Oktatás-informatikai fejlesztő tanácsadó
A szakirányú továbbképzés célja olyan pedagógus szakemberek képzése, akik magas szintű jártassággal rendelkeznek az információs- és kommunikációs technológiák oktatásban való alkalmazásához szükséges ismeretekkel, és nagyrészt saját tevékenységük alapján, illetve tanácsadói és mentor szerepben közreműködve képesek a jó gyakorlatok hétköznapi pedagógiai munkában való meghonosítására.
A képzés adatlapja
A képzés szakmai felelőse: | ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar |
A képzés indítását engedélyező OH-határozat száma: |
FF/1126-2/2012. |
A képzés megnevezése: |
oktatás-informatikai fejlesztő és tanácsadó (Educational technology coach and advisor) |
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: |
oktatás-informatikai fejlesztő és tanácsadó (Educational technology coach and advisor) |
Képzési terület: | pedagógusképzés |
A képzés időtartama, kreditértéke: |
2 félév, 60 kredit |
Tervezett munkarend: |
Esti |
A képzés helyszíne: |
Budapest:1075 Budapest, Kazinczy utca 23-27. |
Irányszám: |
15 < 20 (A képzés csak abban az esetben indul, ha a jelentkezések száma eléri az indításhoz szükséges minimális irányszámot.) |
Költségek: |
önköltséges képzés A jelentkezési díjat és a képzés féléves önköltségének összegét a meghirdetési oldalon tesszük közzé. |
A képzés célja
A szakirányú továbbképzés célja olyan pedagógus szakemberek képzése, akik magas szintű jártassággal rendelkeznek az információs- és kommunikációs technológiák oktatásban való alkalmazásához szükséges ismeretekkel, és nagyrészt saját tevékenységük alapján, illetve tanácsadói és mentor szerepben közreműködve képesek a jó gyakorlatok hétköznapi pedagógiai munkában való meghonosítására. Átfogó módszertani eszköztáruknak köszönhetően - szaktárgytól függetlenül - képesek támogatni pedagógus kollégáikat az információs- és kommunikációs technológiák tanórai és tanórán kívüli felhasználásával kapcsolatban.
A továbbképzést elvégző szakemberek a képzés során elsajátított ismeretek birtokában képesek az oktatási intézményekben zajló folyamatok korszerűsítésére, illetve az intézményi pedagógiai gyakorlat fejlesztésére és ezzel az intézmény oktatási hatékonyságában fontos szerepet játszó oktatás-informatikai módszerek fenntartható fejlesztésére.
A képzést követően, az egyes intézmények IKT-stratégiáit megismerve fejlesztő javaslatokkal segítik az intézmények vezetőit, és az ott dolgozó kollégákat, illetve figyelemmel kísérik és folyamatosan támogatják a módszertani és szervezeti kultúra változásait.
Felvételi követelmények
A felvétel feltételei:
Pedagógus képzési területen legalább alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett szakképzettség.
Meghirdetési információk:
A szakirányú továbbképzéseket a www.felvi.hu oldalon és a kar felvételi meghirdetéseket tartalmazó oldalán is közzétesszük a keresztféléves, általános és pótfelvételi eljárás időzítésének megfelelően.
Program, tanterv
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
A képzésben részt vevő minden pedagógus az oklevél megszerzéséig az alábbi ismereteket, képességeket és attitűdöket sajátítja el.
Ismeretek:
- Ismeri a digitális írástudás alapjait;
- elfogadja az információs társadalomban lezajló tanulói és tanári szerepváltozásokat;
- ismeri a nyitott iskola értékeit;
- ismeri a szakmai önfejlesztés és önművelés IKT-val támogatott lehetőségeit;
- ismeri a digitális generációk sajátosságainak különbségeiből adódó konfliktushelyzeteket, és azok lehetséges megoldási stratégiáját;
- ismeri az online tanulási környezetek és tartalomkezelő keretrendszerek működését;
- ismeri az intézményi jó gyakorlatok elemzésének elméleti alapjait;
- ismeri a mentorálás elméleti alapjait, és a mentorálás folyamatához szükséges személyi és tárgyi feltételeket;
- ismeri az intézményfejlesztés és értékelés elméletét és gyakorlatát.
Képességek:
- Képes online tartalomkezelő keretrendszerek telepítésére, menedzselésére, online tanulási környezetek kialakítására és hatékony működtetésére;
- képes a pedagógusok IKT-kompetenciájának fejlesztésére mentoráló, facilitáló szerepben;
- képes hatékonyan kommunikálni, konzultációs, tanácsadó tevékenységet folytatni;
- képes IKT-stratégiát tervezni, készíteni és azt értékelni;
- képes az oktatási folyamtok elemzésére és az arra irányuló reflexió kialakítására;
- képes az intézményi változások okainak feltárására, a változásmenedzsment kialakítására.
Attitűdök:
- Elfogadja a mentor szerepéből fakadó sajátos helyzetet, a konzultáció alapelveit;
- elkötelezett az intézményfejlesztés irányában;
- elfogadja, hogy az iskolák fejlődésének egyik lehetséges eszköze az IKT-s módszertan megalapozása és a pedagógusok IKT-kompetenciáinak fejlesztése.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök:
Általános pedagógiai témakörök:
- Információs társadalom
- Digitális írástudás
- Az oktatási folyamat komplex elemzése
Intézményfejlesztés és mentorálás:
- Intézményértékelés és fejlesztés
- Intézményi állapotfelmérés és önértékelés
- Mentorálás, folyamattanácsadás
- Oktatásmódszertani esettanulmányok I. - Intézményi jó gyakorlatok
- Oktatásmódszertani esettanulmányok II. - Tanári jó gyakorlatok
- Oktatásmódszertani esettanulmányok III. - Mentorálási jó gyakorlatok
Oktatási környezetek és online kommunikáció:
- Online tanulási környezetek és tartalomkezelő rendszerek I.
- Online tanulási környezetek és tartalomkezelő rendszerek II.
- Online identitás és ePortfólió
- Intézmények online kommunikációja
- Információs és adminisztratív rendszerek az oktatásban
Fejlesztő tréningek:
- Tanári szerepértelmezések
- Konfliktuskezelés
Szakdolgozat
Az aktuálisan folyó képzések mintatantervei ezen az oldalon érhetők el.
Diploma után
A szakképzettség alkalmazása:
A végzettség adta elhelyezkedési lehetőségek, ellátható feladatkörök:
- Oktatás-informatikai fejlesztő és tanácsadói feladatok ellátása a vállalati szférában (pl. oktatási ágazat, belső továbbképzések stb.);
- Oktatás-informatikai tanácsadóként asszisztensi, vezetői feladatok ellátása köznevelési intézményekben, felsőoktatási intézményekben és civil szervezeteknél.