Perinatális tanácsadó tanfolyam

Perinatális tanácsadó tanfolyam

A tanfolyamot a PPK Affektív Pszichológia Tanszék és a Magyar Pre- és Perinatális Pszichológiai és Orvostudományi Társaság gondozza.

A képzés célja a születés körül tevékenykedő, valamint a felnövekvő generáció oktatásában és nevelésében részt vevő szakemberek számára igényes, magas szintű, tudományosan megalapozott perinatális képzést nyújtani.

További szakmai információ kérhető:

Varga Katalin vagy Andrek Andrea ELTE PPK Affektív Pszichológiai Tanszék (varga.katalin@ppk.elte.hu, andrek.andrea@ppk.elte.hu vagy affektiv@ppk.elte.hu).

A jelentkezéssel kapcsolatos információk a meghirdetési oldalon olvashatók!

A jelentkezés határideje: 2024. május 31., 24:00 óra.

A képzés adatlapja

A képzés szakmai felelőse: ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar
A képzés megnevezése:

perinatális tanácsadó 

 

A képzés elvégzésekor kapott igazolás:
A tanfolyamot sikeresen teljesítő résztvevők tanúsítványt kapnak.
Képzési terület: bölcsészettudomány

A képzés időtartama, kreditértéke:

4 félév, 120 kredit

Tervezett munkarend/képzési napok: 

Esti / Kéthetente pénteken és szombaton (8 péntek és szombat, páratlan heteken).

A képzés helyszíne: 

Budapest:1064 Budapest, Izabella utca 46.

Irányszám: 

25 < 40

(A képzés csak abban az esetben indul, ha a jelentkezések száma eléri az indításhoz szükséges minimális irányszámot.)

Költségek:

önköltséges képzés

A képzés féléves önköltségének összege 213.000 Ft/félév.


Felvételi követelmények

A felvétel feltételei:

Ha a jelentkező nem rendelkezik felsőfokú végzettséggel, ám van perinatális gyakorlata,  akkor felnőttképzési tanfolyamot választhatja. A szakirányú továbbképzés és a tanfolyam meghirdetése és oktatása párhuzamosan zajlik. A felnőttképzési tanfolyamot elvégzők tanúsítványt kapnak, míg a szakirányú továbbképzést elvégzők oklevelet szereznek.

A jelentkezők felvételi beszélgetésen vesznek részt, ami a jelentkező érdeklődési körét, motivációját, korábbi gyakorlati tapasztalatait, illetve a szakterülettel kapcsolatos jövőbeni elképzeléseit, terveit járja körül.

A felvételi beszélgetéseket jelenléti formában fogjuk lebonyolítani. A felvételi beszélgetés pontos időpontjáról és helyszínéről személyre szóló e-mailben értesítjük.

A felvételi beszélgetések tervezett ideje: 2024. június 10.


Beküldendő dokumentumok

Minden szükséges dokumentumot elektronikus formában (szkennelt pdf dokumentumként, vagy olvasható, jó felbontású képfájlként; a szakmai önéletrajzokat akár word formátumban) kell csatolni az elektronikus jelentkezési laphoz. (A jelentkezéssel kapcsolatos információk a meghirdetési oldalon olvashatók!)

A határidő után beérkező, hiányos, valamint e-mailben, faxon vagy postai úton küldött, illetve személyesen benyújtott dokumentumokat nem áll módunkban elfogadni.

Beküldendő dokumentumok: 

  1. érettségi bizonyítvány másolata,
  2. szakmai önéletrajz,
  3. a jelentkezési díj (9000,- Ft) befizetéséről szóló bizonylat másolata.

A képzés célja

A tanfolyam célja a diplomával nem rendelkező, ám a születés körül tevékenykedő, valamint a felnövekvő generáció oktatásában és nevelésében részt vevő szakemberek számára igényes, magas szintű, tudományosan megalapozott felkészítést nyújtani. A képzés célzottan a szülés körüli időszakra összpontosít, annak is a gyakorlatban dolgozó szakemberek számára hasznosítható ismereteket és szemléletet közvetíti.  A képzés azok számára indul, akik a szülés-születés körüli időszakban gyakorlatban tevékenykednek (például: szülésznő, csecsemősnővér, fejlesztő, gyógytornász, szoptatási tanácsadó, dietetikus, stb.), vagy e területek hallgatói.

