Hogyan fejleszthető hatékonyan a közoktatás?

Könyvajánló

2021.10.18.
Hogyan fejleszthető hatékonyan a közoktatás?
Megjelent Fazekas Ágnes egyetemi adjunktus Közoktatás-fejlesztési beavatkozások hatásmechanizmusai című könyve, amely a Magyarországon 2004 óta bevezetett tantervi újítások és fejlesztő programok gyakorlati megvalósítását és hosszútávú hatékonyságát veszi górcső alá.

Fazekas Ágnes az ELTE PPK Felsőoktatás-menedzsment Intézeti Központ ImpAla (Implementációs Alapkutatás) kutatási projekt tagjaként 2012 óta foglalkozik a magyar közoktatás-fejlesztések hatásmérésével. Jelen mű a szerző doktori disszertációjának nyilvánosan megjelent kiadása, amely a kutatási projekt során végzett munkát mutatja be.

A könyv fókuszában az implementációs szemlélet, vagyis a tervezett programok és a gyakorlati megvalósításuk közti kapcsolatok kritikus megközelítésé áll. A fejlesztések általános eredményességét a 2004 és 2012 között megvalósuló újítások áttekintésével vizsgálták. Ezek a fejlesztések többek között a tanítási gyakorlatok és az iskolák szervezeti kultúrájának javítására, az iskolában megjelenő társadalmi problémák kezelésére irányultak.

A kutatás során kiemelt szempont volt, hogy a közoktatás sajátos felépítése, több szinten megvalósuló sokfélesége további dimenziókat adhat a fejlesztések sikerességéhez, illetve a programok gyakorlati hatásának felméréséhez. Előfordulhat például, hogy egy adott fejlesztési terv a gyakorlati megvalósítás során egy adott iskolában sikeresen eléri a kitűzött célokat, egy másik iskolában teljesen más célokra irányul, egy harmadikban pedig semmilyen hatást nem ér el. Ezért az implementációs kutatás során kiemelt figyelmet szenteltek a fejlesztésekben résztvevő mindkét oldalnak: a tervezőknek, valamint a megvalósító intézményeknek és pedagógusoknak.

A könyv azokra a fő kérdésekre keresi a választ, mint hogy milyen irányba kellene változtatni a tanterveket a hosszútávú és mélyebb hatású fejlődés érdekében, illetve, hogy egy adott, sajátos jellemzőkkel bíró iskolában hogyan vihetők sikerre ezek a fejlesztési folyamatok.

Bár a mű elsősorban a pedagógiai és közoktatási innovációkra koncentrál, hasznos olvasmány lehet például projektek, szervezetek vezetői, vagy a közoktatáshoz hasonló, átfogó rendszerekkel foglalkozó szakemberek számára is.

A kiadvány elérhető az Akadémiai Kiadó által működtetett MeRSZ elektronikus gyűjteményben, amely ELTE polgárok számára ingyenesen hozzáférhető.