznek múzeumi keretek között tanórákat, szakköröket, felnőttek csoportjainak, családoknak fakultatív foglalkozásokat tartani. Ezért az általános pedagógiai/andragógiai kompetenciák mellett speciális múzeumpedagógusi kompetenciák kialakítása szükséges.
Program, tanterv
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
Tudja, hogy a múzeumpedagógia hogyan járulhat hozzá a gyermekek, fiatalok és felnőttek művelődéséhez,
- ismeri az iskolai és az „iskolán kívüli” - a múzeumokban szerezhető - tudás integrációjának szükségességét,
- ismeri a múzeumi szakóra szervezésének feltételrendszerét, pedagógiai többletértékeit,
- tudja, hogy hogyan építse be a tanítási-tanulási folyamatba a tanulók által a tanórán kívül, nem direkt tanulási céllal (egy múzeumlátogatás során) használt, tanulási forrásokat,
- ismeri a megismerési folyamat pszichológiai jellemzőit, az ezeket befolyásoló tényezőket és képes az aktivitást, interaktivitást elősegítő életkori sajátosságoknak megfelelő tanítási stratégiákat, módszereket alkalmazni a múzeumi foglalkozásokon,
- ismeri a múzeumi kommunikáció fontosabb jellegzetességeit.
Képes a múzeumlátogató gyermekek, fiatalok és felnőttek fejlettségi szintjének megfelelő tananyagrendszerek tervezésére és tanítására,
- forrásalapú múzeumi foglalkozást tervezni és előkészíteni,
- a megfelelő módszerek és eszközök megválasztására és alkalmazására, elősegítve az értő befogadást és az alkotó kreativitást, miközben teret ad a személyes érdeklődésnek, az egyéni ötleteknek, az önálló vélemények megfogalmazásának,
- a tanulói önállóságot, aktivitást és a tanulók közti interaktivitást inspiráló tanulási környezetet biztosítani,
- elméleti és gyakorlati tevékenységek összehangolására,
- együttműködni a múzeumok munkatársaival, a szülőkkel, a pedagógus kollégákkal, a múzeumi szakemberekkel.
Meggyőződése, hogy a múzeum által közvetített tudás eszközként alkalmazható a gyermekek, fiatalok és felnőttek különböző kompetenciáinak fejlesztésében,
- a múzeumok által kínált művelődési formák képesek az egész életen át tartó tanulást támogatni,
- vallja, hogy képzőművészeti, történettudományi, természettudományi múzeumokban megszerezhető specifikus és non-specifikus ismeretek, készségek és képességek a mindennapi életben is eredményesen használhatók, a hétköznapi helyzetekre transzformálhatók valamennyi korosztály számára,
- nyitott, empatikus és toleráns, elkötelezett híve a fenntarthatóságnak.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök:
- Elméleti képzés: a múzeumpedagógia, történeti, pszichológiai, muzeológiai alapismeretek;
- Képzőművészeti, történettudományi, természettudományi és művelődéstörténeti múzeumtípusok szakirányú tevékenységének, közművelődési munkájának megismerése;
- Módszertani-gyakorlati ismeretek (projektpedagógia, élménypedagógia, drámapedagógia);
- Szakmai gyakorlatok.
- Szabadon választható tárgyak.
- Szakdolgozat.
Az aktuálisan folyó képzések mintatantervei ezen az oldalon érhetők el.
Diploma után
A szakképzettség alkalmazása:
A múzeumpedagógiai szaktanácsadó végzettséggel rendelkező feladata: erősíteni a különböző korosztályú látogatókat abban, hogy tartós múzeumlátogató és művészetet kedvelő személlyé váljanak.
A szakirányú továbbképzés során szerzett ismeretek és módszertani, gyakorlati felkészültség alapján képes:
- múzeumpedagógiai foglalkozások tervezésére, azok megtartására (online és offline formában), megvalósítva a differenciáló, adaptív oktatás-nevelés gyakorlatát,
- kapcsolatot tartani a régió köznevelési-közoktatási intézményeivel és partnereivel,
- múzeumon kívüli – iskola-foglalkozások, szakkörök megszervezésére és megtartására,
- aktívan részt vesz és közreműködik a múzeumi nagyrendezvények, projektek és tárlatvezetések múzeumpedagógiai-múzeumandragógiai elemeinek megtervezésében és lebonyolításában, a családi napok megszervezésében,
- közreműködik a múzeumpedagógiai témájú pályázatírásban,
- munkájával hozzájárul a múzeum sikeres kommunikációjához (honlap, közösségi média).
Elhelyezkedési lehetőségek:
- hazai állami, egyházi és magán muzeális intézményekben, levéltárakban és galériákban