A perinatális tudomány holisztikus, rendszerszemléletű megközelítése egyetlen, egységes – ún. transzgenerációs – folyamatként kezeli a szülés-születés időszakát a fogantatástól a következő nemzedék megszületéséig, melyben a vonatkozó szakmák interdiszciplináris együttműködése kívánatos. A képzés egységes keretben foglalkozik az egészséges (normális) élettani folyamatokkal, illetve ezek kóros formáival, elakadásaival, kudarcaival. Ezzel is hangsúlyozza, hogy mindezek mögött egyetlen, egységes, természetes alapokon nyugvó folyamat rejlik. Ezzel egyúttal lehetőséget ad a szakembereknek, hogy a hagyományos képzésük rendszerint komplikációkra és patológiás formákra „kiélesített” szemléletüket az egészséges, természetes perinatális események megismerésével gazdagítsák.


Program, tanterv

A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:

A képzés során elsajátítandó kompetenciák:

  • A tanfolyamot sikeresen elvégző rendelkezik a gyakorlatban elfogadott és alkalmazott perinatális elvek, modellek, módszerek ismeretével;
  • képes interdiszciplináris szemléletben gondolkodni, elemezni, végrehajtani, tervezni;
  • tájékozott a perinatális tevékenység legfontosabb etikai szempontjai terén, és ezeket egyeztetni tudja más, adott esetben ellentétes megfontolásokkal;
  • jártas a perinatális kutatás terén alkalmazott statisztikai és adatszerzési módszerek legalapvetőbb formáiban, képes a tudományos publikációk értő feldolgozására, kritikai elemzésére;
  • képes egyének, csoportok és helyzetek jellemzőinek perinatális szempontból szakszerű megítélésére;
  • képes egy adott probléma megoldásához releváns és eredményes módszer kiválasztására;
  • képes a rendelkezésére álló adatok alapján perinatális szempontokat is érvényesítő döntést hozni, valamint mások döntését ilyen szempontokkal megtámogatni;
  • képes a perinatális tevékenység terepéül szolgáló szervezetben fellépő nehezített helyzetek értő elemzésére;
  • képes a perinatális ismeretek alapján eredményes kommunikáció kiépítésére az interakciós partnerrel, adott esetben csoporttal;
  • tisztában van saját emberi és szakmai kompetenciáinak határaival;
  • képes a perinatális folyamatok transzgenerációs, rendszerszemléletű megközelítésére.

Elméleti ismeretek és tárgykörök:

  • Szexualitás, termékenység és fogamzás interdiszciplináris megközelítésben, az életciklus és a fejlődés krízisei.
  • Magzati fejlődés, várandósság, valamint a szülés élettana és lélektana.
  • Művészet, rítusok és szimbolikus rendszerek a születés körül. Születés élmény, transzgenerációs pályák.
  • A várandósság és a magzati fejlődés elakadásai, problémái, a gyász, a veszteség, és az elengedés.
  • Gyermekágy, az apaság, a korai anya-gyerek kapcsolat, valamint az első 3 életév kompetenciái.
  • A perinatális tevékenység etikai és jogi vonatkozásai. Kutatásmódszertan és matematikai statisztika alapok.

Szakmai gyakorlati képzés (az ismeretek alkalmazása a gyakorlatban):

  • Kommunikációs alapfogalmak, alapgyakorlatok, valamint a segítő beszélgetés alapjai.
  • Szakirodalom-feldolgozó szeminárium.
  • A perinatális terápiás módszerek bemutatása.
  • Önismereti csoport, a személyiség alkalmasságának fejlesztése, saját élmény.
  • Etikai és kutatás-módszertani alapok.

