Pedagógiai innováció az iskolai gyakorlatban
A szakirányú továbbképzés célja olyan pedagógus szakemberek képzése, akik képesek a közoktatás különböző területein érvényesíteni a gyermeki szükségletekkel adekvát, a befogadásra és fejlesztésre épülő pedagógia elveit és módszereit.
A képzés adatlapja
A képzés szakmai felelőse: | ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar |
A képzés indítását engedélyező OH-határozat száma: |
OH-FHF/1196-6/2009. |
A képzés megnevezése: |
pedagógiai innováció az iskolai gyakorlatban (Educational Innovations Training) |
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: |
pedagógiai innovációs szaktanácsadó (Specialist in Educational Innovations) |
Képzési terület: | pedagógusképzés |
A képzés időtartama, kreditértéke: |
2 félév, 60 kredit |
Tervezett munkarend: |
Esti |
A képzés helyszíne: |
Budapest:1075 Budapest, Kazinczy utca 23-27. |
Irányszám: |
25 < 40 (A képzés csak abban az esetben indul, ha a jelentkezések száma eléri az indításhoz szükséges minimális irányszámot.) |
Költségek: |
önköltséges képzés A jelentkezési díjat és a képzés féléves önköltségének összegét a meghirdetési oldalon tesszük közzé. |
A képzés célja
A szakirányú továbbképzés célja olyan pedagógus szakemberek képzése, akik képesek a közoktatás különböző területein érvényesíteni a gyermeki szükségletekkel adekvát, a befogadásra és fejlesztésre épülő pedagógia elveit és módszereit. Ezen ismeretek és készségek kialakítása a reformpedagógia és az alternatív pedagógiai törekvések legfontosabb, a korszerű pedagógusi munkában jól hasznosítható, általános didaktikai-metodikai elemeinek megismerésén és gyakorlásán, valamint a differenciáló és befogadó szemlélet elsajátításán keresztül történik.
A képzés eredményeként e pedagógusok olyan innovációs készségre és módszertani kultúrára tesznek szert, amellyel biztos alapon, hatékonyan tudnak a hagyományos oktatási-nevelési intézmények keretei között is tevékenykedni. A képzés ezen kívül megalapozza a speciális reformpedagógiai intézményekben (pl. Montessori, Jena-plan), valamint az inkluzív nevelést-oktatást megvalósító intézményekben való pedagógusi munkát, de csak további speciális tartalmú modulok elvégzésével lehet megszerezni a megfelelő szakpedagógusi szakképzettséget.
Felvételi követelmények
A felvétel feltételei:
Pedagógusképzés képzési területen alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett oklevél.
Meghirdetési információk:
A szakirányú továbbképzéseket a www.felvi.hu oldalon és a kar felvételi meghirdetéseket tartalmazó oldalán is közzétesszük a keresztféléves, általános és pótfelvételi eljárás időzítésének megfelelően.
Program, tanterv
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
A képzésben részt vevő minden pedagógus az oklevél megszerzéséig az alábbi ismereteket, képességeket és attitűdöket sajátítja el:
Ismeretek:
- Ismeri a reform- és alternatív pedagógiai koncepciók emberképét, eszközeit, módszereit, a különböző készségfejlesztő eljárásokat;
- elsajátította a kognitív funkciók működésének és fejlődésének főbb elméleti koncepcióit és az egyedi sajátosságok felismeréséhez szükséges ismereteket;
- tisztában van a tanulási nehézségek és figyelemzavarok oki hátterével és korrigálhatóságukkal;
- ismeri a személyiség életkori és individuális jellemzőit;
- tisztában van a főbb személyiségelméletekkel és a személyiségdinamika jellegzetességeivel;
- elsajátította a fejlődést és önfejlődést támogató eljárásokra vonatkozó tudást;
- ismeri a különböző társadalmi intézmények általános szocializációs hatásait, valamint a társas viszonyok természetét;
- ismeri a differenciálás eszközeit, az integrált és inkluzív nevelés és oktatás elveit, pedagógiai konzekvenciáit és magyarországi gyakorlatát.
Képességek:
- gyakorlati tudásra tesz szert a csoport- és projektmódszerek területén, az értékelés és oktatásszervezés alternatív módjaiban;
- alkalmazni tudja az óvodai és/vagy iskolai csoportokban az új módszertani ismereteket és az oktatás-nevelés eredményességét növelő eszközöket;
- képes maga is új eszközök fejlesztésére a saját szakterületén;
- képes az oktatással-neveléssel kapcsolatos társadalmi összefüggések megértésére;
- képes felismerni és megérteni a gyerekek kognitív és személyiségbeli különbözőségeit, pedagógusként tud alkalmazkodni ezekhez;
- képes differenciált oktatásra és nevelésre, a növendékek haladását segítő, egyéni fejlesztési terv készítésére.
Attitűdök:
- az egyes gyermekek individuális sajátosságaira alapozott, az egyének autonómiáját és a közösségiséget segítő fejlesztő nevelői gondolkodásmód;
- a gyerekek önállóságát segítő pedagógusszereppel való azonosulás;
- igény az önismeretre, az önreflexióra és az önfejlődésre.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök:
- Általános pedagógiai témakörök: reform- és alternatív pedagógiák és módszerek, differenciálás, adaptivitás, inklúzió.
- Alternatív, a differenciálást segítő pedagógiai módszerek, eljárások: kooperatív technikák, projektmunka, osztályzásmentes értékelési módok, alternatív időkeret- és térkialakítás, tananyagszervezés, eszközök.
- Pszichológiai témakörök: fejlődés és szocializáció, személyiséglélektan, a változás pszichológiája, kognitív fejlődés, tanulási zavarok, társaslélektan és rendszerműködés.
- Társtudományi témakörök: nevelés- és oktatásszociológia.
- Gyakorlati képzés: kommunikációs tréning, intézményi gyakorlat.
- Szakdolgozat.
Az aktuálisan folyó képzések mintatantervei ezen az oldalon érhetők el.
Diploma után
A szakképzettség alkalmazása:
A közoktatás bármely intézményében (óvoda, általános iskola, középiskola, szakképzési intézmény) dolgozó pedagógus a továbbképzés során szerzett ismeretei, módszertani gyakorlati felkészültsége alapján képes a differenciáló, adaptív oktatás-nevelés gyakorlatát megvalósítani.