Digitális feladatbankot hoztak létre a TanTávosok

Hallgatók és gyakorló pedagógusok együttműködése

2020.04.27.
Digitális feladatbankot hoztak létre a TanTávosok
Ahogy arról márciusban már hírt adtunk, a digitális oktatásra való átálláskor az ELTE PPK Neveléstudományi Intézetének két fiatal demonstrátora, Péter Petra és Mohay Domonkos elindították a TanTáv - Tanárszakosok a távoktatásért nevű Facebook-csoportot. A csoport célja összekötni a digitális eszközök használatában jártas tanárszakos hallgatókat azokkal a már gyakorló pedagógusokkal, akik ugyan tapasztaltabbak a tanításban, de a digitális eszközökkel, távoktatással kapcsolatos kompetenciáik és tapasztalataik még fejlesztendőek A csoporttagok közös munkájának eredményeként létre jött egy szabadon elérhető, a digitális oktatásban jól használható feladatbank. Az eltelt időszak tapasztalatairól, kihívásairól és eredményeiről kérdeztük hallgatóinkat.

Mennyien és kik csatlakoztak a csoporthoz?

PP: A csoport alapvetően tanárszakos hallgatókból és közoktatásban dolgozó pedagógusokból áll, a taglétszám átlépte a 4600 főt, amire nagyon büszkék vagyunk. A tanárszakosok nagy többsége az ELTE-n tanul, de öröm volt látni, hogy más egyetemek tanárszakosai is elkezdtek jelentkezni a csoportba, pl. Debrecenből és Szegedről.

Mi volt az eredeti célkitűzésetek?

MD: Egy olyan platformot szerettünk volna létrehozni, amelyben a magunk módján tudjuk megtámogatni a hirtelen jött munkarend-váltást. Fiatalabb korunk miatt könnyebben, rugalmasabban bánunk a digitalizáció adta lehetőségekkel és a tanárképzés során is szól arról kurzus, hogy hogyan lehet igazán eredményesen használni az IKT-eszközöket. Legtöbbünk nem rendelkezik még gyakorlati tapasztalattal ilyen téren, de úgy láttuk, hogy a tanárok szívesen veszik az ilyen jellegű segítséget. Felnézünk rájuk, hogy ilyen tudtak segítséget kérni és fogadni.

Hogyan használtátok a Facebook által kínált lehetőségeket a nagy létszám és a sok igény, felajánlás rendszerezésére?

PP: Már a csoport indulásakor azt kértük a segítséget igénylő pedagógusoktól, illetve a segítséget felajánló tanárszakos hallgatóktól, hogy használják a #segítsetek és #segítek hashtageket. Ezen kívül írják oda, szintén hashtag alkalmazásával, hogy milyen tantárgy kapcsán kérnek vagy ajánlanak fel segítséget. Ez megkönnyítette a keresést és az emberek összekötését a virtuális térben.

MD: A nagy létszám nagy kihívást jelentett: hogyan tudjuk hatékonyan összekötni a segítséget kérőket az azt felajánlókkal? Végül megalakult a ma is működő, szakos hallgatótársakból álló moderátor team, akiknek nem kevés munkája van abban, hogy valóban létre tudtak jönni személyes kapcsolatok tanárok és tanárszakosok között. Eközben persze a Facebook korlátait is látjuk és dolgozunk azon, hogy az itt elinduló, nagyon értékes és hiánypótló párbeszéd folytatódni és fejlődni tudjon.

Végül a közösségi médiában zajló segítégnyújtáson jóval túlmutató feladatot vállaltatok fel. Mi lett ennek az eredménye?

PP: Lényegében egy olyan Google Drive felületet hoztunk létre, ahova általános iskolai anyagokhoz kapcsolódó feladatlapok és digitális tananyagok kerültek. A tantárgyakat, azon belül az évfolyamokat és a nagyobb témaköröket is rendszereztük, ezzel elősegítve azt, hogy a pedagógusok könnyen megtalálják, amit keresnek. A felület azóta is működik, folyamatosan tudnak letölteni innen a tanárok, illetve új anyagokat is fel tudnak tölteni a hallgatók.

Honnan jött ez az ötlet?