A képzés meghatározó ismeretkörei:

Elméleti alapozó modul: (terjedelme összesen: 224 óra)

Célja: tudományos igényű elméleti áttekintést szerezni az alábbi témakörökben:

  • A magzati fejlődés élettana és lélektana
  • A várandósság és szülés élettana, lélektana
  • Az életciklus és a fejlődés krízisei
  • A várandósság és a magzati fejlődés elakadásai, problémái
  • Gyász: változás, veszteség, elengedés
  • Gyermekágy, korai anya-gyerek kapcsolat és az első év
  • Apaság
  • Az első 3 életév kompetenciái

Interdiszciplináris társtudományi modul: (terjedelme összesen 140 óra)

Célja: a perinatális időszakkal kapcsolatos tudományok szemléletének és elveinek integrálása, általánosságban: az interdiszciplináris szemlélet kialakítása/elmélyítése.

  • Művészet, rítusok és szimbolikus rendszerek a születés körül (28 óra)
  • Családdinamika és szociológia (28 óra)
  • Fájdalom a perinatális időszakban, születés élmény, transzgenerációs pályák (28 óra)
  • Szexualitás, termékenység, fogamzás interdiszciplináris megközelítésben (28 óra)
  • Speciális kollégium: a perinatális tudomány aktuális kérdései (28 óra)

Tudomány-módszertani modul: (terjedelme összesen 56 óra)

Célja: a perinatális tanácsadói tevékenység tudományos megalapozottságához szükséges alapvető készségek elsajátíttatása.

  • Kutatásmódszertan, statisztika, a perinatális tevékenység etikai és jogi vonatkozásai (28 óra)
  • Szakirodalom-feldolgozó szeminárium (28 óra)

Szakmai gyakorlati modul: (terjedelme összesen 224 óra)

  • Kommunikációs alapfogalmak, alapgyakorlatok (28 óra)
  • Kommunikációs gyakorlatok: a segítő beszélgetés alapjai (28 óra) Célja,hogy lehetőséget nyújtson a tanfolyami résztvevők számára önismereti és kommunikációs gyakorlatokon keresztül megtapasztalni a személyészlelés, személyes befolyásolás verbális és nonverbális működésének hatásait.
  • Perinatális terápiás módszerek I.-II. (28+28 óra) A perinatális terápiás módszerek művelésébe nem vezetjük be a tanfolyami résztvevőket, ám azok ismertetésével megalapozzuk, hogy szakmailag megfelelő módszereket tudjon ajánlani a perinatális tanácsadó.
  • Önismereti csoport I–IV. (28+28+28+28 óra)Az önismereti csoport célja, hogy a képzésben résztvevők számára lehetőséget biztosítson a saját perinatális élményekkel való találkozásra, ezek feldolgozására, integrálására, valamint olyan terápiás helyzetek és módszerek saját élményű megtapasztalására, amelyek alkalmasak a perinatális élmények megközelítésére, esetleges korrekciójára.

A 3. félév megkezdésének feltétele: a Perinatális tudomány összefoglaló részvizsga sikeres letétele.

A tanfolyam sikeres zárásának feltételei:

  • A modulokban meghatározott tárgyak sikeres teljesítése.
  • Önismereti munkában való aktív jelenlét és a szupervízió elvégzése.
  • Sikeres elméleti és gyakorlati vonatkozású tanfolyamzáró vizsga.

Az aktuálisan folyó képzések mintatantervei ezen az oldalon érhetők el. (A perinatális tanácsadó tanfolyam mintatanterve megegyezik a perinatális szaktanácsadó szakirányú továbbképzésével.)


A szakképzettség alkalmazása

A perinatális tanácsadó feladatkörét alapvégzettsége rajzolja ki és határozza meg. A szülésznő, védőnő, pszichológus, szülész-nőgyógyász orvos, korai fejlesztő, óvónő, dúla és számos további szakterületekről képzésünkre érkező szakemberek olyan holisztikus, rendszerszemléletű képzésben vesznek részt, amelyben a fogantatás, várandósság, szülés-születés, gyermekágy időszakára mint egészséges élettani, generációkon átívelő folyamatra képesek tekinteni. Ebben a szemléletben lehetőség nyílik arra, hogy az adott szakember munkája során egyetlen, egységes, természetes alapokon nyugvó folyamatként tekintsen a fejlődésre, hagyományos képzése során rendszerint komplikációkra és patológiára kiélesített szemléletét az egészséges, természetes perinatális események megismerése által munkájában gyakorlati szinten is alkalmazza.