A legjobb cikk díját hozták el a PPK oktatói

2024.06.05.
A legjobb cikk díját hozták el a PPK oktatói
Káplár-Kodácsy Kinga és Dorner Helga az egyetemi oktatók önreflexiójával foglalkozó cikke a Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA) fődíját nyerte el.

A Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (Hungarian Educational Research Association – HERA) a neveléstudomány területén tevékenykedő szakemberek hazai szervezete, amely minden évben díjazza a legjobb nevelés- és oktatáskutatási műveket. 2024-ben az első helyezést az ELTE PPK Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézetének oktató-kutatói, Káplár-Kodácsy Kinga egyetemi adjunktus és Dorner Helga habilitált egyetemi docens Creating reflective space for teachers in higher education: the use of story completion című cikke nyerte el.

A cikk alapjául szolgáló kutatás azt vizsgálta, hogy a felsőoktatásban dolgozó oktatók hogyan vélekednek saját tanításukról, és miként kapcsolják össze tanítással kapcsolatos meggyőződéseiket és gyakorlatukat bizonyos kritikus eseményekkel. A tanulmány az oktatók önreflexiójára épít a történetkiegészítés kutatási módszer segítségével. Az elemzés keretét Shulman jelentős pedagógiák (signature pedagogies) koncepciója adta, amelyet 62 kiegészített történet és 14 interjú tematikus elemzése során alkalmaztak. Az eredmények azt mutatják, hogy az oktatók különböző tudományterületeken szerzett tapasztalatai sokféleséget és összetettséget mutatnak; a fogalmak és megközelítések áthidalhatók a történetek által közvetített reflektív beszélgetéseken keresztül, amelyek lehetőséget adtak a megkezdett történetek mélyebb értelmezésére. A történetkiegészítéseken alapuló narratívák hozzájárultak az oktatók önreflexióra épülő pedagógiai tudatosságának és fejlődésének előmozdításához.

A nyertesek díja, hogy részt vehetnek a European Educational Research Association éves nemzetközi konferenciáján (ECER) 2025-ben.

A HERA-ról és a további díjazottakról itt olvashat bővebben.