MD: Dr. Szivák Judit keresett meg minket azzal, hogy hamár úgyis dolgozunk ebben a csoportban, ezt szeretné kihasználni A tanulás támogatása kurzus távoktatásos formájában, segítve ezzel számos általános iskola távolléti oktatásban való működését. Mivel az elkészítendő anyag igen szerteágazó volt, elindult a TanTáv challenge, amelynek a keretei között arra bátorítottuk a csoporttagokat, hogy mindenki legalább egy témakörhöz dolgozzon ki feladatlapot.

PP: Azt láttuk, hogy a tanárok örömmel veszik ezt a munkát, a hallgatók pedig szívesen vesznek részt a feladatkidolgozásban. Több, mint száz hallgató dolgozott a feladatlapokon, és több ezer tanár tudta, tudja ezeket most is használni. Igyekeztük a mappákat és a feladatok felöltését figyelemmel kísérni és folyamatosan láttuk, hogy újabb és újabb emberek kapcsolódtak be a munkába.

Folytatódik-e a munka a TanTáv csoportban?

PP: Jelenleg is azon dolgozunk a csoport admin csapatával, hogy megtaláljuk azt a területet, ahol helye van a csoportnak. Úgy gondoljuk, hogy egy olyan együttműködésnek, mely tanárszakos hallgatókat és pedagógusokat köt össze, továbbra is van létjogosultsága. Számos ötletünk van a folytatásra, ezért készítettünk egy igényfelmérést a tagok körében, hogy lássuk mire van igény és mennyire van hajlandóság a hallgatók körében az aktivitásra. Amint kiértékeltük a kérdőíveket, az admin csapattal döntünk a folytatás pontos formájáról.

MD: A tanároktól is érkezett olyan visszajelzés, hogy végre egy olyan fórum, ahol tanárjelöltekkel lehet kapcsolódni. Ez egy olyan irány, amelyet mindenképpen tartanunk kell, hiszen ez mind a tanárok mind a tanárjelöltek szakmai fejlődéséhez hozzájárul.

Hogyan fért össze mindez az egyetemi kötelezettségeitekkel, tanulmányaitokkal?

MD: A csoport működésének első hetében még tartott az előre hozott tavaszi szünet, így akár egész napokat tudtunk a csoportra szánni. Az egyetemi távoktatás elindulásával pedig még célzottabban kellett tudnunk működni, így az egyetemi kötelezettségek pozitívan járultak hozzá a csoporthoz.

PP: Mindkettőnknek szívügye a csoport működése, ezért természetesen az egyetemi kötelezettségeink mellett is folyamatosan dolgozunk rajta és szakítunk rá időt.

Részt vettek a Neveléstudományi Doktori Iskola online nyílt napján. Mik a személyes terveitek a jövőre?

PP: Én jövőre leszek végzős osztatlan tanárképzésben, tavasszal szeretném a jelentkezésem beadni a Neveléstudományi Intézet Doktori Iskolájába. Tanárszakosként mindig is a pedagógiás tárgyak álltak hozzám a legközelebb, mióta pedig demonstrátor vagyok a Pedagógusok, Pedagógus Szakmai Közösségek, Pedagógusképzés kutatócsoportnál még inkább megerősödött bennem, hogy ebbe az irányba szeretnék menni. Leginkább a tanárképzéssel és a tanárszakosokkal kapcsolatos témák érdekelnek, a szakdolgozatom is ehhez kapcsolódik, reményeim szerint a TDK és a doktori kutatási témám is ehhez fog.

MD: Én 2022-ben fogok végezni angol-magyar tanárszakon, utána én is szeretnék jelentkezni a Neveléstudományi Doktori Iskolába. Úgy hiszem, hogy a tudományos kutatás és a gyakorló tanítás kéz a kézben tud járni, egyik a másikat erősíti. Ezen túl pedig személyesen is szeretnék hozzátenni a magyar oktatás fejlesztéséhez, ebben a saját életemben fontos eszköznek látom az oktatás tudományos szemlélését is. Jelenlegi TDK és szakdolgozati témám a coaching és az iskolai közérzet összefüggései, és hogy ezek hogyan hatnak a tanulásra, tanulási motivációra, de az iskolai mentálhigiénén túl foglalkoztat a digitális pedagógia is. Ezek a témák biztosan elemei lesznek doktori kutatásomnak.

Feladatbank elérése tantárgyanként: 

Angol

Biológia

Fizika

Földrajz

Kémia

Irodalom

Nyelvtan

Matek

Német

Természetismeret

Történelem