Minőségfejlesztés
Minőségfejlesztés - Pszichológiai Doktori Iskola

A minőségbiztosítás célja
A PDI elkötelezett amellett, hogy doktori fokozatot szerzett hallgatói – mint elhivatott, magas színvonalon képzett szakemberek – megfelelő utánpótlást biztosítsanak a hazai pszichológiatudomány számára. Célunk olyan versenyképes tudással és kutatási felkészültséggel rendelkező doktorok képzése, akik képesek bekapcsolódni a pszichológiatudomány nemzetközileg elismert műhelyeinek munkájába. A minőségbiztosítás célja, hogy a Doktori Iskola küldetését folyamatosan javuló eredményességgel és emelkedő színvonalon teljesítse.
Küldetés
A Pszichológiai Doktori Iskola küldetése, hogy a pszichológia tudományterületén hozzájáruljon a vezető kutatók és oktatók új generációjának kineveléséhez. A képzés célja, hogy a hallgatókat felkészítse a tudásalapú társadalom elvárásainak magas színvonalú teljesítésére. A PDI olyan magasan képzett, nemzetközileg versenyképes szakemberek képzésére törekszik, akik aktívan részt vesznek kutatási és innovációs tevékenységekben, képesek nemzetközi együttműködésekben való részvételre, és hozzájárulnak a pszichológia valamennyi ágának fejlődéséhez. A Doktori Iskola célja, hogy a pszichológia tudományának területén a európai térség egyik ismert és a nemzetközi hallgatók számára is vonzó doktori képzési helyszínévé váljon, kiemelt hangsúllyal a nemzetközi oktatási és kutatási együttműködésekre. A PDI minőségfejlesztési alapelvei összhangban állnak az ELTE aktuális Minőségpolitikájával és Küldetésnyilatkozatával. A minőségfejlesztési célok megvalósítása során a Doktori Iskola figyelembe veszi az érintett partnerek – különösen a hallgatók, az ELTE-n végzett szakembereket foglalkoztató szervezetek, az Egyetem munkatársai, a kutatás-fejlesztési szolgáltatásokat igénybe vevő felek, valamint a hazai és nemzetközi tudományos közösségek – igényeit és visszajelzéseit.
A PDI minőségfejlesztési politikájának alapelvei
A Pszichológiai Doktori Iskola (PDI) kiemelt jelentőséget tulajdonít a minőségbiztosításnak és -fejlesztésnek, mint a doktori képzés eredményességének meghatározó tényezőinek. Ennek megfelelően nagy hangsúlyt fektet a minőségirányítási rendszer működtetésére és folyamatos fejlesztésére.
A PDI minőségbiztosítási tevékenysége szorosan illeszkedik az ELTE egységes, koherens minőségügyi rendszeréhez, amelynek előírásait az ELTE Minőségügyi Kézikönyve rögzíti [Minőségügyi Kézikönyv, CCXXIV/2016. (X. 24.) Szenátusi határozat].
A PDI az alábbi dokumentumokra és irányelvekre figyelemmel alakítja minőségfejlesztési rendszerét:
• az ELTE Szenátusa által elfogadott Egyetemi Minőségfejlesztési Program 2021-2024
https://www.elte.hu/dstore/document/7347/ELTE_MF_program.pdf;
• az Egyetemi Doktori Szabályzat 6. § r) pontja alapján a doktori képzés minőségének biztosítására vonatkozó rendelkezések, valamint a PPDT véleménye alapján elfogadott irányelvek;
• az Országos Doktori Tanács ajánlásai a doktori képzés és fokozatszerzés minőségbiztosítására vonatkozóan (pl. szakmai kontroll, nyilvánosság, visszacsatolás, egyéni felelősség, dokumentálás). Emellett a PDI figyelembe veszi:
• a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény rendelkezéseit,
• a 387/2012. (XII. 19.) Kormányrendeletet a doktori iskolákra, doktori eljárásra és habilitációra vonatkozóan,
• a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) határozatait és elvárásait
• „az egyetemi minőségcélokból levezetett, a Doktori Iskolákat érintő kari éves minőségcélokat”. A doktori iskola minőségirányítási rendszere igazodik az ELTE mindenkori minőségügyi rendszeréhez, és figyelemmel van az Európai Felsőoktatási Térség minőségbiztosítási standardjaira és irányelveire (ESG 2015) különös tekintettel azokra az alapelvekre, amelyek a tanulóközpontúságot, a hallgatók bevonását, a visszacsatolás fontosságát, valamint az értékelés és átláthatóság folyamatos fejlesztését hangsúlyozzák (ESG 1.1–1.10). Továbbá a doktori iskola minőségirányítási rendszere az ELTE mindenkori minőségügyi rendszerén túl igazodik a PPK minőségirányítási rendszeréhez és a PPK Kari Tanácsa által elfogadott minőségcélokhoz is.
