Módszertani szaktanácsadó a tehetséggondozásban
A szakirányú továbbképzési szak célja a képzésben részt vevő pedagógusok felkészítése a tehetségfejlesztés speciális gyakorlati feladatnak ellátására egyrészt a közoktatásban, másrészt különböző (nevelési, pályaválasztási, családsegítő, közművelődési) intézményekben.
A képzést megújult tartalommal és formában kínálja 2022 őszétől az ELTE PPK. Részletes cikkünket itt olvashatja.
A képzés adatlapja
A képzés szakmai felelőse: |
ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar |
A képzés indítását engedélyező OH-határozat száma: |
OH-FHF/1191-7/2009 |
A képzés megnevezése: |
módszertani szaktanácsadó a tehetséggondozásban (Specialist in Talent Development Methodology) |
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: |
módszertani szaktanácsadó a tehetséggondozásban (Specialist in Talent Development Methodology) |
Képzési terület: |
pedagógusképzés |
A képzés időtartama, kreditértéke: |
2 félév, 60 kredit |
Tervezett munkarend/képzési napok: |
levelező Kéthetente pénteken és szombaton, jelenléti formában. |
A képzés helyszíne: |
Budapest: 1075 Budapest, Kazinczy utca 23-27. |
Irányszám: |
25 < 40 (A képzés csak abban az esetben indul, ha a jelentkezések száma eléri az indításhoz szükséges minimális irányszámot.) |
Költségek: |
önköltséges képzés A képzés féléves önköltségének összege 202.000 Ft/félév. |
A költségek egészét vagy egy részét gyakran átvállalja a munkáltató, amennyiben úgy dönt, hogy szeretné emelni alkalmazottai tudásszintjét. Ha a hallgató nem saját maga vállalja a képzés költségeit, félévente nyilatkozhat a féléves önköltség befizetőjéről a tanulmányi rendszerben. Az ún. számlakérő nyilatkozaton megjelölhető befizetőként például a munkahely, vagy akár a saját vállalkozás is. A költségeket lehet egyben, vagy akár a befizetők között megosztva is teljesíteni.
Felvételi követelmények
A felvétel feltételei:
-
legalább alapképzésben szerzett pedagógus szakképzettséget igazoló oklevél és
-
pedagógus szakképzettséget igénylő munkakörben eltöltött minimum egy éves szakmai gyakorlat.
Meghirdetési információk:
A szakirányú továbbképzéseket a www.felvi.hu oldalon és a kar felvételi meghirdetéseket tartalmazó oldalán is közzétesszük a keresztféléves, általános és pótfelvételi eljárás időzítésének megfelelően.
Egyéb kiegészítő információk:
A módszertani szaktanácsadó szakirányú továbbképzés a pedagógus szakvizsgával kombinálható:
- egyrészt annak választható moduljaként is indul, vagyis ha a jelentkező egyszerre pedagógus szakvizsgát is szeretne szerezni, akkor arra kell jelentkeznie, a felvételi eljárás során a tehetséggondozás választható modult megjelölve, ekkor a képzési idő 4 félév lesz;
- másrészt a képzésen szerzett oklevél birtokában később jelentkezve a pedagógus szakvizsgára, a felvételi eljárás során a tehetséggondozás modult megjelölve, a választáson alapuló ismeretkör 55 kreditjét befogadtatva, annak képzési ideje 2 félévre rövidül.
A képzésen elvégzett tanulmányok 55 kredit értékben szintén befogadhatók a tehetségfejlesztő szaktanácsadó szakirányú továbbképzésbe, melynek képzési ideje ekkor szintén 2 félévre rövidül.
Beküldendő dokumentumok
Minden szükséges dokumentumot elektronikus formában (szkennelt pdf dokumentumként, vagy olvasható, jó felbontású képfájlként; a szakmai önéletrajzokat akár word formátumban) kell csatolni az elektronikus jelentkezési laphoz. (A jelentkezéssel kapcsolatos információk a meghirdetési oldalon olvashatók!)
A határidő után beérkező, hiányos, valamint e-mailben, faxon vagy postai úton küldött, illetve személyesen benyújtott dokumentumokat nem áll módunkban elfogadni.
Beküldendő dokumentumok:
- oklevél másolata,
- szakmai önéletrajz,
- a jelentkezési díj (9000,- Ft) befizetéséről szóló bizonylat másolata,
- szakmai gyakorlat igazolása.
