Az 'ELTE ígéretes kutatója' díjat kapott a PPK két oktatója
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem 2015 őszén hagyományteremtő szándékkal írta ki „Az ELTE ígéretes kutatója” pályázatot negyven évesnél fiatalabb kutatók számára, akik kiemelkedő tudományos eredményeik, nemzetközi jelentőségű publikációs tevékenységük mellett nagy hangsúlyt fektetnek a tudásátadásra is. A pályázatra idén 59 színvonalas pályamű érkezett, amelyekből a Tudományos Tanács minden tudományterületen egyet díjazhatott.
A PPK oktatói a díjazottak között
Pszichológia és neveléstudomány kategóriában Garai Imre, a Neveléstudományi Intézet oktatójának pályázata - A középiskolai tanárság hivatássá válásának történeti folyamatai - bizonyult a legjobbnak.
Garai Imre közel egy évtizede folytat a középiskolai tanárság történetiségét vizsgáló kutatásokat, 2014-ben PhD-fokozatát már a középiskolai tanárképzésben és a magyar tudósképzésben egyaránt kulcsszerepet játszó intézet, az Eötvös Collegium történetének összefoglalásával szerezte meg. Közel 400 oldalas monográfiájában nemcsak a középiskolai tanárság tudástartalmának változásai ragadhatók meg, hanem az ideológiai konstrukció is, amelynek mentén a bölcsészkar mellett működő intézetek professzionalizálni próbálták a középiskolai tanárság formálódó hivatáscsoportját. Kutatása során hangsúlyos szempont volt az államhatalommal való kapcsolatok elemzése, a professziós autoritás fenntartásában szerepet játszó személyek, illetve a középiskolai tanárképzés intézményeinek kialakulását elősegítő európai minták azonosítása. Részt vett az Eötvös Loránd emlékévhez kapcsolódó kiállítás létrehozásában, tárlatvezetéseket tart az Eötvös Collegiumban.
2020-ban először hirdették meg a „Kinyitjuk a tudományt” – az ELTE ígéretes kutatója különdíj pályázatot, amelyre az „open science”, azaz a nyílt tudomány területén kiemelkedő eredményeket elért kollégák jelentkezhettek. A különdíjat Nagy Tamás, a Személyiség- és Egészségpszichológia Tanszék oktatója kapta.
Nagy Tamás PhD-fokozatát 2016-ban Psychophysiology of distress and eustress című értekezésével szerezte az ELTE PPK-n. Kutatási gyakornokként két évet töltött az Amszterdami Egyetemen az Erasmus+ program keretében. 2017 óta az ELTE Személyiség és Egészségpszichológia Tanszék egyetemi adjunktusa, 2018-tól a kari Tudományos Diákkör elnökeként felelős a kar tehetséggondozási programjáért. Tagja a PPK Kutatási Transzparencia Bizottságának is, amelynek megbízásából 2019-ben a nyílt tudományt népszerűsítő poszterkampányt szervezett, valamint 2020-ban nagy sikerű Nyílt Tudomány workshopot tartott a kar oktatóinak és hallgatóinak. A pszichológia tudomány megbízatósági krízisének nyomán szükségessé vált reformok kidolgozásával foglalkozó Society for the Improvement of Psychological Science szervezetnél megtévesztő kutatói gyakorlatok összegyűjtését és taxonómiájának kidolgozását célzó kutatást vezet. Jelenleg két nagyszabású nemzetközi replikációs kutatásban vesz részt, az ezekből készülő registered report típusú publikációban társszerző, illetve egy olyan nyílt forráskódú programcsomag fejlesztését is végzi, ami a metaanalízisek elészítésekor segíti az értékelőlistáknak való megfelelést, valamint növeli a kutatások átláthatóságát
Az ELTE Tudományos Tanácsának valamennyi idei díjazottjáról az elte.hu-n olvashat.