Iskolamodell, amely az életre készít fel

2021.03.23.
Iskolamodell, amely az életre készít fel
A konstruktív életvezetés pedagógiája és iskolája címmel megjelent Bábosik Istvánnak, az ELTE PPK professzor emeritusának legújabb könyve. A kötet bemutatja a szerző által kidolgozott, működő iskolamodell jellemzőit, amelynek középpontjában a tanulók komplex személyiségfejlesztése áll.

Bábosik István a hazai neveléstudomány elismert szakértője, több mint ötven éve foglalkozik az iskola világával, művei megkerülhetetlenek a pedagógusképzésben. Az Eötvös József Könyvkiadó gondozásában megjelent kötetében most részletesen ismerteti a konstruktív életvezetés iskolája módszertani hátterét, a képességek és kompetenciák fejlesztésének elméleti és gyakorlati példáit, a személyiségfejlesztés megoldásmódjait. Utóbbinak fő forrása egyrészt az iskola sokoldalú tevékenységrepertoárja, amely a gyermekek érdeklődését kooperatív tanulási módszerekkel és sokszínű feladatokkal tartja fenn. A fejlesztés másik kulcsa a pedagógus, akivel szemben elvárás, hogy empátiával forduljon a tanulókhoz, ismerje és alkalmazza a kapcsolatépítési, kapcsolaterősítő technikákat. Ennek hiányában ugyanis a tanulók elutasítják a fejlesztő hatásokat, és a fejlődési folyamat leáll.

A program célja, hogy érzelemgazdag, együttműködő, toleráns, az önérvényesítés tekintetében pedig motivált, önmaga pozitív adottságait fejlesztő gyermekeket neveljen.

A módszertani összefoglalóban az elmélet és a gyakorlat szoros egységet alkot. Bábosik István kutatási eredményeit és pedagógiai tapasztalatait alapul véve ugyanis valóban működik a Konstruktív Életvezetés Iskolája. A KONELI általános iskolájában és gimnáziumában

az életre készítik fel a gyereket, méghozzá komplex módon: együttesen fejlesztik a kognitív, a szociális, a mozgás és a kommunikációs képességeket és készségeket.

Az iskolamodell nagy előnye, hogy személyiségfejlesztő megoldásai és funkcionális elemei minden strukturális átalakítás nélkül beépíthetőek az általános és a középiskolák működési folyamataiba, sőt a családi és óvodai nevelésbe is, így a könyv hasznos és érdekes olvasmány óvodapedagógusok, tanítók, tanárok, pedagógusjelöltek, sőt szülők számára egyaránt.