R-PAS (Rorschach Performance Assessment System) tanfolyam

R-PAS (Rorschach Performance Assessment System) tanfolyam

A módszer Gregory Meyer és munkatársai nevéhez fűződik, akik a Toledói Egyetem (USA) keretében fejlesztették tovább a John E. Exner nevéhez fűződő Comprehensive Systemet. Az R-PAS Magyarországon 2021 óta elérhető, nemzetközileg pedig széles elfogadottságnak örvend, és megítélésünk szerint a jelenleg létező tudományosan leginkább kutatott kiértékelési rendszere a klinikai pszichodiagnosztikát egy évszázada méltán uraló teszteljárásnak.

Jelentkezési határidő: 2024.09.10.
JELENTKEZÉS >>>

A tanfolyamokra történő jelentkezésekkel kapcsolatban további információ kérhető az alábbi elérhetőségeken:
ELTE Pedagógiai és Pszichológia Kar, Tanulmányi Hivatal
ímélcím: th@ppk.elte.hu; tel.: 1/461-4500/3496

A képzés adatlapja

Rorschach Performance Assessment System

Elméleti háttér, tesztfelvétel, kódolás és az értelmezés alapjai

R-PAS alapképzés

A módszer Gregory Meyer és munkatársai nevéhez fűződik, akik a Toledói Egyetem (USA) keretében fejlesztették tovább a John E. Exner nevéhez fűződő Comprehensive Systemet. Az R-PAS Magyarországon 2021. óta elérhető, nemzetközileg pedig széles elfogadottságnak örvend, és megítélésünk szerint a jelenleg létező tudományosan leginkább kutatott kiértékelési rendszere a klinikai pszichodiagnosztikát egy évszázada méltán uraló teszteljárásnak. Ez a tesztfelvételi és kiértékelési rendszer a kurrens kutatások által megalapozott, a korszerű pszichometriai sztenderdeknek megfelelő pszichodiagnosztikai eszköznek minősül, ami választ ad a projektív eljárásokat egy ideje érő kurrens kritikákra.

Az R-PAS a Mérei rendszer méltó dialóguspartnere a tudományos diskurzusban. Képzésünkkel azt szeretnénk lehetővé tenni, hogy a Rorschach nemzetközi világának hatalmas tudása elérhetővé váljon a magyar klinikusok számára is. A jelen program hatvan óra, és a rendszer használatának alapjaival ismerteti meg a résztvevőket.

A megszerezhető képesítés: A hatályos magyar jogszabályi háttér alapján a pszichológiai teszteket pszichológus végzettséggel lehet felvenni, és klinikai szakpszichológus végzettséggel lehet önállóan véleményezni. A képzés az R-PAS módszer átfogó és egyben gyakorlatorientált megismerését teszi lehetővé, ugyanakkor a teszt használatára a fenti jogszabályi keretek között ad jogosultságot. A Rorschach teszt jellegéből adódóan a képzést a felnőtt és gyerek klinikai szakpszichológiai, neuropszichológiai, addiktológiai és igazságügyi területen dolgozók tudják elsődlegesen hasznosítani, de a pszichiátriai és pszichoterápiás ellátásban dolgozók számára is hasznos információkkal szolgál.

Szervező: ELTE PPK Pszichológiai Intézet, Klinikai Pszichológia és Addiktológia Tanszék

Célcsoport: felnőtt klinikai szakpszichológia, gyermek klinikai szakpszichológia, igazságügyi klinikai szakpszichológia, addiktológiai szakpszichológia, neuropszichológia, igazságügyi szakértés.

Időtartam: 6 nap, 60 oktatási óra (45 perc)

Tanfolyami napok:

2024. október 26-27.
2024. november 9.
2024. november 17.
2024. november 23-24.

Díja: 140.000,- Ft

Jelentkezők létszáma: A képzés 10 fővel elindul. A résztvevők száma nincs maximalizálva.

Előadók:

Vizsga: a tanfolyam vizsgával zárul

Oftex pontérték: 50 pont


Program, tanterv

Előadások címei (90 perces bontásban, egy nap 10 db 45 perces órát ölel fel)

I. A rendszer tudományos háttere, alapelvei és a sztenderdizált tesztfelvételi eljárás elmélete, gyakorlata

  1. Az R-PAS célja és meghatározó alapelvei: az eveidence-based pszichodiagnisztikai eljárások ismérvei. Projektív teszteljárás a Rorschach-teszt?
  2. Az R-PAS története, az J.E. Exner Comprehensive Systemje, mint az R-PAS értelmezési kontextusa.
  3. A teszt reliabilitása, a változók kiválasztása és azok validitása
  4. A részletes tesztfelvételi instrukciók: a sztenderdizált tesztfelvételi eljárás elméleti alapjai és megvalósítása
  5. Az R-PAS sztenderdizált tesztfelvételének gyakorlása akvárium módszerrel.

II. A kódolás

  1. Kódolási alapelvek: az egyes változók elméleti és tudománytörténeti háttere.
  2. A vizsgálati személy tesztfelvételi szakasz alatti viselkedésének kódjai: Pr, Pu.
  3. Lokalizáció kódolása: W, D, Dd, Loc#(s)
  4. A tartalmak kódjai:H, (H), Hd, (Hd), A, (A), Ad, (Ad), An, Art, Az, Bl, Cg, Ex, Fi, Sx, NC.
  5. Az DQ kódolása: a Szintézis (Sy) és a Esetleges forma (Vg), Kettős (2)
  6. A Forma minősége (FQ) és a populáris válaszok
  7. Az FQ tábla használatának elmélete és gyakorlata
  8. A determinánsok kódolása: M, FM, m, (a, p, a-p), FC, CF, C, C', Y, T, V, FD, r, F.
  9. A kognitív kódok: DV1, DV2, DR1, DR2, INC1, INC2, FAB1, FAB2, PEC, CON.
  10. A tematikus kódok: ABS, PER, COP, MAH, AGM, AGC, MOR, MAP, GHR, PHR, ODL.

III. A Tisztázás

  1. Kiemelt kódolási kérdések és gyakorlásuk
  2. A Tisztázó fázis szabályai: célok és alapelvek
  3. A Tisztázó fázis lépései
  4. Gyakori hibák a Tisztázó fázis során
  5.  

IV. A profil és a riport összeállítása, az eredmények értelmezése

  1. A válasz-szintből protokoll-szint: a klinikusi munka nagy kihívása
  2. A normatív adatok, az R-PAS statisztikai megalapozottsága, a válaszadási folyamat, mint komplex viselkedés értelmezése, a protokoll-szint értelmezése
  3. Az értelmezés alapelvei
  4. Az „Első oldal” változóinak értelmezési lehetőségei
  5. A „Második oldal” változóinak értelmezési lehetőségei

V. Komplex esetpéldák

  1. Klinikai esetismertetés I.
  2. Klinikai esetismertetés I.
  3. Klinikai esetismertetés II.
  4. Klinikai esetismertetés II.
  5. A R-PAS közössége: a honlap használata, szupervízió fontossága és lehetőségei, adatgyűjtővé válás lehetősége (Proficiency)