A minőségközpontú működés folyamatos biztosításához az ELTE Minőségügyi Kézikönyvében és Minőségfejlesztési Programjában megfogalmazott alapelveket kell alkalmazni. A doktori képzés és eljárás során az alábbi minőségbiztosítási elveket kell érvényesíteni: a) A szakmai kontroll elve. A doktori képzés és fokozatszerzés teljes folyamatában érvényesülnie kell a hazai és nemzetközi szakmai-tudományos közösségek ellenőrzésének. Ezt biztosítják a nyilvános szakmai rendezvények, a publikációk, valamint a doktori iskola testületeiben helyet foglaló külső tagok részvétele. b) A benchmarking elve. A minőségirányítás során rendszeresen figyelemmel kell kísérni a hazai és külföldi vezető doktori iskolák gyakorlatát és eredményeit, különösen a doktoranduszok tudományos teljesítményét.
c) A tudományetikai követelmények elve. A minőségirányítás során figyelembe kell venni a PPK Tudományetikai Bizottságának állásfoglalásait.
d) A nyilvánosság elve. Biztosítani kell a minőségirányítási rendszer főbb fázisai nyilvánosságát a szakmai és tudományos közvélemény számára. A témakiírások, a képzési terv, az aktuális kurzusok elérhetők a Neptunban, az ODT adatbázisban és a doktori iskola honlapján. A komplex vizsga, a kutatóhelyi vita és a doktori védés nyilvános események; időpontjukat és helyszínüket legalább két héttel korábban közzé kell tenni.
e) A visszacsatolás elve. A doktori képzésben részt vevő oktatóknak, témavezetőknek és a doktori iskola tanácsainak tagjai számára folyamatos visszajelzést kell biztosítani tevékenységük színvonaláról, valamint lehetőséget révén kell adni tapasztalataik rendszeres visszacsatolására. A doktori iskola tanácsa évente értékeli az oktatók, témavezetők és programvezetők munkáját. A DIT félévente statisztikai adatokat szolgáltat a működésről, és a doktori képzésben részt vevők képviselet (DÖK) közvetlen visszajelzést kap a hallgatók észrevételeiről. A minőségbiztosítási rendszernek biztosítania kell, hogy minden érintett számára rendszeres és anonim módon legyen lehetőség véleménynyilvánításra. A véleményfelmérésekben való részvétel önkéntes, az anonimitás garantált. Az eredmények nyilvánosak a Kar számára, bemutatásukra a Kari Tanács előtt kerül sor. Az eredmények alapján megerősítő vagy korrekciós eljárások indíthatók, amelyekhez helyzetfeltáró összefoglaló és intézkedési terv kapcsolódik.
f) A minőségközpontúság elve. A minőségirányítási rendszer kialakításának és működtetésének célja, hogy elősegítse a doktori képzésben részt vevők és oktatók igényszintjének folyamatos emelkedését önmagukkal és szakmai környezetükkel szemben. Ennek része, hogy a tudománnyal szembeni alázat beépüljön értékrendjükbe, míg a kezdeményezőkészség és a kreativitás gondolkodásuk meghatározó elemévé váljon.
g) A szellemi tulajdon védelmének elve. A minőségirányítási rendszer fejlesztésének hozzá kell járulnia ahhoz, hogy az egyetemi doktori képzés hosszú távon is összhangban maradjon az Európai Unió és Magyarország intézményeinek a szellemi tulajdon védelmére irányuló törekvéseivel.
h) Az egyéni felelősség érvényesítésének elve. A doktori képzés szereplőinek feladatait és felelősségét az EDSz rögzíti.