A képzés célja
A szakirányú továbbképzési szak célja a képzésben részt vevő pedagógusok felkészítése a tehetségfejlesztés speciális gyakorlati feladatnak ellátására egyrészt a közoktatásban, másrészt különböző (nevelési, pályaválasztási, családsegítő, közművelődési) intézményekben.
Felkészülésük során a tehetségfejlesztő pedagógusok (szaktanácsadók) olyan ismeretek, módszerek eszközök birtokába jussanak, melyekkel biztos alapokon tudják azonosítani és kiválasztani a tehetséges gyerekeket, a fejlesztésük, nevelésük során felmerülő problémák megoldásához segítséget, tanácsot tudnak adni.
A képzésben részt vevők hatékonyabbá tudják tenni a műveltségi blokkhoz, tantárgyhoz, egyéb tevékenységi területhez kapcsolódó tehetségfejlesztő munkát tanórán és a differenciált fejlesztés más szervezeti kereteiben (szakkörök, fakultációk, szabadidő, stb.) egyaránt.
Program, tanterv
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
A végzett hallgatók az elméleti alapok (pedagógia, pszichológia) termén ismerik:
- a tehetséggondozás és kutatás történetét;
- a tehetség leírását, definícióit, fajtáit;
- a tehetség összetevőit;
- a tehetség és társadalom összefüggéseit;
- a tehetség és szocio-emocionális fejlődés összefüggéseit;
- a kreativitásfejlesztés és pedagógiai implikációk módszereit, eszközeit.
A végzett hallgatók a tehetségfejlesztés metodikája terén elsajátítják:
- a pedagógus szerepét a tehetségvédelemben és -fejlesztésben, tanácsadásban, egyéni fejlesztésben;
- a tehetségek felismerésének, azonosításának módszereit;
- a tehetségek fejlesztését, tehetségfejlesztő stratégiákat;
- a gazdagító tehetségmetodikát;
- az alulteljesítés, tanulási zavarok kezelését.
Az elvárt szakmai attitűdök:
- Munkája során fontosnak tartja az egyéni sajátosságok figyelembevételét, törekszik minden tanulóban felfedezni saját értékeit, tehetségét és igyekszik megérteni egyéni világukat.
- Elfogadja, hogy terveinek megvalósításában rugalmasan kell alkalmazkodnia a nem tervezett szituációkhoz, nyitott a tanulói kezdeményezésekre.
- El tudja fogadni a tanulók ötleteit, kezdeményezéseit, saját javaslatai elutasítását is.
- Elfogadó attitűddel rendelkezik a tanulók és a szülők irányában.
- Meggyőződéssel képviseli az értékelésben is a differenciálás és individualizálás elvét.
- Törekszik a valós helyzetek multidiszciplináris, sokoldalú elemzésére, nyitott a tananyag más tudományok felöli megközelítésére, a tanulás szervezése során törekszik a kreatív, sokoldalú megoldások megvalósítására.
- Megfelelő önismerettel rendelkezik ahhoz, hogy tanári kompetenciáit reflektálni és fejleszteni tudja.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök:
- Elméleti és alapozó képzés: a tehetséggondozás és kutatás története; a tehetség definíciói, fajtái; a tehetség összetevői; a pedagógusszerep a tehetséggondozásban, a tehetségek felismerése és azonosítása.
- Metodika és fejlesztés: a tehetség és társadalom; a tehetség és szocio-emocionális fejlesztés, kreativitásfejlesztés, alulteljesítő tehetségek, tanácsadás, egyéni fejlesztés, tehetségfejlesztő stratégiák, gazdagító tehetségmetodikák.
- Szabadon választható tárgyak.
- Szakdolgozat.
Az aktuálisan folyó képzések mintatantervei ezen az oldalon érhetők el.
Diploma után
A szakképzettség alkalmazása:
Az elméleti, alapozó képzés tanegységei olyan szakmai ismeretekhez, tudáshoz juttatják a képzésben résztvevőket, melyeknek birtokában azokat jártasság szintjén tudják alkalmazni a tehetséggondozás gyakorlatában, a közoktatás intézményeiben, pedagógiai szakszolgálatok keretében, mindenek előtt a Tehetségpontok működése keretében (ma több mint 1500 ilyen működik az országban).
Jártasság:
- a tehetség identifikáció objektív és szubjektív eszközeinek használatában;
- tehetségpedagógiai módszerek és stratégiák alkalmazásában az oktató-nevelő munka folyamatában;
- a speciális tehetségfejlesztő program elemeinek kidolgozásában, alkalmazásában;
- a tanácsadásban, a problémák kezelésében.