Történeti, Elméleti és Összehasonlító Pedagógiai Kutatócsoport
A kutatócsoport vizsgálatai három nagy kutatási irányvonal köré rendeződnek. Az első a neveléstudomány tudománytörténetének vizsgálata, amelynek keretében történetszociológiai és empirikus adatgyűjtési és -elemzési módszereket használva kollektív biográfiai és bibliográfiai elemzést, illetve reprezentatív pedagógiai jellegű periodikák és kiadványok tartalomelemzését végezzük el.
A második témakör az összehasonlító professzióelmélet és -történet, amely a pedagógus professziók kialakulásának és fejlődésének főbb irányvonalait, összehasonlító vizsgálatát takarja. Ezen a kutatási területen az elemi és középiskolai tanári szakmák kialakulását, egymástól való elválását és az európai főbb fejlődési folyamatokkal való összehasonlítását vizsgálják a tagok a 18. század második felétől az 20. század első felét felölelő időszakban.
A harmadik kutatási irányvonal az iskolai alternativitás, a reformpedagógiai módszerek és az életreform mozgalmak történetének elemzését öleli fel. A kutatók a hermeneutikai dokumentumelemzés és a társadalmi kapcsolatháló-elemzés módszereit felhasználva azt vizsgálják, hogy a 19. században kialakuló ipari társadalmak szerkezetével és a nemzetállami oktatáspolitikai törekvésekkel szemben milyen alternatív mozgalmak szerveződtek meg Közép-Európában és e mozgalmak milyen kapcsolatban álltak egymással.
Vezető
Tagok
- Albrecht Zsófia
- Baska Gabriella
- Borbás Katalin
- Dallos Márta
- Daru Andrea
- Fliszár Nóra
- Garai Imre
- Kempf Katalin
- Nagy Barbara
- Németh András
- Ruzsa Bence
- Sinka Péter
- Turzai Erika Anna
- Váczi Viktória
- Vincze Beatrix
Külső tagok
- Prof. Dr. Skiera Ehrenhard
- Golnhofer Erzsébet
- Hegedűs Judit
- Polyák Zsuzsanna
- Sáska Géza
- Szabolcs Éva
- Tímárné Szabó Júlia