A Pszichológiai Doktori Iskola felismeri, hogy a doktori tanulmányok komoly szellemi és érzelmi megterheléssel járnak, ami jelentős mentális terhet jelenthet a hallgatók számára. A PDI ezért kiemelt figyelmet fordít a doktoranduszok pszichológiai jóllétére, és aktívan kommunikálja számukra az elérhető pszichológiai és mentálhigiénés támogatási lehetőségeket. A doktori iskola folyamatosan monitorozza és közvetíti a doktori képzésben résztvevők számára elérhető pszichológiai szolgáltatásokat, beleértve a pszichológiai tanácsadás és a mentális erőforrások fejlesztésének lehetőségeit, magyar és angol nyelven egyaránt.
i) A folyamatok dokumentálásának elve. A doktori képzéssel kapcsolatos valamennyi döntési pontról megfelelő dokumentációt kell készíteni, amelynek nyomon követése és ellenőrzése a minőségirányítási rendszer kiemelt feladata. A doktori képzésben részt vevők tanulmányi előmenetelére, valamint a doktori képzéssel és fokozatszerzéssel összefüggő döntésekre és határozatokra vonatkozó adatokat a DIT tartja nyilván. A minőségirányítási rendszer kialakítása és működtetése során törekedni kell arra, hogy az oktatók adminisztratív terhelése ne növekedjen indokolatlan mértékben.
j) A hatékonyság elve. A doktori iskola működését olyan oktatási és kutatási tevékenységnek kell jellemeznie, amely a rendelkezésre álló humán erőforrásokat optimálisan használja fel, a kutatási infrastruktúrát folyamatosan, hatékonyan és etikus módon alkalmazza, és képes a kiváló szakmai minőség tartós biztosítására.
A magas színvonalú kutatómunka fenntartása mellett törekedni kell az oktatási és kutatási tevékenységekhez kapcsolódó szervezési és adminisztratív folyamatok egyszerűsítésére. Ennek érdekében elő kell mozdítani a digitális megoldások, például az e-konferencia, e-ügyintézés és a mesterséges intelligencia alapú támogató rendszerek (AI-eszközök) alkalmazását. Kiemelt cél a költséghatékonyság, amelynek érdekében folyamatosan monitorozni kell az eredmények és ráfordítások arányát, valamint ellenőrizni a pályázati források felhasználásának gazdaságosságát és eredményességét.
k) A gyakorlati alkalmazhatóság elve. A doktori iskola célja, hogy a képzési program, a kutatási területek kijelölése, a doktori értekezések témaválasztása és a kutatási eredmények hozzájáruljanak a pszichológiatudomány fejlődéséhez, valamint – ahol releváns – társadalmi-gazdasági kérdések megértéséhez és megválaszolásához. Ennek érdekében rendszeresen elemezni kell, hogy a doktori kutatások milyen mértékben támogatják a tudományterület belső fejlődését, illetve miként járulnak hozzá a gyakorlatban is hasznosítható tudás létrehozásához.
A minőségbiztosítás szintjei és módszerei
Az ELTE PPK Kari Doktori Szabályzat 11. §-a értelmében a kari doktori képzés minőségbiztosítási tevékenységét a PPDT irányítja és felügyeli.
„A PPDT a minőségbiztosítás keretében:
(a) figyelemmel kíséri a doktori képzés és az adminisztratív tevékenység tartalmi és jogszabályi/szabályzati követelményeknek való megfelelését;
(b) a Hivatal közreműködésével elégedettségmérést végez a doktorjelöltek és a közelmúltban fokozatot szerzettek körében;
az a) és b) pontban foglaltak szerint gyűjtött információk alapján tanévente összefoglaló értékelést készít.”
Éves beszámolók
A Pszichológiai Doktori Iskola működéséről évente beszámoló készül. A dokumentumok az alábbi linken érhetőek el:
https://ppk.elte.hu/pszichologiaphd/rolunk