A startupok sikerének és bukásának nyomában

2024.05.21.
A startupok sikerének és bukásának nyomában
Milyen kompetenciák szükségesek ahhoz, hogy tízből ne csupán egy startup legyen sikeres? Mitől lesz jó egy vezető? Mire érdemes figyelni egy csapat összeállításakor? Ezekre a kérdésekre keresték a választ friss kutatási eredmények és személyes tapasztalatok alapján a Hungarian Startup University Program május 9-i eseményének vendégei az ELTE PPK-n.

A Hungarian Startup University Program (HSUP) Magyarország első felsőoktatási szintű startupkurzusa, amelynek elsődleges célja a vállalkozói szemléletfejlesztés. A hallgatók a két féléves kurzus során megismerhetik a startupok működését, a vállalatépítés folyamatát és innovatív gondolkodásmódot sajátíthatnak el. A résztvevőknek az első félév végére a vállalkozási ötletükről egy rövid bemutatóanyagot kell készíteniük, majd a második félév alatt tervükből létrehoznak egy eladható terméket, amelyet befektetők előtt is bemutathatnak. Szöllősi Szilvia intézményi HSUP-koordinátor köszöntő beszédében részletesebben mesélt a program felépítéséről, és elmondta, hogy a kurzuson az idei félévvel együtt már több mint ezer hallgató vett részt.

A program ismertetését követően Szathmári Edit, a Szervezet- és Vezetéspszichológia Tanszék oktatója Miért bukik el a startupok 90%-a? Egy kompetencia alapú megközelítés címmel mutatta be friss kutatási eredményeit. Emlékeztetett, hogy startupnak az olyan vállalkozásokat nevezzük, amelyek még nem rendelkeznek olyan ismételhető, skálázható üzleti modellel, amellyel mérhető lenne a befektetésre jutó nyereség. Mint elmondta, a vállalkozások kiépítésének minden fázisában léteznek bukási tényezők: ezek külső (pl. pénzügyi problémák) és belső (pl. stratégiai problémák) okokra oszthatók. A Varga Zoltánnal, Molnár Attilával, Németh Gergellyel, Szabó Zsolt Péterrel és Kiss Orhidea Edith-tel közös kutatás a startup csapatával kapcsolatos gondokra fókuszált: ezeket különösen fontos vizsgálni, hiszen viselkedéses szinten a többi bukási okban is megjelenhetnek.

A kutatók 50 startup publikált bukástörténetét elemezték. Azt vizsgálták, milyen csapatbeli kompetenciák – azaz egy feladat sikeres elvégzéséhez szükséges, viselkedésben megnyilvánuló képességek – hiányoztak a vállalkozásokban. Az öt legfontosabb vizsgált kompetencia az analitikus gondolkodás, az információkeresés, a rugalmasság, a szaktudás és az ügyfélorientáció volt. A két legkiugróbb hiány az információkeresésben (tudatos adatgyűjtés döntéshozatalhoz) és az ügyfélorientációban (az ügyfelek priorizálása) mutatkozott meg: előbbi kompetencia az esetek 70, utóbbi az esetek 66 százalékában nem volt jelen, együttesen pedig a bukástörténetek több mint felében hiányoztak. Amennyiben egy vállalkozásban ilyen hiányosságok fordulnak elő, előfordulhat például, hogy csak olyan emberektől kérnek véleményt, akik egyetértenek a filozófiájukkal, vagy nem kérdezik meg potenciális ügyfeleiket, mennyit lennének hajlandók fizetni termékeikért. A kutatás eredményei megmutathatják a startupoknak, miben legyenek tudatosabbak, segíthetnek a befektetőknek a csapatok megfelelő összeállításában és rávilágíthatnak a fejlesztendő kompetenciákra.

Az esemény egy kötetlen kerekasztal-beszélgetéssel folytatódott Nádasdy Zoltán, a Kognitív Pszichológia Tanszék oktatójának moderálásában. A beszélgetésben részt vett Zsirai Viktória, a PPK volt hallgatója, aki 2023-ban a HSUP döntőjébe jutott, és Tudatosan jó nevű startupjával Social Impact Award-ot is nyert. A közönséggel közösen gondolkodva arra igyekeztek választ találni, mi lehet a maradék 10% sikerének kulcsa. A fiatal vállalkozó kiemelte a vezető elhivatottságának jelentőségét a vállalkozások sikerességében: szerinte  fontos minden adódó lehetőséget megragadni, még akkor is, ha azok eredetileg nem voltak tervben – ehhez persze sok rugalmasság is szükséges. Felmerült azonban, hogy egy CEO részéről hosszú távon nem előremutató a mikromenedzselés, ugyanis fontos a feladatokat delegálni, amihez egy vezetőnek bíznia kell beosztottjaiban. Az előadáshoz hasonlóan itt is hangsúlyozták az ügyfélközpontúság szerepét: elengedhetetlen rendszeresen visszajelzést kérni a fogyasztóktól.

A beszélgetés végén a résztvevők arra a következtetésre jutottak, hogy nem létezik mágikus recept a startupok sikerére, hiszen minden vállalkozás különböző. Ugyanakkor sokat lehetne tenni a siker érdekében azzal, ha a pénzügyi tudatosságot és az innovatív gondolkodást már az iskolában is tanítanák: ezek olyan készségek, amelyek nem csak a jövőbeli vállalkozók, hanem mindenki számára hasznosak.